Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Filter fastnat på objektiv
- Trådstartare billyskate
- Start datum
antonlindstrom
Aktiv medlem
Jag har inte själv råkat ut för det här problemet , men testa att dra åt ett kraftigt buntband och dra i tampen.
Annars skulle jag ta fram avbitaren och klippa filtret.
Micke.
Möjligtvis med gummi imellan, tror det kommer slira mot metallen annars.
Lawson
Aktiv medlem
Jag ger upp.. Jag klarar inte av sånt här när det måste tänkas, jag bara gör Du har givetvis rätt och jag ber om ursäkt för min allmänna förvirring.
Det är lugnt! Det är ytterst få tillfällen man använder vänstergäng, alltså lossar medurs. Jag har det på den maskin jag kör i jobbet pga rotationriktning.
Micke.
Lawson
Aktiv medlem
Möjligtvis med gummi imellan, tror det kommer slira mot metallen annars.
Bra idé, men om du "tightar"buntbandet max och drar kommer du att få en rörtångseffekt, ju mer du drar ju hårdare dras det åt.
Micke.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Jag har ett B W filter som sitter stenhårt fast på ett EF 50mm f/1.8 II. Ska testa med lampsladd, men man är ju rädd att ta i för hårt så hela objektivet går i två bitar, den är ju inte riktigt byggd för sådana manövrar
antonlindstrom
Aktiv medlem
Bra idé, men om du "tightar"buntbandet max och drar kommer du att få en rörtångseffekt, ju mer du drar ju hårdare dras det åt.
Micke.
Hmm, borde inte det funka även om du har gummi imellan för "grepp"? Eller det kanske är för flexibelt och tar ut lite av effekten av buntbandet..
MagnusBerg
Aktiv medlem
Här finns tydligen en marknad för ett specialverktyg.
Någon finmekaniker som vill ta fram en ny produkt, här ha ni en idé.
Kanske som en smal, gummiklädd oljefiltertång?
Jag har haft en sådant verktyg. Det var som en stor kniptång i plast. Tydligen blev det ingen större succé eftersom det inte finns kvar på marknaden.
Lawson
Aktiv medlem
Rent teoretiskt är det helt hundra, men skall vi blanda in t ex "murphys lag" så behövs som alltid någon form av våld.Ok, kan någon bekräfta det med frysen eller måste jag sabba ett filter bara för att testa själv?
Testa! Du lär ju inte sabba något. Sitter det fortfarande fast- kllpp.
Micke.
Lawson
Aktiv medlem
Men, jag har ju inte något filter som sitter fast
Bra för dig ! Ingen med filter fast "nemas problemas".
Micke,.
cls
Aktiv medlem
Hej, tänkte bara dela med mig av en grej som funkat fint för mig. Jag hade ett 77mm-filter som var helt omöjligt att lossa. Efter ett tag kom jag att tänka på en gummigrej som min mor har för att öppna besvärliga syltburkar etc - ser ut ungefär som en åtta men sitter inte ihop på mitten. "Åttans mindre ring" passade perfekt på 77mm-filter och jag fick med hjälp av den bort filtret ganska enkelt. Sen dess har jag skaffat en egen syltburksöppnare som låg i en sån där korg där allt kostar en tia. (Hade gummibiten kallats fotofilteravdragare och sålts i fotobutiker hade den sannolikt kostat 395 spänn.)
Mashavet
Aktiv medlem
Fotofilteravdragare 59:-
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165014966
Nja, står inget om storlek. Kanske kan vara värt tre tjugor att testa denna om man får problem.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165014966
Nja, står inget om storlek. Kanske kan vara värt tre tjugor att testa denna om man får problem.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Problemet är att det är en pol-filter och då är ju yttersta ringen bara för polariseringen, inte för att skruva av den.
Mitt är också ett polfilter...
zenit91
Aktiv medlem
Mitt är också ett polfilter...
Aha, när jag testade så snurrade bara yttersta ringen runt, alltså det som polariserar, inte det som tar bort filtret. Men jag lyckades till slut få loss det