Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmval...?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Hej!

Jag behöver lite råd om filmval. Har tänkt att fota landskap, gamla stadsdelar, karaktärsporträtt och reportage. Mest i svartvitt. Jag framkallar inte själv utan har tänkt lämna in mina rullar. Framöver kan det bli aktuellt att jag går med i någon fotoklubb och då får tillgång till labb.

Stadsdelar, karaktärsporträtt och landskap borde man ju kunna använda samma typ av svartvit film. Problemet är att de C-41 filmer som finns (typ XP2 och T400 CN) ger en del korn då dessa har ISO 400. Jag skulle alltså behöva finkornigare filmer som kan framkallas i C-41. Finns det?

För reportage behövs ju snabbare film..och då kan ju XP2 eller T400 vara lämpliga. Men hur är egentligen diafilmen Agfa Scala jämfört med ovan nämnda filmer? Lämpar sig denna mer för landskap än XP2 och T400 CN?

En annan sak jag klurar på är om man ska gå på dia eller neg. Det är ju helt klart mycket trevligare att se bilder på stor bildduk än vanliga kort. Men..just nu äger jag ingen projektor och tänker heller inte skaffa någon sådan inom den närmsta tiden. Framöver är det dock mycket tänkbart. Kan man annars klara sig bra med lupp fram tills dess? Bilderna man tar nu vill man ju helst också kunna se på sin projektor när sådan införskaffas.

/Jonas

Jag använder mig av Kodaks Portra 400BW när jag fotar svartvitt och framkallar C-41. Är mycket nöjd med den filmen. Fina gråskalor och fint korn. Vet inte om det finns någon S/V C-41 som är finkornigare än Portran, dock är den lite dyr, men resultatet knäcker T400CN utan problem. Du ¨säger att du vill fota svartvitt, då är nog dia att utesluta. Visserligen finns det svartvit dia men de är mycket dyra, både film & framkallning. Så kör neg om du ska fota S/V. Vill du fota dia så kan jag varm rekommendera Fuji ProviaF 100 & 400. Mycket finkorniga med varma färger.

forstheim skrev:
Problemet är att de C-41 filmer som finns (typ XP2 och T400 CN) ger en del korn då dessa har ISO 400. Jag skulle alltså behöva finkornigare filmer som kan framkallas i C-41. Finns det?
Har du testat? Gör det, de har finare korn än man tror.

Jag har just nu en rulle XP2 i kamerahuset..men har ännu inte framkallat någon. Tänkte testa några olika rullar s/v för att se vilken jag gillar bäst.

Går det att undvika färgstick på bilderna eller är det något man krast får räkna med om man använder sig av s/v C-41?

/Jonas

forstheim skrev:
Går det att undvika färgstick på bilderna eller är det något man krast får räkna med om man använder sig av s/v C-41?

Vad jag har hört så får man räkna med det så länge man använder färgpapper. Å andra sidan tycker jag att det har en viss charm.

Det går att kopiera utan stick, antingen på svartvitt papper eller genom noggrann filtrering. Inget av alternativen gäller ju "hålet-i-väggen-1-timme-för-inga-pengar-alls-labbet" men om du har ett negativ som är värt att lägga ner lite mer pengar på så finns det alla möjligheter. Det som är kul med C41-filmerna är ju att man till lågt pris kan få stora råkopior istället för en liten kontaktkarta som med traditionell film. Men man skall nog inte se kopiorna som mer än just råkopior.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar