Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

filter/grade

Produkter
(logga in för att koppla)

SmartArt

Medlem
jag har precis börjat fotografera och framkalla i mörkrum, efter säkerligen 5 års uppehåll. innan så använde jag durst 670c [förstoringsapparat], vad jag minns. då använde jag 'rattarna' [är det magenta, yellow och blue?] för att ställa in kontraster. eftersom det ger lite mer valmöjlighet än de fasta filtrena som finns på de apparater som jag tänker jobba med nu, så undrar jag vilka spann jag ska ställa in filtret på för att få hårdhet 1, 2, 3, 4, 5? givetvis använder jag multigradepapper.
jag vill arbeta på mitt gamla sätt med att man ställer in rattarna, och inte genom fasta filter.
jag kör enbart svartvitt, ska sägas.
tacksam för svar!
//Rickard

I många fall när du köper fotopapper (I alla fall på Ilfords papper)så får du med en beskrivning/tabell hur du ställer in filtrena.

Det finns två sätt - antingen använder du ett filter i taget. Inget filter i ger ungefär hårdhet 2. Du ökar kontrasten med ökad Magenta och sänker den med Gul (Y).
Om du använder två filter så jobbar du med samma ljusstyrka om du anser dig behöva ändra kontrasten. Du måste då dock kolla i tabellen hur de ska ställas in.

Värdena beror på filtersystemet i förstoringsapparaten och vilket papper som används. Följande tabeller har jag använt till en Durst M605.

Ilford Multigrade:
.................Yellow Magenta
0 = extra mjuk...78 0
1 = mjuk.........54 0
2 = normal.......28 28
3 = hård .........8 66
4 = extra hård...0 170

Kodak Polymax:
.................Yellow Magenta
0 = extra mjuk...96 0
1 = mjuk.........55 0
2 = normal.......32 32
3 = hård .........13 64
4 = extra hård...3 110
4.5 = hårdare....0 170

Senast ändrad:
inte blå?

jag funderar på om den blåa ratten ska användas, eller om det är överkurs? *ler*
jag använder ilford multigrade fiberpapper, men jag finner ingen beskrivning i paketen *fundersam*.
eftersom hon som har hand om mörkrummet inte har annvänt den metoden jag använder [utan bara har använt fasta filter] så kan inte hon ge mig någon hjälp heller.
så det enda för mig är att försöka prova mig fram genom att undersöka och jämföra gråskalor med hjälp av något färgsystem kanske?! [provkartor]

tack.
//Rickard

Den "blå" ratten är cyan. Den används inte. Papperen är avstämda så att man normalt inte behöver den. Den kan i extrema fall behövas vid färgkopiering eller om man vill dämpa ljuset (lika värde på alla tre ger "grått").

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar