Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter och vinjettering med vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Grahn_

Medlem
Jag ska köpa UV-filter till ett Canon EF-S 10-22 och funderar på om det inte finns risk att filtret orsakar vinjettering iom den stora bildvinkeln?

Jag har tittat på cyberphoto och sett att det finns ett B+W UV "slim" filter.

Är det någon som vet om detta går att använda med 10-22 utan att vinjettering uppstår? Eller går det kanske bra med vanliga, "tjocka", filter också?

Har samma fundering; vilket polfilter ska man ha för att undvika vinjettering i 10 mm-läget?

Anders, har du testat något som funkar?

Tacksam för svar för att undvika felköp!

/Tomas

Jag vet inte vilken gänga ditt objektiv har, men det kanske kan vara idé att köpa ett större filter och en step-up-ring? Med lite tur passar polfiltret till något annat objektiv också då...

Himlen kan bli lite konstig med polfilter och extrem vidvinkel, förresten. Du får ju helt olika vinkel till solljuset: kanske rakt in i bildens vänstra sida medan högra sidan ser ljuset i ca 90 graders vinkel. Därigenom blir väl polarisationen på infallande ljus väldigt olika? Rätta mig om jag har fel.

PS Mitt Hoya polfilter vinjetterar redan på Nikons 18-70 kitobjektiv.

Ok tack för tipset, men har Cokin filter som "bygger" mindre för att undvika vinjettering?

Skillnad på kvalitét Cokin vs B+W vs Hoya m fl?

BengtJohnsson skrev:
Jag vet inte vilken gänga ditt objektiv har, men det kanske kan vara idé att köpa ett större filter och en step-up-ring? Med lite tur passar polfiltret till något annat objektiv också då...

Himlen kan bli lite konstig med polfilter och extrem vidvinkel, förresten. Du får ju helt olika vinkel till solljuset: kanske rakt in i bildens vänstra sida medan högra sidan ser ljuset i ca 90 graders vinkel. Därigenom blir väl polarisationen på infallande ljus väldigt olika? Rätta mig om jag har fel.

PS Mitt Hoya polfilter vinjetterar redan på Nikons 18-70 kitobjektiv.

Har även behov för filter med 82 mm gänga (EF-S 10-22 77 mm:s gänga). Skulle konstruktionen med step-up-ring funka med motljusskyddet eller blir det för stort för 10-22:an med ett filter som är 5 mm "större"? Jag skulle tro det, men har ju inte sett motljusskyddet än och inte hållit på med step-up-ringar...

Arlemo skrev:
Ok tack för tipset, men har Cokin filter som "bygger" mindre för att undvika vinjettering?

Skillnad på kvalitét Cokin vs B+W vs Hoya m fl?
Njae alltså Cokin nämns normat med de graderade gråfilterna och de har polfilter som också passar i dessa hållare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar