Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmrullen?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersPS

Aktiv medlem
En enkel snabb fråga...

Hur långt in ska man veva tillbaka filmen när den är helt exponerad? Ska hela den lilla smala "startbiten" in helt eller ska man lämna kvar en bit???

///Anders S
 
Lämnar du bort för framkallning så skall du dra in hela tafsen. De öppnar ändå burken med en ölöppnare på labbet. Och den indragna tafsen blir ju en signal till dig att rullen är slut så du inte av misstag dubbelexponerar den.
 
Dude! det var snabbt svarat :)

Hade tänkt att lämna in filmen då filmen är färgneg. Ska någon gång i framtiden köpa en mörkrumsutrustning och börja framkalla sv/v film, verkar spännande.

///Anders S
 
jag som jobbar i ett snabblabb föredrar om filmsnutten är kvar utanför (sparar jobb och tid). Annars använder vi en filmpicker för att få fram den och i nödfall en kapsylöppnare för att ladda om filmen i ny kassett innan framkallning.
 
Jag brukade nog dra in den också, för att slippa risken för dubbelexponering.

När jag dock lämna den ute, brukade jag vika fliken, så man såg att filmen var använd.

Sen hände det också vid tillfällen, att man ville byta film mitt i rullen (tex lågiso utanför kyrkan, sen högiso i kyrkan, och sen tillbaks till lågiso igen utanför).
Då kom spritpennan fram för att skriva hur många bilder som var tagna.
Dock fick man vara noggrann att tala om för labbet att filmen var "bruten" i mitten, så att dom inte skar sönder bilderna efter filmbytet med negativskäraren (gick nämligen aldrig att få exakt rätt avstånd mellan negativrutorna vid själva bytet av film).
 
Lämnar du bort för framkallning så skall du dra in hela tafsen. De öppnar ändå burken med en ölöppnare på labbet. Och den indragna tafsen blir ju en signal till dig att rullen är slut så du inte av misstag dubbelexponerar den.
På den gamla "goda" tiden lärde jag mig på Leicaskolan i Storhogna att alltid dra in "tafsen". Detta för att det "kunde" hända att om labbpersonelan drog ut filmen för snabbt kunde det uppstå statisk elektricitet med åtföljande små blå "blixtar" lite här och var på bilderna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.