Annons

filter

Produkter
(logga in för att koppla)

angela

Medlem
Jag funderar på att köpa något filter till min Nikon FM2, men skulle behöva lite tips. Är ute efter filter som kan ge lite spännande effekter... är det någon som vill dela med sig sin kunskap så vore jag väldigt tacksam! både till svartvitt och färg.

Vad för typ av spännande efftekter är du ute efter? Stjärnor? Förändrad kontrast mellan olika färger i motivet? Oskärpa?

Hej Jim! Det är det jag inte riktigt vet... eftersom jag inte riktigt vet vad som finns. men filter som kan förändra motivet, få det mer abstrakt, overkligt... nåt åt det hållet.

Färg: Ett polfilter är alltid trevligt för t.ex naturfoto (tar bort blänk, kraftigare färger etc.)
Svartvitt: Ett röd eller orangefilter? (kraftigare konstraster i moln och liknande)

angela skrev:
Jag funderar på att köpa något filter till min Nikon FM2, men skulle behöva lite tips. Är ute efter filter som kan ge lite spännande effekter... är det någon som vill dela med sig sin kunskap så vore jag väldigt tacksam! både till svartvitt och färg.

1) Avtonat gråfilter
2) Polarisationsfilter
3) Olika färgkorrektionsfilter
4) ND-filter
5) Soft- eller diffuseringsfilter
6) Sepiafilter
7) Glasfilter för vaselin

då har du det du behöver...:)

fotohälsningar
Terje

PS! Vad gäller avtonat gråfilter; välj då ett filterhållersystem (Cokin, Cromatek, Lee e.l.) för att du ska kunna justera filtret i höjdled framför objektivet.

Du skriver att du är ute efter filter som kan ge lite spännande effekter. Känner du dig onödigt rik så köp ett riktigt IR-filter (t.ex. wratten 87) och en kasse Kodak HIE!

Nej, mer seriöst skulle jag först och främst köpa följande filter (förutom ett UV-filter):

1) Polarisationsfilter - bra att ha då du använder färgfilm.

2) Rödfilter (t.ex. Hoya 25A) för att kunna få lite hårdare kontraster när du använder s/v-film. I kombination med polarisationsfiltret kan du också få trevliga effekter (t.ex. i det närmaste svart himmel).

/ Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar