Jag har visserligen inte så mycket egen erfarenhet av olika filter, men har däremot läst stort sett allt jag kunnat hitta om filter, såsom tester och åsikter. Det jag kommit fram till är att Hoya (HMC och Pro1) och B+W har de bästa UV-filtren. Hoya är möjligtvis något bättre på att filtrera UV-ljus, men å andra sidan verkar B+W vara lättare att hålla rent. Även Kenko verkar få bra kritik. Dörr har jag läst för lite om för att kunna uttala mig.
Snåla inte för mycket på filtren, eftersom det kan påverka resultatet. Exempelvis fick jag med ett Tiffen-filter med ett objektiv jag köpte begagnat. Med filtret ser det ut som jag fotograferar i dimma, konturer blir lite suddiga och ljusa punkter får extrema "halos" och reflexer - trots att filtret är helt rent! Då är B+W-filtret raka motsatsen; även med lite smuts på det så märker jag ingen skillnad alls om filtret är på eller av.
Är i mitt tycke bättre med motljusskydd och putsduk än ett dåligt filter. Själv kommer jag köra uteslutande med B+W, så länge som objektiven är dyra nog för att vara värda att skydda med filter.