Annons

Filter fastnat på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har inte själv råkat ut för det här problemet , men testa att dra åt ett kraftigt buntband och dra i tampen.
Annars skulle jag ta fram avbitaren och klippa filtret.

Micke.
 
Jag ger upp.. Jag klarar inte av sånt här när det måste tänkas, jag bara gör :p Du har givetvis rätt och jag ber om ursäkt för min allmänna förvirring.

Det är lugnt! Det är ytterst få tillfällen man använder vänstergäng, alltså lossar medurs. Jag har det på den maskin jag kör i jobbet pga rotationriktning.

Micke.
 
Jag har ett B W filter som sitter stenhårt fast på ett EF 50mm f/1.8 II. Ska testa med lampsladd, men man är ju rädd att ta i för hårt så hela objektivet går i två bitar, den är ju inte riktigt byggd för sådana manövrar
 
Ok, kan någon bekräfta det med frysen eller måste jag sabba ett filter bara för att testa själv? :)
 
Här finns tydligen en marknad för ett specialverktyg.

Någon finmekaniker som vill ta fram en ny produkt, här ha ni en idé.

Kanske som en smal, gummiklädd oljefiltertång?

Jag har haft en sådant verktyg. Det var som en stor kniptång i plast. Tydligen blev det ingen större succé eftersom det inte finns kvar på marknaden.
 
Ok, kan någon bekräfta det med frysen eller måste jag sabba ett filter bara för att testa själv? :)
Rent teoretiskt är det helt hundra, men skall vi blanda in t ex "murphys lag" så behövs som alltid någon form av våld.

Testa! Du lär ju inte sabba något. Sitter det fortfarande fast- kllpp.

Micke.
 
Fick loss det med iPhone-laddaren och en kökshandduk, satan vad det satt, höll på säkert 1,30h. Tack så mycket för alla svar, och tack speciellt Micke som redde ut medsols/motsols-frågan ;)
 
Hej, tänkte bara dela med mig av en grej som funkat fint för mig. Jag hade ett 77mm-filter som var helt omöjligt att lossa. Efter ett tag kom jag att tänka på en gummigrej som min mor har för att öppna besvärliga syltburkar etc - ser ut ungefär som en åtta men sitter inte ihop på mitten. "Åttans mindre ring" passade perfekt på 77mm-filter och jag fick med hjälp av den bort filtret ganska enkelt. Sen dess har jag skaffat en egen syltburksöppnare som låg i en sån där korg där allt kostar en tia. (Hade gummibiten kallats fotofilteravdragare och sålts i fotobutiker hade den sannolikt kostat 395 spänn.)
 
Eltejp

eltejp har alltid fungerat för mej, både för polfilter och vanliga, lägg 1,5 varv runt filtret och dra i ändan som att du startar en utombordsmotor.:) Har funkat där alla andra metoder som beskrivits här slagit fel.
Har inte gängan skurit så brukar det lyckas.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.