Annons

Filmval vid digitalfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Christian80

Medlem
Jag funderar på att skaffa antingen en Nikon D70 eller en Canon Eos D300, men har en fråga först. Hur fungerar den digitala motsvarigheten till filmval? Vissa filmer är ju bra för landskapsfoto, och andra är bra på att återge hudtoner. Kan man ställa in det digitalt eller hur löses detta?

Minnena som motsvarar film saknar betydelse för färg och annat... Bara hastighet och ev. tillförlitlighet som kan variera.

Men vaddå?

Så du menar att minnena återger både hudtoner och landskapsbilder korrekt? Vissa filmer ger ju ett blåstick som vissa nattfotografer använder för att ge bilden ett kallt blått ljus. Är sånt förbi i och med digitalfoto, och lämnas till efterbehandlig i photoshop?

Eftersom minneskortet bara lagrar det digitala data som kommer från sensorn i digitalkameran så påverkar minnet i sig ingenting i bilden. Det är bara en lagringsplats, ungefär som en hårddisk eller en diskett (minns ni dem? ;o) ).

I filmens värd så är ju filmen dels lagring, men besitter även egenskaper som påverkar själva bilden. Så är det inte (på gott och ont) i den digitala världen.

Brummelisa skrev:
Färgmättnaden kan man ställa in hos kameran, men färgstick vet jag inte.

/ Marcus
I min EOS 10D så har jag för mig att man kan ställa in någon sorts färgbalans-bracketing. Har aldrig använt det så jag vet inte hur det funkar.

alcedo [E.F.S] skrev:
I min EOS 10D så har jag för mig att man kan ställa in någon sorts färgbalans-bracketing. Har aldrig använt det så jag vet inte hur det funkar.

Det känns ju som det är bättre att ha det på normalt och ta korten i RAW och sen pilla med bilderna i PS.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Det känns ju som det är bättre att ha det på normalt och ta korten i RAW och sen pilla med bilderna i PS.
Gissa varför jag inte har provat funktionen... ;o) Jag kör i RAW och gör eventuella justeringar av färgbalans i samband med konverteringen. Har funkat i alla lägen hittills.

Eller så ställer man in den färgbalans som man vill och får det i jpg från början :) ..genom att anpassa vitbalansen i kameran kan man välja färgstick, mest då varmt eller kallt.

..men sjävlvklart är råformat det optimala ur allt annat än tidsåtgång och lagring.

Efterbehandling gäller.

Visst du kan gå in och ändra färgmättnad, kontrast, vitblans etc i kamerans menyer innan du tar bilden.
Men jag tror inte att ngn gör det då man har tämligen noll koll på vad ex. +1 i vitbalans kommer att generera för resultat.

Så Photoshop/Paintshop pro etc är nödvändigt att bli vän med

Jag brukar göra båda delarna, s a s. Jag är ganska noggrann med vitbalansering redan under fotograferingen av två skäl.

Det första är att det sparar tid vid senare konvertering; jag kollar igenom bilderna och behöver bara lägga tid på att fixa med färgbalans på det fåtal bilder som behöver justeras.

Det andra skälet är att jag vill ha vitbalanseringen i ryggmärgen. RAW tar stor plats på minneskorten, och det kan ju hända att man kommer att behöva utnyttja utrymmet maximalt någon gång genom att köra i JPG-läget. När det inträffar så är det en bra idé att vara inkörd med att kolla vitbalansen i samband med fotograferingen.

På det sättet tycker jag att jag får det bästa ur båda metoderna; relativt enkel hantering med konverteringen, plus maximal flexibilitet i de fall den behövs.

Du kan påverka färg och sånt i kameran men jag rekomenderar att fota i RAW och fixa det efter.

Om du väljer Nikon D70 så gissar jag att det finns samma möjligheter som i Nikon D100. Där kan du välja tre olika färgrymder som enligt Nikon passar bäst till olika ändamål. En rymd ska alltså vara bättre till landskap och natur en annan till porträtt o.s.v. Hur det funkar praktiskt vet jag inte då jag alltid kör på samma och tycker det funkar bra.

alcedo [E.F.S] skrev:

Det finns inget som heter färgbalans-bracketing. Däremot kan du köra automatisk vitbalanseringsvariation (VB). Men det har med färgtemperaturen att göra och inte med färgbalansen.
Sen finns det även automatisk exponeringsvariation (AEB) och exponeringsvariation med blixt (FEB).

Grejen med digitalt är ju att man får fler möjligheter till justeringar i datorn i exempelvis Photoshop. Där du kan ställa bilder för att efterlikna olika filmsorter, allt eftersom man själv vill och har lust till.

Glock skrev:
Det finns inget som heter färgbalans-bracketing. Däremot kan du köra automatisk vitbalanseringsvariation (VB). Men det har med färgtemperaturen att göra och inte med färgbalansen.
Så var det ja! Tack för korrigeringen :eek:)

Man kanske skulle undersöka sin kameras lite dunklare funktioner också, någon dag...

Är det någon här som vet plugins som man kan efterlikna olika filmer? Jag har för mig att det ska finnas ett som liknar Velvia, men finns det för andra sorter tex svartvita filmer?

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Är det någon här som vet plugins som man kan efterlikna olika filmer? Jag har för mig att det ska finnas ett som liknar Velvia, men finns det för andra sorter tex svartvita filmer?

/ Marcus

http://www.theimagingfactory.com/

Där finns bland annat B&W Pro där du kan plocka fram Tri-X och T-Max och några andra mer eller mindre kända sv filmer. Går att använda som 30 day evaluation eller köpa för XX dollar. Pröva!

Andreas

Nu svarar jag lite på min fråga själv, men borde man egentligen inte bara kunna göra en kurva i PS som efterliknar den filmen man vill ha (tex tri-x)?

/ Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar