Annons

Filnamnen varierar ologiskt

Produkter
(logga in för att koppla)

qatesh

Avslutat medlemskap
När jag tagit en massa bilder så kan jag se dem i kronologisk ordning i min kamera, men när jag för över dem till datorn så har något hänt. Filnamnen har ändrats på ett sätt som jag inte förstår. En del heter t.ex. _DSC0001.JPG, några DSC0002.JPG och andra DSC_0003.JPG. Alltså, filerna innehåller understreck på olika ställen eller inte alls.

Detta gör att bilderna hamnar huller om buller i datorn. Jag förstår att jag kan ändra hur jag vill att bilderna ska visas i datorn men då får jag ändra visningsalternativet varje gång.

Vad beror det på att filerna får olika namn? Jag har klurat men inte fått fram någon logisk förklaring. Någon som vet? Kan jag göra något åt det?

Tacksam för svar!

Samma händer för mig oxå och jag misstänker att det kan vara så att kameran ger lite olika namn beroende på program som använts i kameran. Tänkt kolla men inte blivit av. Jag har en SonyA100.

I mina canon-kameror blir filnamnet IMG_0001 om jag använder sRGB och _MH_0001 om jag använder adobeRGB. Kan det vara något sådant som spökar?

Och då kan det ju vara så att man i olika programinställningar har olika inställningar - måste kolla men nu är det "Så ska det låta" på TV :)

Understreck före filnamnet ingår i standarden "Design rule for Camera File system", som kameratillverkarna tillämpar, när Adobe RGB används. Så det är helt normalt.

jimh skrev:
Understreck före filnamnet ingår i standarden "Design rule for Camera File system", som kameratillverkarna tillämpar, när Adobe RGB används. Så det är helt normalt.

Så står det också i min A100-manual nu när jag kollat och jag har olika på någon programinställning så nu vet jag.
Borde ju vara något liknande för Malin.

Hmmm...

Verkar som att jag inte är ensam om problemet och det är ju skönt, men frågan är hur man kommer undan det. Kläcker ni någon smart idé kan ni ju höra av er :)

Tack förresten för att ni tagit er tid o svarat.

Malin

Kan du inte kolla i din manual och sedan bestämma vilken färgrymd du vill använda? OM du vill använda samma förståss.

Beroende på vilket program du använder när du importerar bilderna till datorn så kan du nog också där göra inställningar som döper om.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto