Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Ljusvision

Avslutat medlemskap
Jag undrar lite över lämpliga filter till Dimagen. Vilka filtertillverkare rekommenderas till kameran? Har i första hand tänk skaffa ett polarisationsfilter och ett tonat gråfilter.
Hur blir effekterna när man använder vidvinkel?
Har hört att det kan bli rätt stora problem med filter hos Dimagen.
Tacksam för goda tips i frågan?
 
Hoya använder jag..fungerar bra.
ska du använda filter i vidvinkelläge så är det säkrast att använda stepupring 49-62mm och köpa filter då med 62mm gänga, för att undvika vinjettering.

ska du ha ett UV filter med 49mm gänga så köp det tunnaste för att undvika vinjettering.
 
Tänk bara på att stepup-ringen måste vara tillräckligt tunn så att inte den i sig själv vinjetterar. Prova dig fram. Min Hama 49-55 fungerar, och passar då även till Olympus macrokonverter MCON-40 om man vill ha sån.

Tänk också på att du behöver nytt objektivlock med den nya diametern

Det medföljande motljusskyddet kommer inte att kunna användas med stepup.

Vad gäller tonat gråfilter är nog generellt sett Cokin-filter att föredra eftersom du då kan "flytta horisonten" i höjdled. Detta medges ej på cirkulärt filter.

Även om inte jag har det bör nog polfilter sitta på step-up beroende på sin tjocklek. Det är ju i praktiken två filter.
 
Senast ändrad:
49-55mm stepupring är inte tillräkligt för att undvika vinjettering i vidvinkelläge med polfilter.
 
Jag vet att det gått diskussioner på dpreview.com där det visat sig att individer av samma modell kan vinjettera(i det fallet var det ett Hoya UV tror jag). Vet ej om det är något liknande som spökar i detta fall?
 
skumt..i manualen för 7i står det iaf att om man inte använder extra tunna UV-filter så vinjetterar det under 50mm, och det stämmer iaf med min erfarenhet.
 
Jag får pröva och fotografera en kritvit vägg när jag får tillfälle och kolla så att det inte finns något som jag inte märker...inte för att det spelar någon roll men ändå ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.