Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter uv samt pol filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Jamespkulle

Aktiv medlem
Hej ...någon som vet spelar det någon roll vilket typ av märke när man köper typ uv filter samt pol filter.....
Cyberfoto pratar om r&W filter.......

tacksam för svar

De vanliga fabrikaten funkar bra. Man kanske kan se någon skillnad mellan dem, men det är försumbar. För polfilter är det cirkulära som gäller. Annars funkar inte AF inte så bra.

Se upp för snorbilliga filter på ebay osv.

Så länge du håller till typ Hoya, Dörr, Kenko får du i regel tillräckligt god kvalitet..
Sen finns det naturligtvis dyrare/bättre, men frågan är vilken prisklass man skall välja så det passar den egna budgeten..

Filter för "några tior" presterar därefter... ;)

Effekten är densamma oavsett om du betalar 50 eller 2000kr för ett polfilter, däremot skiljer det ordentligt i motljusegenskaper etc.

Effekten är densamma oavsett om du betalar 50 eller 2000kr för ett polfilter, däremot skiljer det ordentligt i motljusegenskaper etc.

Det är "enorm" skillnad på åtminstone uv-filter... Såg nåt test för ett tag sen där man hade testat många olika uv-filter. Vissa gav uruselt resultat... (Samma kamera, objektiv, inställningar, motiv osv).

Så slutsatsen är fortfarande, man får vad man betalar för..

Jag har visserligen inte så mycket egen erfarenhet av olika filter, men har däremot läst stort sett allt jag kunnat hitta om filter, såsom tester och åsikter. Det jag kommit fram till är att Hoya (HMC och Pro1) och B+W har de bästa UV-filtren. Hoya är möjligtvis något bättre på att filtrera UV-ljus, men å andra sidan verkar B+W vara lättare att hålla rent. Även Kenko verkar få bra kritik. Dörr har jag läst för lite om för att kunna uttala mig.

Snåla inte för mycket på filtren, eftersom det kan påverka resultatet. Exempelvis fick jag med ett Tiffen-filter med ett objektiv jag köpte begagnat. Med filtret ser det ut som jag fotograferar i dimma, konturer blir lite suddiga och ljusa punkter får extrema "halos" och reflexer - trots att filtret är helt rent! Då är B+W-filtret raka motsatsen; även med lite smuts på det så märker jag ingen skillnad alls om filtret är på eller av.

Är i mitt tycke bättre med motljusskydd och putsduk än ett dåligt filter. Själv kommer jag köra uteslutande med B+W, så länge som objektiven är dyra nog för att vara värda att skydda med filter.

Det jag kommit fram till är att Hoya (HMC och Pro1) och B+W har de bästa UV-filtren. Hoya är möjligtvis något bättre på att filtrera UV-ljus, men å andra sidan verkar B+W vara lättare att hålla rent.
Och å tredje sidan kan de flesta av oss strunta i hur bra filtren är på att filtrera uv-ljus, eftersom den egenskapen är ointressant om man har en digitalkamera.

Och å tredje sidan kan de flesta av oss strunta i hur bra filtren är på att filtrera uv-ljus, eftersom den egenskapen är ointressant om man har en digitalkamera.

Så har jag också läst tidigare, men i Morphens länk så verkar det istället vara ett IR-filter vid sensorn och att ett externt UV-filter på objektivet kan minska/ta bort den angränsande UV-strålningen som annars sensorn kan registrera.

Någon som vet vad som gäller egentligen, har våra DSLR; IR, IR+UV eller UV-filter inbyggda?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto