Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
filter
- Trådstartare angela
- Start datum
xavslut
Avslutat medlemskap
angela skrev:
Jag funderar på att köpa något filter till min Nikon FM2, men skulle behöva lite tips. Är ute efter filter som kan ge lite spännande effekter... är det någon som vill dela med sig sin kunskap så vore jag väldigt tacksam! både till svartvitt och färg.
1) Avtonat gråfilter
2) Polarisationsfilter
3) Olika färgkorrektionsfilter
4) ND-filter
5) Soft- eller diffuseringsfilter
6) Sepiafilter
7) Glasfilter för vaselin
då har du det du behöver...
fotohälsningar
Terje
PS! Vad gäller avtonat gråfilter; välj då ett filterhållersystem (Cokin, Cromatek, Lee e.l.) för att du ska kunna justera filtret i höjdled framför objektivet.
xxx
Guest
Du skriver att du är ute efter filter som kan ge lite spännande effekter. Känner du dig onödigt rik så köp ett riktigt IR-filter (t.ex. wratten 87) och en kasse Kodak HIE!
Nej, mer seriöst skulle jag först och främst köpa följande filter (förutom ett UV-filter):
1) Polarisationsfilter - bra att ha då du använder färgfilm.
2) Rödfilter (t.ex. Hoya 25A) för att kunna få lite hårdare kontraster när du använder s/v-film. I kombination med polarisationsfiltret kan du också få trevliga effekter (t.ex. i det närmaste svart himmel).
/ Fredrik
Nej, mer seriöst skulle jag först och främst köpa följande filter (förutom ett UV-filter):
1) Polarisationsfilter - bra att ha då du använder färgfilm.
2) Rödfilter (t.ex. Hoya 25A) för att kunna få lite hårdare kontraster när du använder s/v-film. I kombination med polarisationsfiltret kan du också få trevliga effekter (t.ex. i det närmaste svart himmel).
/ Fredrik