Annons

Filter - vilka effekter får man ??

Produkter
(logga in för att koppla)

johan b-lund

Aktiv medlem
Newbie, det är vad jag är när det handlar om filter. Jag vet att det finns en massa olika filter men vilka effekter får man med dom som finns ??

Senast ändrad:
Tänk på att många effekter nu går att göra i efterhand i Photoshop. Det är inte riktigt samma sak men dom flesta filter är kanske inte riktigt lika nödvändiga i den digitala världen.

Polfilter, som kan se genom reflektioner, kan inte göras i efterhand. Ett annat är ND-filter, som möjliggör längre slutartid/större bländare i t.ex. dagsljus. Det kan också balansera exponering mellan himmel och förgrund, om ND-filtret är graderat.

Precis, det är väl dom två typerna av mest användbara filter som är kvar nuförtiden.

jag låna tråden lite då...;)

man om man vill köpa en objektiv så rek.alla att man ska köpa en filter....e det en filter som bara skydda objektiven eller e det en av dom där filter?

jag låna tråden lite då...;)

man om man vill köpa en objektiv så rek.alla att man ska köpa en filter....e det en filter som bara skydda objektiven eller e det en av dom där filter?

Du är helt rätt ute. I den digitala värden UV o Skylightfilter är mest till för att skydda frontlinsen på objektivet. Dessa filter kan oxo göra så att det kommer in mindre damm i objektivet. Filtret har inverkan på bildkvaliteten men i de flesta fall ser man det inte.
/Lars

Angående skyddsfilter:

Det är väldigt tråkigt om objektivet skulle bli repat el. liknande.

Ett UVfilter för några hundra är i alla fall roligare att ersätta än en glugg för några tusen...

Skyddsfilter rekomenderas starkt!

//Fredrik

Angående skyddsfilter:

Det är väldigt tråkigt om objektivet skulle bli repat el. liknande.

Ett UVfilter för några hundra är i alla fall roligare att ersätta än en glugg för några tusen...

Skyddsfilter rekomenderas starkt!

//Fredrik

Ofta tycker jag att filter försämrar skärpan men i vissa lägen är man glad åt att man har ett UV-filter att skruva på (se bild) :)
Var ganska stor risk för "stenskott" där.

Bilagor

• _MG_6665_s.jpg
    _MG_6665_s.jpg
    39.1 KB · Visningar: 368
Tänk på att många effekter nu går att göra i efterhand i Photoshop. Det är inte riktigt samma sak men dom flesta filter är kanske inte riktigt lika nödvändiga i den digitala världen.

Som en del har sagt så behövs en del filter direkt , som polfilter , gråfilter samt avtonatfilter. Vill inte sitta framför datorn och göra bilden utan den skall helst vara klar direkt i kameran, utan en massa efterarbete i datorn. Tillhör väl den gamla stammen som fotade med dia och det tankesättet sitter kvar ännu.
Sven-Åke

Visst är det så, och man kan ju också föredra att se bilden med filter i sökaren, det är förstås inte samma sak som att försöka se framför sig hur den kommer att se ut senare vid datorn. Å andra sidan så har man ju kanske tagit bort andra alternativa behandlingar om ett filter redan ligger på från start, det kanske finns fler möjligheter som man inte ser förrän man vridit och vänt på bilden ett tag - win some, lose some. Om man känner till fler sätt att skapa så finns ju fler verktyg i verktygslådan så att säga. :)

Uv-filter har jag dålig erfarenhet av. De kan ge dålig skärpa och dessutom försvåra för autofokusen i lite enklare objektiv. Uvfilter använder jag endast i dammiga miljöer. Däremot sitter alltid motljusskyddet på, som också är ett bra skydd. Vi talar endast om att skydda frontlinsen. Skulle man tappa gluggen i backen är nog sannolikheten lika stor att den interna optiken får sig en smäll.

Som nämnts innan är både polfilter och ND-filter nödvändiga i väskan. Jag brukar också ha med ett stjärnfilter och prismafilter för effekter.

//Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar