Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Erlandsson

Aktiv medlem
Jag har läst en del om IR fotografering, och förstått att filter #87 och Hoyas R72 ska vara bra filter till detta ändamål, men var köpter man dem??

Jag har kollat både lokala fotoaffärer, Cyberphoto, Photax & Scandinavian utan att hitta dessa.

I vissa IR bilder ser man ju en röd ton. I vilka förhållanden framkommer denna?

Hej!
Har också börjat leta filter för IR foto och vet inte riktigt vad jag ska välja.... Varför går det inte med Hoya 25A??

Finns det ingen här på fotosidan som har lite praktiska tekniktips för IR?

Aifo.se har ir-filter. Huruvida de är billiga eller ej får du själv avgöra. De kör iof mest B+W men det tycker inte jag är en nakdel ;)
Att de sedan ligger på vägen hem från jobbet är ju naturligtvis ett plus :D

Ett vanligt rött filter (som Hoya 25) funkar också, men "IR-effekten" blir kraftigare med filter som bara släpper igenom IR.
Fördelen med att använda ett 25-filter är att man faktiskt kan se genom det om man använder en spegelreflexkamera, och att exponeringstiderna blir kortare.
Här är ett exempel på en bild tagen med rött filter:
http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=411262&size=lg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar