Annons

filmscanner...

Produkter
(logga in för att koppla)

soulfool

Medlem
Jag har funderingar på att köpa en filmscanner. Jag har läst runt lite och förstått att många är nöjda med sina. Har även sett vissa medlemmars innscanningar och tycker de ser bra ut.
Det jag nu undrar är om nån känner till bra, billiga modeller och om ni har nån erfarenhet av inscanning från negativ till väldigt stora kopior, typ för 50x70cm utskrifter och liknande?

mvh

Du kan ju titta på Minoltas DiMAGE Scan Dual IV, 3200 ppi och dammborttagning (fungerar bra och spar en hel massa tid efteråt) vid scanning. räcker väl till att få utskrifter i 50x70cm med 160 dpi. Kostar väl ca 3500 pengar.

Om det inte räcker så får du väl kolla på dom lite dyrare från Nikon, Minolta och Canon (dom har lite högre upplösning, och en del mer mjukvaru finesser).

Samma mjukvara som finns med till dom dyrare scannrarna finns nu som plugin till Photoshop
www.asf.com
Dock inte dammborttagningen eftersom den hanteras vid scanningen.

Norskt test av tre filmscannrar

Kolla här för ett färskt test av filmscannrar. Kan tillägga att jag är mycket nöjd med min Nikon Ls-50.

/Staffan

ok, tack så mycket.
Vad tror ni om de lite billigare filmscannarna från lite mer "okända" fabrikat, som ligger kring 2000 nya. Är det bara skit... nn som har nåt annat än canon, minolta, nikon.. etc....?

Då prisskillnaden är ändå så liten så hade jag inte köpt något udda märke.
Onödigt att köpa något som man snabbt märker att det inte håller måttet, man blir bara lessen då. ;-)

/Henri

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto