Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter eller PS med skannat dia

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielE

Avslutat medlemskap
Vilket ger bäst resultat vad gäller färgmättnad och kontrast när man fotograferar dia och färgtemperaturen inte stämmer överens med filmen?
Skall man använda filter eller kan man fixa färgtemperaturen i datorn med samma (eller kanske bättre) resultat?
 
Själv tycker jag bäst om att få bilden så bra som möjligt direkt vid fotograferingen, så om du har filter skulle jag rekommendera att använda det.

Annars är det ju förvisso enkelt att även ställa färgtemperaturen i photoshop. Själv brukar jag göra detta med pipetterna i Levels (Nivåer på svenska), men det finns säkert desom har bättre knep. Ifall man gör stora förändringar med levels kan det dock resultera i luckor i histogrammet (vilket syns som bleka, dåligt fyllda toner).

Förvisso ovetenskapligt svar, men det är en åsikt i alla fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.