Annons

Filter, är jag den enda utan ett?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ablo skrev:
Skulle vilja se lite exempel-bilder med/utan filter etc.

/Johan
Denna sida som länkas till för tredje gången i denna tråd :)-)) innhåller ett exempel med & utan UV.

Just detta som syns på den bilden (med ljusen nästan längst ned) är det jag råkat ut för ett otal gånger innan jag kom på att det var mina UV som ställde till det, Hoya av den bättre sorten...

Nu vet jag inte hur avhängig kvaliten på filtret är just för denna typ av problem men jag har en känsla av att det mer beror på den extra glasbit som hamnar nån mm framför frontlinsen, detta ger mycket ofta denna effekt när man har ljuskällor in i optiken.

Jag skulle mycket gärna vilja ha en liten test på hur stor skillnad det är mellan olika filter just vad det gäller detta problem.

//Larsa
 
Jag kör själv med UV-filter på som skydd mot fysisk åverkan på frontglaset, men plockar bort det vid viss fotografering.

Efter att ha läst denna diskussion så funderar jag på att plocka bort filtret oftare. För att våga detta så är jag lite nyfiken på om någon bytt ut ett frontglas på ett objektiv och till vilken kostnad?
 
Ablo skrev:
Skulle vilja se lite exempel-bilder med/utan filter etc.
/Johan

Jag tog två bilder ikväll för att verkligen testa. Den ena med filter och den andra utan. De små pyttebilder man kan ladda upp här räcker ingenstans men jpeg i full storlek hittas här istället:

http://foto.daychanged.com/five_lights_shot1.jpg
http://foto.daychanged.com/five_lights_shot2.jpg

Jag kan i varje fall inte se någon skillnad. Filtret jag använder är ett Hoya Pro1 Digital Protector på ett Sigma 18-50mm f/2.8 DC EX objektiv.
 
Detta är ett utsnitt från en nattbild tagen med ett Hoya UV. Jag har ingen bild från detta tillfälle tagen utan filter men hade denna kväll oerhört mycket flare på mina nattbilder. Misstänker filtret men har inte varit ute & testat utan så helt säker är jag inte. Tycker dock att den tråd vi länkat till tyder på att filtret kan vara boven i dramat.

Kolla in de gröna prickarna till vänster i bilden, vad tror ni?
 

Bilagor

  • flare.jpg
    flare.jpg
    45.7 KB · Visningar: 180
Jag tycker det ser ut som om det mycket väl kan ha varit UV-filtret som orsakat reflexerna.
 
Söderlund skrev:
Använder inte själv filter som skydd.
Skulle vara intressant att veta hur många som verkligen har haft nytta av det extra filtret, som skydd då.

Jag använde UV-filter alltid som skydd, tidigare. Men då jag märkte att jag fick flares på bilder med motljus, använder jag numera aldrig filter om de inte behövs.

De filter jag använder (på min digitala) är polarisationsfilter och gråfilter. Ser ingen större nytta med andra filter på en digital kamera. Det skulle vara en gradierat gråfilter då. Tyvärr skulle jag då behöva en Cokin-hållare också, och jag vill inte få det allt för omständigt.

Här lite diskussion och exempel på flares jag fick med UV-filter.
 
Senast ändrad:
Jag tog två bilder ikväll för att verkligen testa. Den ena med filter och den andra utan. De små pyttebilder man kan ladda upp här räcker ingenstans men jpeg i full storlek hittas här istället:

Jag kanske använder en dålig skärm men måste fråga.. vilken bild är med filter och vilken är utan??
 
ANNONS