Annons

filter rengöring ?

Produkter
(logga in för att koppla)

binkel

Aktiv medlem
Hej jag undra om det är någon som vet hur man gör rent filterna, torkade av mitt 77mm uv filter och de t blev helt flammigt vet inte riktigt hur jag ska gåtillväga använde min putsduk det gick inta alls bra
 
Jag har sett många som rekomenderar att man skruvar bort det och använder en droppe YES och ljummet vatten.
Själv kör jag med linsputsvätska och rispapper från PHOTAX (har jag för mig att jag köpte det) det fungerar bra.

Greven
 
Jag brukar köra dem i diskmaskinen, viktigt är dock att man använder ett diskmedel med powerball-teknologi.
 
martinh skrev:
Jag brukar köra dem i diskmaskinen, viktigt är dock att man använder ett diskmedel med powerball-teknologi.

Jag har iofs inte ens någon diskmaskin men man ser ju ibland reklam och börjar undra vad det skulle vara för skillnad på i vilken form man tillsätter diskmedlet?

Så dagen svenskalektion... Jag undrar om du menar teknologi eller teknik. Orden har olika betydelse i svenska, där teknologi är läran om teknik, men många gör en felaktig direktöversättning från engelska.
 
Jag har testat en del tekniker ... och hittar egentligen ingen bra lösning. Ljummet vatten med en droppe yes funkar ok, men oftast ligger det kvar en skvätt vatten längs med ringen som orsakar en massa flammiga punkter när det flyter ut! Glasputs är ok men kör men med rispapper så kan man ladda filtret statiskt trist för att all damm sugs dit direkt!

Bästa resultatet jag fått är med ett antistat armband kopplat till badrums kranens rör samt att man har fullt blås på vattnet så man får allt damm att lägga sig! Sedan använda långfibrigt papper med glasputs och sedan köra rispapper, hålla i filtret ett tag så den inte är laddad!
Borstar av det med en sådan glas/display borste eller vad de kallar det för.

Hoppas att det finns enklare sätt då jag pallar inte stå som jag gör nu till trots för att det blir riktigt bra.

Om någon undrar så ja jag är lite för överpetig till snudd på tvångsbeteende :)

Vh Thomas
 
3M

Scotch Magic tape.


1. Ta en bit.
2. Låt den falla på filtret.(släpp inte ändan du håller i)
3. Dra loss försiktigt.
4. Upprepa överallt där du ser smuts.


Linsdukar och dyl. masserar bara runt smutsen fram och tillbaka, och deponerar mer och mer...
 
Metoden med varmt vatten o YES tycker jag är bäst.
Fördelen med ett filter är att det går att ta bort, inget på filtret kan då skadas av vatten.
Ett objektiv exvis kan man inte gå på med vatten då belir det fullt med vatten inuti.
Fingrarna om de är blöta och med YES är mjuka o fina att tvätta av ett glas med. En mjuk pensel väl sköljd är oxo bra med vatten o YES.
Genom att höja vettentemperaturen succesivt och till slut skölja noga med VARMT vatten blir det så varmt att de sista vattenresterna torkar fort.
Fitler kan ibland vara av plast, de repas lätt om man gnuggar för mycket torrt. Oavsett linspapper ellr vad man kan ha.
Jag brukar exvis ta ur alla linser ur en DIA projektor o tvätta dem i diskvatten, de blir perfekta.
Har man fått klet på linsen eller filtret kan det krävas starkare medel, ren bensin, lacknafta eller Etanol, (T-sprit, eller Vodka) för att sedan avsluta med varmt vatten o YES.
 
Går det inte bra med en vanlig microfiberduk? Har jag alltid använt. Se bara till att det inte finns partiklar som kan rispa filtret.
 
Vad roliga ni är.
Det finns många sätt att göra rent.
Diskmaskin för ett enda glas är väl att ta i.
Enligt mitt sätt att se saken så är gnuggande det sämsta man kan göra med ett optiskt glas.
Gnugga med trasor, papper, dasspapper, sämskin, bara gnuggar ut geggan.
Helst skall man aldrig torka överhuvudtaget, utan försöka stå ut med lite dammkorn.
Men visst är det lockande att försöka pilla bort lite damm.
Jag har sett linser som varit så putsade att antireflex skiktet var nernött totalt, ibland djupa repor.
Hur katten bär man sig åt för att göra djupa repor i optiskt glas????
sanpapper ?
Svinto? eller rasp.
 
Nej det är nog så att lite smuts inte syns.
Jag skrev att man skall försöka stå ut med lite damm så länge som möjligt.
Men ett experiment brukar ändå vara ett bra sätt att övertyga sig.
Skaffa ett gammalt kasserat filter o skita ner helt enkelt och ta provbilder.
Ser vi på TV finner man ibland att vid regn på kameran syns regndroppar i bild.
Men på TV kameror har man ofta 10 - 12ggr Zoom objektiv, och använder extrem vidvinkel föra tt slippa stativ och utrymme.
Dessutom är dessa objektiv kos truerade så att frontlinsen är både stor och sitter långt ut, då sysn regndroppar. Ev har de ett filter som skydd och det blir ännu längre ifrån.
Med de korta brännvidder det handlar om blir skärpedjupet stort o man får skärpa från några cm till oändligt.
Själv stoppar jag objektiv i plastpåsar så att de inte kna bli dammaiga under förvaring i alla fall.
 
Bra synpunkt.
Jag brukar använda sådana där påsar med "blixlås".
Innan skall de givetsvis vara rumstemperaerade torra och rena.
Lämpligt borde då vara att inte dra igen hela blixlåset.
Bar vika påsen så det kan cirkulera lite luft.
En tygpåse bör ju göra jobbet med damm lika bra o dessutom ventilera.
 
Silica gel, små papperspåsar som suger i sig fukt.
Ee finns att köpa bl.a i ELFA. Används i elektronik etc.
men givetvis mycket lämpliga här
 
Jag gjorde ett ett test för att utröna effekten av hur damm på filter påverkar bildresultatet.
Jag har använt mig av en Konica Minolta 7d, ett 50/1,7 på full bländaröppning och ett 49mm uv-filter.
Jag började med att grisa ned filtret rejält. Jag kladdade ned det med saliv, sedan drog jag ett par fingrar längst in under sängen och smetade på dammet som fastnat. Sist tog jag en tuss med fickludd som "limmades" på filtret med saliv.

Så här såg filtret ut sen.
 

Bilagor

  • test 1.jpg
    test 1.jpg
    45.3 KB · Visningar: 436
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.