Annons

Filmljud på K5

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromer

Aktiv medlem
Jag har just uppgraderat till K5. Film är inte huvudintresset men jag ser framför mig att jag förmodas göra just detta då och då.
Jag har märkt att ljudet, när det spelas upp i kameran, är mycket lågt, det hörs knappt alls. Det blir bättre i datorn men också mycket brusigt.
Fråga 1: är detta normalt?
Fråga 2: går inspelningsnivån att justera, d.v.s. har jag missat något?
Fråga 3: blir det bättre med extern mikrofon?
Fråga 4: vilken mikrofon kan ni rekommendera?

Jag har just uppgraderat till K5. Film är inte huvudintresset men jag ser framför mig att jag förmodas göra just detta då och då.
Jag har märkt att ljudet, när det spelas upp i kameran, är mycket lågt, det hörs knappt alls. Det blir bättre i datorn men också mycket brusigt.

hej hopp,

Jag har själv K7, som beter sig på liknande sätt. Det blir mycket bättre med en extern mikrofon, jag använder bla några Rödemickar i jobbet och mina erfarenheter av dom är att de är prisvärda och har en förvånansvärt låg brusnivå. Sennheiser och AKG är andra märken som gör bra mikrofoner, kika runt lite bland dessa.

Privat använder jag en Sony Ecm-ms907 till min K7 med fint resultat.

Mikrofontips

Hej,

1: ja, tyvärr
2:nej, tyvärr
3.ja
4:
Jag använder en Röde stereomikrofon.
Ljudet blir MYCKET bättre plus att en hel del zoom/manuell fokusljud försvinner.

Lycka till/Torsten

Tack för svaren.
Det kommer nog att bli en Röde-mik då, tror jag. Eller möjligen någon annan "märkes"-mik.
När man filmar är det ju faktiskt ljudet som är det viktiga, det som håller ihop det hela. Bilden är bara ett komplement. Surt att erkänna för en inbiten stillbildsfotograf, men så är det! Det var därför jag slutade att filma med super8 (stumfilm) en gång i (forn)tiden, när jag insåg det. På den tiden var det också ett betydligt större projekt att ta upp ljud och synka det med filmen. Hela grejen växte till en nivå där jag inte längre hade tillräckligt intresse. Idag, däremot, är det hur enkelt som helst. Jag spelar in ljud även med Minidisc. Det är busenkeltt att synka ljudet när man ser det grafiskt i t.ex. Premiere Elements. Tidbasen är superexakt så det stämmer utmärkt.
Någon ny Fellini blir jag nog ändå inte!
/Anders

K-5:an har ju helt vanlig 3,5 mm plugg...så det mesta passar. När jag hade K-5 körde jag en SONY stereomik av kompakt typ som hade en fast ledbar 3,5-plugg direkt på miken...kommer dock ej på benämning på aktuell mik rakt ur huvudet :)

Såg nu att Eliasson ovan redan rek denna mik som 'vardagsmik'. Den är ju så smidig att den lätt slinker med i vilken liten fotoväska som helst :cool:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar