Annons

Filmtyper och framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Mánadís

Aktiv medlem
Hoppas jag lade denna rätt nu.

Mina föräldrars gamla analoga systemkameror har rotats fram och jag tänkte testa att fota lite med dem för skojs skull. Men jag kan verkligen inte mycket om det här med val av film och framkallning. Hade en liten analog point and shoot-kamera när jag var liten och till den brukade jag ha FujiFilms filmrullar. Kommer ihåg att de framkallade korten nästan alltid blev väldigt bruna.
Frågan är vilken typ av film man ska ha och var man ska framkalla rullarna sen?
Det finns ju såklart olika typer av filmer, men jag tänkte mig iaf nån med lågt ISO (eller känslighet kanske man säger när det gäller analogt?). Det hade varit kul med svartvit film också, vet ni var man hittar sån?
Nu köpte jag 3 rullar färgfilm från FujiFilm på Siba (de hade bara FujiFilm och Kodak och jag hade ingen aning om vilken som var bäst). Men de filmtyperna är kanske inte så bra? Agfa har jag hört om tror jag, några åsikter?
Angående var man framkallar filmerna så vet jag ju att det finns olika företag, men ni kanske kan tipsa om vad som är bäst? Hade gärna testat att framkalla hemma, men har ju inget mörkrum så...
 
Det är ju egentligen "bara" när du ska ladda över film från kassetten till spiralen som du behöver ett mörkrum, resten av framkallningsprocessen kan du ju utföra i fullt dagsljus.
Men vill du köra svartvitt utan att framkalla själv finns ju Kodak (kommer inte ihåg det exakta namnet) som framkallas i färgprocessen C-41, alltså i ett vanligt labb.

När det gäller vilka svartvita filmer som är bra så handlar det väl mycket om tycke och smak. Jag gillar Ilford HP5+ iso 400 och FP4+ iso 125. Svartvita Agfa APX ISO 100 har jag kört med på sistone, och den verkar vara helt okej. (Fast man får köra lite längre fixtider och lägga den i press för att få den platt, till skillnad mot andra filmer.)
Film kan du ibland köpa billigt här på FS, eller prova med Photax och Scandinavian Photo.
 
Det heter ISO för film också!

Svartvit kan du framkalla ganska lätt utan mörkrum. Du behöver dosa med spiral för filmen och kemikalier plus termometer type.

Färg är lite petigare med temperaturen, har ej själv vågat mig på det.

I Stockholm kan man köpa bl a köpa film hos Schönherrs foto. Om du vill köpa mycket film kan det löna sig att köpa via internet, t ex http://www.macodirekt.de/ de har även framkallningsdosor o dyl.

Det finns tre huvudsakliga filmtyper:
S/V
C41 (färg negativ), Kodak har kommit med en ny film, EKTAR 100 som verkar lovande.
E6 (Dia, lite svårare att folk som framkallar E6 )

Lycka till!

Adrian
 
Ska du scanna filmerna till datorn så klarar du dig utan mörkrum om du framkallar filmerna själv. Men ska du även göra pappersbilderna själv måste du ha förstoringsapparat och ett mörkrum.
 
Ska du scanna filmerna till datorn så klarar du dig utan mörkrum om du framkallar filmerna själv. Men ska du även göra pappersbilderna själv måste du ha förstoringsapparat och ett mörkrum.

Oj, så det går utan mörkrum alltså? Är det en väldigt komplicerad process eller ja, hur går det till? Är det så att man bara framkallar negativen på nåt sätt och sen scannar man in dem i datorn och vänder dem så de blir positiv? Hur funkar det med att förstora dem i datorn i så fall? Kostar kemikalier och sånt väldigt mycket? Och behöver man stora utrymmen och så?
Det hade ju varit jätteroligt att kunna framkalla själv! Vi fick göra det på ena fotokursen när vi byggde hålkameror och det var verkligen skoj!

Till er andra: Tack så jättemycket för alla tips på filmtyper och inköpsställen, ska anteckna alltihop! Nu har jag ju köpt FujiFilm-filmerna så jag får testa med dem först och det kanske är lika bra för det finns inga batterier till kamerorna så det blir till att köra utan ljusmätare. Bra träning iaf;) Men sen ska jag se om jag inte kan köpa någon av de typerna ni tipsade om. Svartvit film hade som sagt varit väldigt roligt!
 
Om du vill köpa mycket film kan det löna sig att köpa via internet, t ex http://www.macodirekt.de/ de har även framkallningsdosor o dyl.

Nu verkar de ha ett väldigt stort sortiment, men annars vill jag bara varna för Rollei Retro 100, den har visat sig vara kass.

Kan du ta dig in till Göteborg så finns Fotokompaniet, tidigare på Kungsgatan men nu på Ingenjörsgatan (?). Hur som helst, nära Esperantoplatsen i alla fall.

Scannar du in filmen så sköter scannern och programvaran omvandlingen från negativ till positiv bild.
 
Göteborg är bara en halvtimme bort så det är inga problem.

Men menar du då att man bara drar ut filmen och sen sätter den i scannern? Eller behövs det göras nåt mer? Har fått för mig att det måste vara mörkt när man tar ut filmen ur kameran osv.
 
ladda filmkassetten i kameran
ta bilderna
spola tillbaka filmen
plocka ur filmkassetten ur kameran

lämna till framkallning eller ladda dosan med filmen.

Dosan är en ljustät cylinder med en eller flera spiraler i.

Kliv in i ett mörkt ställe och det måste vara mörkt.
kväll (mindre ljus utifrån), kliv in i garderoben, släng vinterskinnjackan över huvudet.

För att ladda dosan gör man (i mörkret):
Bryt upp filmkassetten.
klipp av yttersta filmänden, den är inte lika bred som hela filmen är.
När man klipper så klipper man filmen trubbig, aldrig rakt av.
Se till att spola upp filmen på spiralen, första gången tigger man en gammal film och gör det i ljus.
ner med film & spiral i dosan & stäng ljusslussen.
på med vätskelocket

kliv ut ur garderoben.

Nu kan man framkalla filmen.
Det är en vetenskap i sig men det går att göra väldigt enkelt.
Köp D76 (framkallare), läs instruktionen.
stop? inte nödvändigt men bra.
köp fix, läs instruktionen.
termometer som kan visa 20 grader celsius & klocka, köksklockan brukar funka alldeles ypperligt.

Det finns noggrannare beskrivningar om du letar lite i gamla trådar här på FS.
Annars får du väl fråga mer.

Du behöver också en pärm och negativfickor för arkiveringen.

PS det är trångt att göra i en garderob men det går DS
 
Oj, så det går utan mörkrum alltså? Är det en väldigt komplicerad process eller ja, hur går det till? Är det så att man bara framkallar negativen på nåt sätt och sen scannar man in dem i datorn och vänder dem så de blir positiv? Hur funkar det med att förstora dem i datorn i så fall? Kostar kemikalier och sånt väldigt mycket? Och behöver man stora utrymmen och så?
Det hade ju varit jätteroligt att kunna framkalla själv! Vi fick göra det på ena fotokursen när vi byggde hålkameror och det var verkligen skoj!

Till er andra: Tack så jättemycket för alla tips på filmtyper och inköpsställen, ska anteckna alltihop! Nu har jag ju köpt FujiFilm-filmerna så jag får testa med dem först och det kanske är lika bra för det finns inga batterier till kamerorna så det blir till att köra utan ljusmätare. Bra träning iaf;) Men sen ska jag se om jag inte kan köpa någon av de typerna ni tipsade om. Svartvit film hade som sagt varit väldigt roligt!

Filmframkallning i svartvitt är väldigt enkelt när man provat på och övat några gånger. En helt ny dosa för sånt kostar bara 230-280 kr host Photax i Nybro. Du behöver bara gå in i ett helt mörkt utrymme (typ garderob eller toa utan fönster m) när du laddar i filmen i den. Sen gör du resten i dagsljus, på diskbänken, i badrummet eller tvättstugan etc. Det finns flytande kemi som är lätt att bara späda med vatten om man är bekväm. Räkna med kemikostnad på ca 10-15 kr per film. Hur man gör kan du läsa i de nedladdningsbara databladen hos http://www.photax.se. De har allt du behöver för att framkalla film hemma. Färgfilmsframkallning är inget jag rekommenderar att göra själv som nybörjare. Blir både billigare och bättre att skicka iväg till labb tror jag.

När du scannat negativen har du precis samma möjligheter som den digitale fotografen att redigera och photoshoppa dina bilder. En bra acceptabel konsumentscanner kostar kring 2500 och uppåt, men förstoringsapparat och mörkrum ger naturligtvis den analoga bilden bättre rättvisa. Ska du få riktig proffskvalité på dina bilder, jämförbar med bra mörkrumskopior, så får du använda lite dyrare scannrar. Men för webben och mindre bildstorlekar upp till ca 24x30, duger en billigare konsumentscanner väldigt bra.
 
Senast ändrad:
Tack bägge två för beskrivningarna, jättesnällt att ni tar er tid:)
Det lät ju inte alls dyrt att framkalla hemma (svartvitt och scanna t. datorn) så det måste jag testa! En riktigt kolsvart klädkammare har vi som nog är tillräckligt som mörkt utrymme. Vi har två scanners hemma och den ena har ett fack för diafilmer så jag antar att den går att använda? Mindre bildstorlekar duger bra för mig, jag lär nog inte ta några proffsbilder som är värda att förstoras upp ändå;)
Ska ta och sätta mig och läsa igenom länken från Photax och så ska jag nog låna lite böcker tror jag.
Att kolla med en fotoklubb var också ett bra förslag, det får jag nog göra om det visar sig att jag vill fortsätta när jag testat lite själv.
 
Ett tips är att inte ta klädkammaren för kolsvart utan att ha spenderat en sådär fem tio minuter där inne med dörren stängd - Ofta kommer det in rätt så mycket ljus igenom även de allra minsta dörrspringorna. Fick surt erfara detta själv när jag började framkalla hemma med källaren som bas.

Lycka till förresten, hoppas att analogt foto och hantverket kring framkallning (och eventuellt kopiering) inspirerar dig lika mycket som det inspirerat mig.


EDIT: Såg att du fått tipset om att aldrig ta ett mörkt rum för mörkt redan, men lyckönskningarna och min upprepning får vara kvar.
 
En annan variant är att använda en "laddsäck", Som är just en ljustät säck med hål för att stoppa in dosa filmrulle och händerna i olika hål. Man stoppar in dosa och filmrulle och sluter säcken.

Det kräver visserligen lite mer träning än att ladda i mörkt rum, så det kan vara lämpligt att öva på en kasserad rulle några gånger innan man "kör skarpt".

Sen kan du ju börja med att skanna negativen och köra ut som på skrivare, för att som ett andra steg skaffa en "förstöringsapparat" och uppleva den absoluta lyckan när du ser bilderna växa fram i framkallningsskålen. Men om detta har forummedlemmarna redan tipsat.
 
Jag läste igenom tråden en gång till och ser att ingen tipsat dig om att det finns en hel del begagnade mörkrumsutrustningar till bra priser på Fotosidans köp/sälj, Blocket, Tradera och andra siter. Kolla på dom, men köp en bra utrustning för lite mer pengar hellre än en billig och dålig, som gör att du tröttnar direkt.

Lägg gärna ut köpalternativen på tråden, vi är säkert många om vill bistå dig, det är inte bråttom, begagnade mörkrum är köparens marknad. Sjäv sålde jag nyligen: en Leitz Valoy med El-Nikkor, en massa skålar papper och prylar för 750.00. Nu har jag bara 2 Valoy och 2 Leitz Focomat V35 kvar, men jag klarar mig på det. De är ju "världens bästa" för småbild.

(Nu har jag utmanat Graal igen ;o)! )
 
Hittade det här på Tradera http://www.tradera.com/en-lada-Morkrumsutrustning-auktion_1406_114332962

Det är uppe i en krona, men kommer säkert att öka innan auktionen går ut.

Har du en timmes restid till Göteborg och bor norrut, kan det vara Vara inte långt från Skövde.
den röda sköljslangen är en höjdare, har för mig att jag gav 300 för min för en evighet sedan och senare sett den på senare dar för över 600 ny.
Dosan funkar nog
focuscopet funkar säkert vettigt
sifon... inte min favorit en riktig skölj är bättre men tyvärr väldigt dyra
förstoringsapparaten... jag slängde en sådan på tippen.
 
Erik Schalin - och en Meopta Axomat kan man väl leva med, även om en Leitz Valoy är bättre och bekvämare. Nåväl det finns en hel del användbart i auktionen, när man hittar bättre kan man väl byta ut det som fungerar sämre.
 
Erik Schalin - och en Meopta Axomat kan man väl leva med, även om en Leitz Valoy är bättre och bekvämare. Nåväl det finns en hel del användbart i auktionen, när man hittar bättre kan man väl byta ut det som fungerar sämre.
Man skall inte betala för det man inte vill ha och det finns eller i alla fall fanns en hel del BRA grejer att välja på väldigt billigt.

Bättre köpa dyrare som funkar bra än att man blir irriterad senare.
Och visst det blir säkert bilder med Meoptan men värdet är inte större än max en fika. Och det är inte heller så att grejerna blir MER värda med tiden.
 
Tillbaka igen!

Jag har varit iväg till Skottland en vecka så det är därför jag inte har svarat. Får tacka så väldigt mycket för alla tips, så fort jag har tagit igen mig lite efter resan så ska jag sätta mig och kolla igenom allt ni har skrivit lite mer noggrant :)
 
Välkommen hem Madeleine. Hoppas du tog några rullar svartvitt i det fantastiska ljuset och annorlunda miljön. Det fanns en mörkrumsutrustning på Tradera, som stod i 110,00 i ett sent skede. Jag vet inte vad det gick för men det är inga stora summor, som du märker. Det är få aktiviteter som skänker så mycket glädje och tillfredställelse som få utlopp för kreativiteten och se bilderna växa fram i mörkrummet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.