Annons

Filter, skillnad på a,b,c

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnny B

Medlem
Funderar på vad det är för skillnad på t.ex: 82a, 82b och 82c. lika så på 81'orna.

Vilka rekomenderar ni för en som smyger runt i naturen? vad använder ni?

finns det andra färgfilter som ni använder flitigt?

Skillnaden är styrkan..Dom du räknade upp är ju egentligen inga "färgfilter" utan korrektionsfilter.
Varmtonsfilter ( 81 )använder jag ibland.
Mvh/Gunte..

Du kan gå in på tex www.cokin.com.
Här finns nästa alla filter beskrivna och du kan se skillnaden.
Ett annat tips är att använda PS, det blir enligt min mening ett bättre resultat.

MVH
Niclas

Har funderat på att försöka fixa fram ett tonat gråfilter som jag kan använda i PS.
Någon som har förslag på hur jag enklast kan gå till väga ?

Jag tror inte du behöver det.
Jag vet att det finns en inställning i PS där du kan automatiskt få fram skuggor, kommer tyvärr inte ihåg nu hur man får fram det men kika under verktyg.

jo jag sitter här med en pdf-fil från cokin och jag får inte något svar på min fråga.

avtonatgråfilter och ps kan väl aldrig gå att jämföra!

mvh johnny

Allt är vad man själv tycker är bäst.
En del säger att det alltid är bäst att få optimal bild direkt för digital efterbehandling kan ge brus i bilden.
Bilden som jag bifogar här är ett typiskt exempel tycker jag där jag skulle använt ett avtonat gråfilter.

Bilagor

• temp1.jpg
    temp1.jpg
    32.9 KB · Visningar: 258
Här är samma bild fast betydligt manipulerad för att verkligen visa skillnaden.
Fördelar/Nackdelar.
Fördelen är att du slipper släpa på en massa filter. Nackdelen är att varje gång du gör något i PS så får du mer brus.
MVH
Niclas

Bilagor

• temp2.jpg
    temp2.jpg
    42.6 KB · Visningar: 253
Johnny B skrev:
Funderar på vad det är för skillnad på t.ex: 82a, 82b och 82c. lika så på 81'orna.

Vilka rekomenderar ni för en som smyger runt i naturen? vad använder ni?

finns det andra färgfilter som ni använder flitigt?

81a använder jag ibland i naturen om det är i skugga av träd eller annat eller under lövverk. Så får man bort en del blåstick.

Ett annat allroundfilter är Skylight 1B Super som också reducerar blåstick en del - särskilt i ansikten om du fotar under klar himmel i skugga. Väldigt bra och kan alltid sitta på linsen. Det kan inte 81a alltid göra då en del bilder blir för varma då. Men ibland behövs 81a för en starkare blåsticksreducering än skylighten kan ge. Men skylighten är bra på så sätt att den alltid ger klara och mustiga och lite mättade färger som är korrigerade åt rätt temperatur när de annars i vissa lägen kan bli urvattnade eller lite gråblåbruna och färglösa.

Skylight behövs kanske inte lika mkt som alltid sitta på filter på "L"-optik eftersom de är bra på att återge färger som de är. Där är det nog tillräckligt med UV oftast. Till billigare "budgetzoomar" är det dock utmärkt och ger fin färgåtergivning.

Skylightfiltret har även det en viss UV-reducering men inte lika mkt som UV. Det är dock ofta tillräckligt ändå (hoya). B + W är mkt bra filter! Där har Skylighten fullt tilllräcklig UV-reducering (enligt uppgift fr. B + W) och man behöver inte har UV också om man har skylight.

Senast ändrad:
Vill bara säga att B + W har ett svagt rosa skylightskikt i sitt filter för skylight medan hoya har svagt bärnstensfärgat (mer neutral beigebrun) ton. Det är nog kanske bättre om man tar bilder på folk då ansikten med svagt rosa färgton kanske kan bli lite röda... Men jag har bara tänkt detta, har själv ej provat B + W. Till natur tror jag dock att B + W lämpar sig utmärkt då det svagt rosa nog ger fin återgivning på färger, särskilt kanske i makro, kan jag tänka mig. Själv har jag hoyas filter. De är också något billigare än B + W.

Om du skall välja mellan 81a och skylight tycker jag skylight som är mer allround. Använder själv inte 81a numera särskilt mkt - tycker också att det är lite svårt att exakt veta vid vilka tillfällen som det är bra att använda det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar