Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Filter för blixt?
- Trådstartare johanu
- Start datum
cblum
Ny medlem
Hej!
Rosco har en serie med korrektionsfilter.
http://www.rosco.com/uk/filters/cinegel.asp
Själv brukar jag köpa Rosco-filter hos Spectra
http://www.spectraplus.se/
/Christer
Rosco har en serie med korrektionsfilter.
http://www.rosco.com/uk/filters/cinegel.asp
Själv brukar jag köpa Rosco-filter hos Spectra
http://www.spectraplus.se/
/Christer
maxzomborszki
Aktiv medlem
Eftersom jag måste slå upp i en bok, räkna och försöker hitta i min feta filterbunt från Rosco kommer säkert tio svar komma in medan jag håller på, men men...
Med reservation för att jag skrivit/räknat fel eller bara tänkt helt galet så här däst efter middagen.
När man ska konvertera mellan färgtemperaturer så brukar man köra med mired eftersom det går att räkna på. Mired är en miljon delat på färgtemperaturen i Kelvin. Gör samma igen för att konvertera tillbaka.
6500K motsvaras alltså av 1000000/6500 = 154 mired (ca) och 5500K av 182 mired.
När man ska konvertera ska man ta det miredvärde man vill hamna på och subtrahera värdet du har just nu. För att gå från 6500K till 5500K så ska du ha ett filter med filtervärde 182 - 154 = 28 mired.
När jag gräver i Roscos exempelbunt ser jag att följande filter ligger i närheten:
3409 Roscosun 1/4 CTO (+42 mired)
3410 Roscosun 1/8 CTO (+20 mired)
3443 Quarter Straw 1/4 CTS (+42 mired)
3444 Eight Straw 1/8 CTS (+20 mired)
Ett filter med 20 mired skulle ge dig en färgtemperatur på 154 + 20 = 174 mired vilket motsvaras av 1000000/174 = 5747K.
Alternativt filted med 42 mired som ger 154 + 42 = 196 => 1000000/196 = 5102K.
Tyvärr finns inte filtren i vilka styrkor som helst. Oftast brukar man använda CTO vad jag minns från litteraturen, CTS har lite annan nyans (som är mer gul/mindre röd än CTO). Ska man gå åt andra hållet med kallare ljus använder man den blå CTB-serien.
Dessa fyra kommer ur Cinegelserien, de kan ha även i någon av de andra filterserierna. Jag har köpt Roscogel hos SFL men kommer inte ihåg vad jag betalade. Undrar om det inte står i en gammal forumtråd här på fotosidan som handlade om ND-filter. Inte så fasligt dyrt för ett ark 50x70cm om jag inte missminner mig. Det räcker till många filterbitar till en SB-800.
Med reservation för att jag skrivit/räknat fel eller bara tänkt helt galet så här däst efter middagen.
När man ska konvertera mellan färgtemperaturer så brukar man köra med mired eftersom det går att räkna på. Mired är en miljon delat på färgtemperaturen i Kelvin. Gör samma igen för att konvertera tillbaka.
6500K motsvaras alltså av 1000000/6500 = 154 mired (ca) och 5500K av 182 mired.
När man ska konvertera ska man ta det miredvärde man vill hamna på och subtrahera värdet du har just nu. För att gå från 6500K till 5500K så ska du ha ett filter med filtervärde 182 - 154 = 28 mired.
När jag gräver i Roscos exempelbunt ser jag att följande filter ligger i närheten:
3409 Roscosun 1/4 CTO (+42 mired)
3410 Roscosun 1/8 CTO (+20 mired)
3443 Quarter Straw 1/4 CTS (+42 mired)
3444 Eight Straw 1/8 CTS (+20 mired)
Ett filter med 20 mired skulle ge dig en färgtemperatur på 154 + 20 = 174 mired vilket motsvaras av 1000000/174 = 5747K.
Alternativt filted med 42 mired som ger 154 + 42 = 196 => 1000000/196 = 5102K.
Tyvärr finns inte filtren i vilka styrkor som helst. Oftast brukar man använda CTO vad jag minns från litteraturen, CTS har lite annan nyans (som är mer gul/mindre röd än CTO). Ska man gå åt andra hållet med kallare ljus använder man den blå CTB-serien.
Dessa fyra kommer ur Cinegelserien, de kan ha även i någon av de andra filterserierna. Jag har köpt Roscogel hos SFL men kommer inte ihåg vad jag betalade. Undrar om det inte står i en gammal forumtråd här på fotosidan som handlade om ND-filter. Inte så fasligt dyrt för ett ark 50x70cm om jag inte missminner mig. Det räcker till många filterbitar till en SB-800.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Det finns ju fler tillverkare än Rosco skall tilläggas. Fördelen med Roscos Cinegelfilter är att de är enkla att hantera.
Det verkar som om Kodak Wratten 81B har ett miredvärde på 27 om man får tro denna sida. Det Wrattengelatinfilter jag har var dock tämligen dyrt för en liten bit och ganska ömtåligt. Då tycker jag Roscos polyesterfilter är att föredra. Cokin ska tydligen också ha detta filter men då är det ju i hårdplast.
Jag hittade inlägget jag tänkte på men hade aldrig skrivit vad jag betalade och har inte heller kvar kvittot. Tyvärr.
Det verkar som om Kodak Wratten 81B har ett miredvärde på 27 om man får tro denna sida. Det Wrattengelatinfilter jag har var dock tämligen dyrt för en liten bit och ganska ömtåligt. Då tycker jag Roscos polyesterfilter är att föredra. Cokin ska tydligen också ha detta filter men då är det ju i hårdplast.
Jag hittade inlägget jag tänkte på men hade aldrig skrivit vad jag betalade och har inte heller kvar kvittot. Tyvärr.
maxzomborszki
Aktiv medlem
Ett rent nöje. Jag hade inte heller hört talas om mired innan jag läste Tarrants bok Practical Guide to Photographic Lighting for Film and Digital Photography. En mycket bra bok för övrigt om man är intresserad av ljus(sättning). Just mired avhandlar han på två sidor och det är nog inte så mycket mer man kan säga men sen finns en hel del om olika typer av utrustning och tekniker. Det är ingen ljussättningshandbok där han berättar hur du ska göra i ett visst läge, utan mer en faktabok om ljus.
Hoppas du hittar något filter eller annan lösning du är nöjd med.
Hoppas du hittar något filter eller annan lösning du är nöjd med.