alf109
Aktiv medlem
Har vissa funderingar om handlarna skörtar upp oss när det gäller film? Om man jämför priserna som tex scandinavianphoto tar för fuji neopan 400 så kostar den 500 kr för 10 rullar, styckpriset ligger på 56 kr. Cyberphoto tar 292 kr för 10 rullar och har ett styckpris på 34 kr. Tittar man på Neopan Acros blir det ännu värre, där tar scandinavianphoto 700 kr för 10 rullar och har ett styckpris på 79 kr. Cyberphoto tar 396 kr för 10 rullar och har ett styckpris på 45 kronor. Och då tillhör inte scandinavianphoto dom dyraste. Ofta får man höra när man snackar med handlare att "ilford/kodak/fuji har shockhöjt priserna" och liknande, men jag börjar undra om inte detta är mest mumbojumbo. Kollar man exemplet ovan så talar det sitt tydliga språk tycker jag, om man dessutom kollar priserna i tex tyskland blir det ännu mer slående. Jag är ganska övertygad om att vare sig cyberphoto eller utlänska affärer säljer film som någon sorts välgörenhet. Mitt förslag är att vi som trots allt fortfarande fotar analogt bojkottar butiker som tar ut dessa ockerpriser på film. Och om det är problem med grossisten som man ofta skyller på så är det i så fall något handlarna får ta tag i. Om man som jag tex fotar ungefär 300 rullar sv/v film om året finns onekligen bättre ställen att placera sina pengar än i återförsäljarnas fickor, dom får sin beskärda del ändå.