Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter - lämpliga till vanligt foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Vilka filter är standard och vad bör man ha i sin fotoväska? Gärna märke och modell, tänkte kika lite på tradera, lite kul att lägga bud.. :)

Med filtergänga menas filtrets diameter? Antar att jag ska kolla på 58 mm till Sigma 70-300 APO..

// Jocke

Senast ändrad:
Hej Joakim.

Tja,ett UV eller Skylight är väl "standard-filter" kan man säga.Polarisations-filter kan också vara bra att och till exempel ND (gråfilter) eller tonat ND,det beror lite på vad man ska plåta.Men till en tele-zoom kan det nog vara mest aktuellt med ett UV och ett pol-filter.

Har beställt UV, polarisations och ett kit med 4 st förstoringslinser.

Blev lite nyfiken på gråtonade.. va för det? Att man kan fota svartvitt?

// Jocke

Gråfilter används för att få längre slutartider, används ofta när man vill få rörelsekänsla i bilder på vattenfall och liknande.

Avtonade gråfilter används för att få en jämn exponering mellan exempelvis himmel och land, då det ofta skiljer mer i ljusstyrka än vad kameran klarar av.

Gråtonade (ND = Neutral Density) dämpar ljuset jämnt över alla färger. Med ett kraftigt ND-filter kan du få långa slutartider trots att det är ganska ljust ute.

Ett tonat gråfilter (eng. graduated, ty. Verlauf) ger samma effekt på ungefär halva bilden. Det är bra t.ex. när himlen är ljus och marken mörk.

sagan skrev:
Gråfilter används för att få längre slutartider, används ofta när man vill få rörelsekänsla i bilder på vattenfall och liknande.

Avtonade gråfilter används för att få en jämn exponering mellan exempelvis himmel och land, då det ofta skiljer mer i ljusstyrka än vad kameran klarar av.

Nu vet jag inte om jag är helt fel ute men om man har ett riktigt ljussvagt objektiv så bör den ge samma effekt som ett gråfilter? Man kanske skall glömma 1.8 och 2.8 vid dessa fototillfällen och satsa på något betydligt billigare och ljussvagare i optikväg. I så fall, äntligen något att använda dem till...

Så vilka märken tycker ni om, Hoya beställde jag ovan. Gråfilter och avtonad får jag väl beställa isåfall också, vilka märken och vilken "styrka"?

// Jocke

MagnusJoh skrev:
Nu vet jag inte om jag är helt fel ute men om man har ett riktigt ljussvagt objektiv så bör den ge samma effekt som ett gråfilter? Man kanske skall glömma 1.8 och 2.8 vid dessa fototillfällen och satsa på något betydligt billigare och ljussvagare i optikväg. I så fall, äntligen något att använda dem till...
Du kan blända ned minst lika mycket med ett ljusstarkt objektiv som ett ljussvagt.

Bländaren påverkar inte bara slutartiden utan även skärpa och skärpedjup.

Men även om du använder f/22 så är det långtifrån säkert att du får tillräckligt lång slutartid.

Joakim A skrev:
Så vilka märken tycker ni om, Hoya beställde jag ovan. Gråfilter och avtonad får jag väl beställa isåfall också, vilka märken och vilken "styrka"?
Jag använder mig av Cokin avtonade gråfilter, de är så pass stora (fyrkantiga) att de även fungerar som gråfilter om det inte är rejäl vidvinkel.

Jag har 3 st. med graderna 1+2+2 d.v.s. jag kan få alla styrkor mellan 1 och 5.

Nä - lugna dig...

Du kan ju fota på utan filter först, och kanske använda de möjligheter som finns i datorn att t.ex. mörka ner delar av en bild.

Om du har kameran på stativ kan du ju ta två exponeringar: en som exponerar himlen rätt och en som exponerar marken rätt. Det borde bli hyfsat att klippa ihop dem.

Om du märker att du använder en effekt ganska mycket, kan det kanske vara idé att köpa ett filter och få effekten "på riktigt".

För övrigt tror att den viktigaste egenskapen hos ett filter (i de flesta fall) är att det är rent...

[edit] "Lugna dig" var riktat till Joakim. Kim är för snabb. Jag börjar visst bli lite långsam här... "Second best is the first loser", som det heter.

Hehe, jo, kollade in photoshop nu och det finns ju en del filter där.. :) Dock kan man ju aldrig ersätta ett skyddsfilter, tex UV-filtret så att man inte sabbar objektivet om man får en sten rakt in under en storm eller så ;)

Tack som vanligt till alla som skrivit!

// Jocke, som vill lära sig att mecka ihop panorama som är så fräckt!!

Annan fraga ang filter

Jag dyker in med en ny fraga i och med att ni verkar kunniga pa filteromradet. Hur exponerar man med ett grafilter. Jag hittade denna texten pa "fraga en expert":

-Det finns två olika sorters beteckningar på gråfilter eller ND-filter (Neutral Density). Antingen anges den faktor som behövs för ändringen av slutartiden. 2x betyder då dubbla tiden eller ett steg. 4x är två steg, 8x är tre steg osv. Givetvis kan man ändra bländaren i stället motsvarande antal steg...

Hela texten hittar ni pa http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=2856&

Ska man mata med filtret pa och sedan overexponera efter den matningen? Ex. Jag har ett ND 4X. Om jag far ett varde pa 1/500 bl 8 med filtret pa. Ska jag da overexponera 2 steg till 1/125 eller ska jag forst mata utan filtret for att sen andra exponeringen? Jag har funderat pa detta alldeles for mycket nu sa jag ar helt snurrig. Tacksam for hjalp! Maila garna ett svar till mig pa [email protected].
Tack pa forhand!
Peter Arildsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar