Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter för "safarifotografering" i Afrika

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Jag har läst att ett filter, 81A (sligthly warming filter) kan vara bra att använda vid fotografering dagtid i hårt ljus. Även ett "warming polariser" kan vara bra för detta sägs det. Ett "graduated ND" kan också vara bra. Ja, nu till frågan. Vad ska jag satsa på och hur ska jag fästa dess vid mitt 70-200/2.8 med filterdiameter 77mm? Och var får jag tag i dem? (helst via nätet)
Förstår att kokin har bra grejor, men var får jag i så fall tag i dessa.

Tack för tipset Malin, men jag har dålig erfarenhet av dem. Funderar på varför Cyber inte har dem. Hur som helst vill jag gärna ha tips på vilka filter som kan tänkas vara till mest nytta vid dessa soliga trakter.

Många har 81A som skyddsfilter på linsen eftersom den ger så liten effekt, en effekt som aldrig (sällan) blir för kraftig,,

Avtonat gråfilter är ett måste enligt mig för seriöst landskapsfoto,, inte för varje bild såklart;)

Mvh Niclas, som inte äger ett effektfilter själv,,

Senast ändrad:
De gånger jag varit i Afrika och plåtat har jag tagit med mig en hel bunt med filter. Det jag använt mest är ett vanligt polariseringsfilter - ett måste för att plåta dagtid, vilket är det man gör mest! Sen kan jag rekommendera en avtonat ND filter (på mjuk och hård övergång). Värmefilter är aldrig fel ger ju lite mer färg i bilden - men detta kan du få även med pol filtret.

Niclasfoto skrev:
Många har 81A som skyddsfilter på linsen eftersom den ger så liten effekt, en effekt som aldrig (sällan) blir för kraftig,,

De som använder 81A för jämnan på sina objektiv brukar vara folk som fotar med Fuji Velvia, pga den filmen har så kalla färger. Att den används för att den ger så liten effekt har jag inte hört förut.
81A ger varmare toner i bilden, om man tex. fotar helt i skuggan så tar den bort lite av det kalla blåsticket.
Jag skulle satsa på ett polfilter och ett graduerat grått 2steg. Båda dessa anser jag vara en nödvändighet för att kunna ta bra naturbilder.

Nice med lite respons här. Man bugar. Skulle ni då välja "cokin-systemet även för polfiltret, eller skall jag köpa ett vanligt med gänga? Kan väl vara en fördel att ta cokin eftersom jag då kan använda det till mina andra gluggar. (Alltså, anpassningsringar 55, 58 och 77 och en filterhållare och ett avtonat gråfilter samt polfilter)
Sen får jag väl hoppas jag får tid att hänga på alla filter nästa gång jag är där. (för mycket jobb om dagarna när jag är där)

Kanske var dumt av mig att säga "många", men jag vet om flera,, Har också fått rekommendationen av framgångrika fotografer.
Helt klart ger det en viss effekt.
Jag är själv i filterTestarsvängen och har själv endast ringa erfarenhet av effektfilter.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Kanske var dumt av mig att säga "många", men jag vet om flera,, Har också fått rekommendationen av framgångrika fotografer.
Helt klart ger det en viss effekt.
Jag är själv i filterTestarsvängen och har själv endast ringa erfarenhet av effektfilter.

Mvh Niclas,

UV och skylight är väl de vanliga filtrena för att end. använda som skydd.
Att framgångsrika fotografer gett dig det rådet behöver ju inte betyda att det är ett bra råd ;)
Jag skulle inte använde ett 81A som skyddfilter såvida jag inte fotar med en film som har kalla färger.
Använder du en film med varma färger plus ett 81A så blir det ju dubbel värme :) En klar nackdel vid t.ex kalla vintermotiv.

Mats, jag skulle använda (och använder) Cokins system för polfiltret just av den anledning du beskriver.

Andreas74 skrev:
UV och skylight är väl de vanliga filtrena för att end. använda som skydd.
Att framgångsrika fotografer gett dig det rådet behöver ju inte betyda att det är ett bra råd ;)
Jag skulle inte använde ett 81A som skyddfilter såvida jag inte fotar med en film som har kalla färger.
Använder du en film med varma färger plus ett 81A så blir det ju dubbel värme :)

Nej nej jag har väl;)) inte heller sagt någonstans att det skulle vara ett bra råd. Jag nämner att JAG har fått rådet och jag köper det helt klart till viss del.
Varför är det fel att nämna de råd jag fått?

Det handlar ju också om vilken situation du fotograferar, inte bara filmen.

Måste jag nämna att jag inte själv använder 81A;) än ni alla fall.

Skall vi märka fler ord eller?

Mvh Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar