Annons

Filmpriser upprop!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Har vissa funderingar om handlarna skörtar upp oss när det gäller film? Om man jämför priserna som tex scandinavianphoto tar för fuji neopan 400 så kostar den 500 kr för 10 rullar, styckpriset ligger på 56 kr. Cyberphoto tar 292 kr för 10 rullar och har ett styckpris på 34 kr. Tittar man på Neopan Acros blir det ännu värre, där tar scandinavianphoto 700 kr för 10 rullar och har ett styckpris på 79 kr. Cyberphoto tar 396 kr för 10 rullar och har ett styckpris på 45 kronor. Och då tillhör inte scandinavianphoto dom dyraste. Ofta får man höra när man snackar med handlare att "ilford/kodak/fuji har shockhöjt priserna" och liknande, men jag börjar undra om inte detta är mest mumbojumbo. Kollar man exemplet ovan så talar det sitt tydliga språk tycker jag, om man dessutom kollar priserna i tex tyskland blir det ännu mer slående. Jag är ganska övertygad om att vare sig cyberphoto eller utlänska affärer säljer film som någon sorts välgörenhet. Mitt förslag är att vi som trots allt fortfarande fotar analogt bojkottar butiker som tar ut dessa ockerpriser på film. Och om det är problem med grossisten som man ofta skyller på så är det i så fall något handlarna får ta tag i. Om man som jag tex fotar ungefär 300 rullar sv/v film om året finns onekligen bättre ställen att placera sina pengar än i återförsäljarnas fickor, dom får sin beskärda del ändå.
 
pixelbild skrev:
Jag har slutat köpa från svenska företag ,köper all film från Hong kong istället.

/Thomas


Frågan känns lite korkad, men finns det inga risker för att försändelser från utlandet röntgas i hanteringen?

Det vore ju trist att sitta med ett parti slöjad eller igenbeckad film.
 
Dom som har höga priser utan att erbjuda mervärde slås ju per automatik bort. Ingen, eller få handlar av dom.

Med mervärde menar jag att butiken ger mer/övrig service som man uppskattar/har nytta av.
 
Det är bara att titta i deras prislista, den finns som PDF-dokument längst till höger på deras hemsida.

Edit: Syftade på Photax´ prisläge
 
KnotRC har bra priser på det vanligaste, vill man ha andra grejer är väl Fotoimpex i Berlin och Freestyle Photo i Californien de bästa.

Freestyle och Fotoimpex har dessutom ett mycket stort urval av fotopapper och -kemi. Båda är trevliga, hjälpsamma och snabba.
 
Bäste "Affe"...

Jag TROR det förhåller sej så här: De, affärer, firmor&företag, som tar "dyrpriser" köper sina filmer via Svensk agentur, medan de andra&övriga importerar "privat" via ex vis Tyskland, härav de lägre priserna...

Mvh: L.C.Stefan Strandberg, HFK
 
hasse lundberg skrev:
Dom som har höga priser utan att erbjuda mervärde slås ju per automatik bort. Ingen, eller få handlar av dom.

Med mervärde menar jag att butiken ger mer/övrig service som man uppskattar/har nytta av.
Det är kanske just det Scandinavian Photo vill?

Det är inget ovanligt att man som (framgångsrik) företagare "prisar ut sig själv" på sådant man egentligen inte vill syssla med, men ändå "måste" göra för att ses som "seriös" i sin bransch. Särskilt gäller detta kanske om vi pratar om ett marknadssegment som sakta men säkert är på utdöende, med en stadig nedgång månad för månad (i alla fall om vi pratar volymförsäljning).
 
Fast det är väl inte så konstigt att Scandinavian Photo är dyrare (inte bara på film) än olika postorderföretag? De har ju ett antal stora och trevliga butiker med intresserad och vänlig personal som låter kunderna känna och pilla på en massa mer eller mindre exklusiva produkter. Sånt är givetvis inte gratis.
 
jorgene skrev:
Det är kanske just det Scandinavian Photo vill?

Det är inget ovanligt att man som (framgångsrik) företagare "prisar ut sig själv" på sådant man egentligen inte vill syssla med, men ändå "måste" göra för att ses som "seriös" i sin bransch. Särskilt gäller detta kanske om vi pratar om ett marknadssegment som sakta men säkert är på utdöende, med en stadig nedgång månad för månad (i alla fall om vi pratar volymförsäljning).
Om det bar gällt scandinavian skulle det säkert kunna vara så, men detta gäller för de allra flesta. Vg svartvit film är den vad jag förstår inte på nedgång längre utan har till och med ökat en del den senaste tiden. Och film är nog inte så stendött som många tror, både fuji och kodak kommer med nya filmer kontinuerligt.
 
ErlandH skrev:
Fast det är väl inte så konstigt att Scandinavian Photo är dyrare (inte bara på film) än olika postorderföretag? De har ju ett antal stora och trevliga butiker med intresserad och vänlig personal som låter kunderna känna och pilla på en massa mer eller mindre exklusiva produkter. Sånt är givetvis inte gratis.
Scandinavianphoto är väl urtypen för ett postorderföretag? Att dom även har butiker är en annan sak. Det skulle vara en sak om priserna per rulle skiljde några kronor, men det är inte riktigt det som det handlar om här.
 
Re: Bäste "Affe"...

lion-62 skrev:
Jag TROR det förhåller sej så här: De, affärer, firmor&företag, som tar "dyrpriser" köper sina filmer via Svensk agentur, medan de andra&övriga importerar "privat" via ex vis Tyskland, härav de lägre priserna...

Mvh: L.C.Stefan Strandberg, HFK
Jag tror också att det är en del av sanningen. Men det borde i så fall vara ett problem som handlarna löser med grossisten. Det är ju horribelt om den svenska grossisten kommer undan med att ta högre pris till butik än vad butikerna tar till kund i andra länder.
 
alf109 skrev:
Scandinavianphoto är väl urtypen för ett postorderföretag?
Scandinavian har varit ett typiskt postorderföretag -- med affärsidén låga omkostnader och låga priser. I dag är det inte alls så. Tvärtom är företaget (iaf här i Stockholm) ett av de ledande när det gäller kundservice och tillgänglighet -- vilket ju också syns på att lågprisprofilen i princip är utraderad.
 
ErlandH skrev:
Scandinavian har varit ett typiskt postorderföretag -- med affärsidén låga omkostnader och låga priser. I dag är det inte alls så. Tvärtom är företaget (iaf här i Stockholm) ett av de ledande när det gäller kundservice och tillgänglighet -- vilket ju också syns på att lågprisprofilen i princip är utraderad.
Men trots detta säljer dom tex Nikon D3 för samma 47995 kr som cyberphoto. Med samma logik och påslag som vid tex fuji acros skulle deras D3:a kosta 84258 kr.

Observera att jag snackar inte om någon krona per rulle hit eller dit utan om ren ocker.
 
Jag har också reagerat på att CyberPhoto kan sälja Neopan så billigt. Men, kan det vara så att de inte tar in en massa film på lager, utan beställer efterhand, och får därför ner priset, eftersom de då aldrig har nån film hemma som ligger och bli gammal?

För att när man beställer av dem så kan det ju dröja flera veckor innan man får varorna. En gång beställde jag ett uv-filter med en ganska ovanlig diameter (42mm lr 43mm). Och efter två veckor ringde jag och fråga vart den blev av, och då svarade man att man har lagt in en beställning och att det kan dröja någon vecka till. Det tycker jag är dålig kundsevice. Hade man berättat det direkt så hade jag ju beställt det nån annanstans.

Photax är lika billiga med Kodak Tri-x som CyberPhoto, men dyrare med t ex Hp 5+. Men samtidigt vet man att man får filmen en till två dagar efter man beställt den. Däremot tar dom ju nästan det dubbla priset på Fomapan Action mot vad fotoimpex.de tar om man importerar själv från Tyskland. Man kanske skulle börja ta och beställa från utlandet? :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.