Annons

Filter vid mingelfotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)

fart I art

Medlem
Hej.

Nu är det så att jag fått i uppdrag att fotografera mingelbilder. Sist jag fotade var det extremt lite folk så jag gjorde mitt bästa att fota så det skulle upplevas som om det var fler personer i lokalen.. med blixt och lång slutartid och in/ut zoomning under exponeringstiden. Detta resulterade med ljusspår i bilderna. En del av bilderna blev bra, andra mindre.

Personligen tycker jag att det är svårt att kontrollera resultatet vid långa slutartider och tittat in hur andra fotografer gör. Jag kommer nedan bifoga ett foto och undrar tekniken bakom ett mera symetriskt cirkelformade ljusspår med perfekt skärpa på motiven.

När jag testade med kroppsrörelse få till cirkeleffekten, hamnade ljusspåren även på förgrunden, på motiven. Så därför undrar jag om det är något slags filter som är satt på objektivet?

vad tror ni? Hur får man till det som på fotot?
 

Bilagor

  • 523535_481047365246879_2006544750_n.jpg
    523535_481047365246879_2006544750_n.jpg
    28.2 KB · Visningar: 424

Kanske missförstod vad du syftade på... (plus att jag "aldrig" fotar mingel)

Ljusa partier av bakgrunden kommer lysa genom förgrunden oavsett i vilken ordning detta ljus kommit till sensorn. Sensorn registrerar bara ljusmångd och inte i vilken ordning ljuset landat på den.

Därför underexponerar man bakgrunden och ser till att inte ha ljuskäller där förgrunden är placerad.

Första och andra ridå har betydelse om förgrunden är ljus/blank och är belyst av naturligt ljus och dessutom rör sig. Exempelvis en klocka eller blanka partier på en klänning om någon dansar. Andra ridå kommer då göra att detta blir som fartränder bakom personen istället för framför som det blir på första ridå.

Sen gör det förståss ingen skada att använda 2:a ridå förutom att man fryser det man fotograferar i ett annat ögonblick än man trycker av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.