Annons

Filmpriser upprop!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Pihl skrev:
Jag har också reagerat på att CyberPhoto kan sälja Neopan så billigt. Men, kan det vara så att de inte tar in en massa film på lager, utan beställer efterhand, och får därför ner priset, eftersom de ladrig har nån film hemma som ligger och bli gammal?

För att när man beställer av dem så kan det ju dröja flera veckor innan man får varorna. En gång beställde jag ett uv-filter med en ganska ovanlig diameter (42mm lr 43mm). Och efter två veckor ringde jag och fråga vart den blev av, och då svarade man att man har lagt in en beställning och att det kan dröja någon vecka till. Det tycker jag är dålig kundsevice.

Photax är lika billiga med Kodak Tri-x som CyberPhoto, men dyrare med t ex Hp 5+. Men samtidigt vet man att man får filmen en till två dagar efter man beställt den. Däremot tar dom ju det dubbla priset på Fomapan Action mot vad de tar om man importerar själv från Tyskland. Man kanske skulle börja ta och beställa från utlandet? :)
Har aldrig behövt vänta på neopan från cyberphoto, men visst de tar hem efter beställning och det borde ju alla kunna göra om det skulle vara det som var problemet. Det är cyberphoto som håller "normalpriser" och de andra överpriser om man jämför internationellt.
 
Photax tar 429:- för 10st Neopan Acros och 50:/st. Lite dyrare än Cyberphoto, men inte så mycket. Och de har allt som finns i prislistan på lager. Kan knappast handla om lagerhållning då?
 
Om man som jag ofta beställer olika filmtyper samtidigt får man ju ta med fraktkostnaden i beräkningen.

Som Graal skriver är Photax lite dyrare på Acros än Cyber, men då har å andra sidan inte Cyber Acros i 120-format eller Velvia 50 alls.

/H

Edit: Ser nu att Cyber har Velvia 50 i listan, men inte i lager.
 
Min tanke med tråden var inte att jämföra cyberphoto med photax eller någon annan utan bara att sätta fingret på ett faktum att film är för dyrt i Sverige. Och att det är svårt att hitta några rimliga ursäkter till varför det skall skilja så mycket dels mellan olika butiker och dels mellan Sverige och andra länder inom eu. En annan sak som kan vara intressant är att neopan 400 och acros kostar lika mycket om man handlar från megaperls i Japan tex. Personligen är jag leds på alla bortförklaringar jag fått höra från olika försäljare och kommer givetvis att köpa film där priset ligger någorlunda i nivå med vad som är gängse internationellt. Men jag kommer även att i möjligaste mån bojkotta affärer som tar ockerpriser för film när det gäller andra inköp. Jag tror att en sådan här trend går att vända om säljarna vill, och den bästa moroten för den viljan är om så många konsumenter som möjligt gör sina röster hörda.
 
alf109 skrev:
Min tanke med tråden var inte att jämföra cyberphoto med photax eller någon annan utan bara att sätta fingret på ett faktum att film är för dyrt i Sverige.

Visst är det dyrt, och då har ännu inte vanliga fotohandlares priser tagits upp här. Jag har sett Tri-X för 65 spänn och K-64 225.

Jag råkar ha Fomagasinet i Göteborgs katalog/prislista från 1981 liggande här, då fick man slanta följande:
K-64 45:90
Tri-X 15:90
Fuji RD 100 33:50
HP-5 15:85

Någon med koll på konsumentprisindex kanske kan räkna lite på det?
 
alf109 skrev:
Vg svartvit film är den vad jag förstår inte på nedgång längre utan har till och med ökat en del den senaste tiden.
I den statistik jag såg senast (och det är en tid sedan) rasade filmförsäljningen snabbt. Negfilm snabbast, men även diafilm och svartvitt film hade minskande siffror. Så jag är nyfiken vad det är för siffror du har sett. Vore ju spännande om det är så att svartvitt film ökar i volym.

Stefan
 
Jag räknade själv:

Om priset följt KPI sedan -81 skulle dom kosta idag:

K-64 125kr
Tri-X 43kr
RD 100 91kr
HP-5 43kr

Så med tanke på att efterfrågan inte är så stor(mindre tillverkningsvolymer) så kanske det inte är så dyrt.

Fortfarande mycket pengar, javisst.
 
Scandinavian Photo verkar ha ockerpriser i det här fallet, som knappast kan bortförklaras med lagerhållning eftersom andra firmor i Sverige säljer samma filmer mycket billigare, trots garanterad lagerhållning. Men Fotoimpex i Tyskland verkar ha sanslöst bra priser på film. Även med svensk moms på deras netto-priser blir det sanslöst billigt. Är alla fotofirmor i Tyskland lika billiga? Eller är det kanske bara film de utmärker sig på? Och hur är jämförelsem med andra EU-länder. Tycker det verkar vara billigare även i England. Märkligt att film är så dyrt i just Sverige? Men är det inte så med det mesta?
 
Film har nästan alltid varit dyrare i Sverige gämfört med Tyskland.

Själv köper jag nog det mesta på postoder och köper man hop med fler så får man ner priset.

Nu när dollarn är riktigt låg så är filmpriserna i USA mycket lockande men tyvärr så tror jag att filmen får en ordentlig omgång X-RAY på vägen hit...

Än så länge så kan jag köpa Fuji Relala för 32kr/st och då är jag på en kostnad på 2kr/bilden med neg framkallning.

// Fredrik
 
Scandinavian Photo är inte speciellt billiga. Den lokala fotohandlaren här i Husqvarna är faktiskt billigare på det mesta och det de inte har inne besställer de hem, oftast till samma priser som Cyberphoto och så slipper jag böket med att åka ut till ett avlägset industriområde i Bankeryd när jag behöver något!
Mvh//Chasid
 
Mina tankar

Även jag kan hålla med om att filmpriserna i Sverige är sjukt höga.
Förr så handlade jag på Foto & Elektronik (Butik i Malmö), men de la ner.
Då gick jag ner till YFO och handlade där.
YFO var en dröm. Alltid film på lager ( minst 30 av varje, ofta mer) och fanns det inte så beställde de hem på några dagar.
Sedan la YFO ner/ändrade sin verksamhet och nu handlar jag från Scandinavian som är i yfos gamla lokaler.

Jag handlar fortfarande hos Scandinavian , men av följande skäl:

1. jag vill stödja mina lokala fotobutiker.
Gör man inte de så försvinner dem.

2. Jag känner personalen där och de har lovat att försöka att hålla ett bra filmlager,
Dock är de inte i närheten av YFO´s gamla lagerhållning.Och att beställa film kan ta allt från 5 dagar till 3 veckor, men det är en superbra butik och personalen är alltid lika glada och servicemined.

Men, jag känner ochså så här (snackar nu om alla butiker ) att det känns som om att de tar höra priser bara för att man skall "tvingas" gå över till digitalt.

Det är därför jag e glad för Photax.
De har fan allt i lager och har de inte det så fixar de fram det ändå. De har mängdrabatt och världens bästa kundservice, hur jävla dumma frågor man än har.

Jag tror, nej jag VET att många butiker har att lära av Photax. Att ha varan i lager är något jag som kund kräver. Ett ex av varan i butiken är INTE lagerhållning.

Niklas
Känd från Tv3
www.niklaswibom.com
 
film blir beställningsvara , på Scandinavian Photo
deras film försäljning har rasat drastiskt , inte så konstigt me dom priserna!
kolla deras hemsida "photobloggen"
 
fredrikru skrev:
[...] Nu när dollarn är riktigt låg så är filmpriserna i USA mycket lockande men tyvärr så tror jag att filmen får en ordentlig omgång X-RAY på vägen hit... [...]
Jag har köpt film av olika slag från både B&H och Freestyle utan några röntgenskador.

Innan jag åkte till Kina för ett par år sedan köpte jag ett 20-pack Provia 100F från B&H till resan. På vägen dit och under resan tror jag alla rullarna gick igenom minst 10 bagageröntgenapparater och ett antal flygningar utan det minsta problem. De sista rullarna fick dessutom följa med mig till Kuba senare samma år och fick då ytterligare 4-5 doser i bagageröntgen och två Atlantflygningar; fortfarande utan skador. Slutsats: film är inte så känsligt för röntgen som folk tror (så länge man inte checkar in den, då blir den bokstavligt talat grillad).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.