Annons

Filmladdare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
jag funderar på att köpa en filmladdare på Photax med rullfilm (20m Tri-X Pan) och tom kassetter för 700 spänn. är det ett bra pris? Hur funkar det? Jag fattar inte riktigt vad maskinen gör.
 
Jag har aldrig använt en sån maskin med det den gör är att den lindar upp filmen på en spole. En liten varning ska utfärdas dock. Änden av filmen som sätts fast i spolen ska tejpas fast och har man otur kan den tejpen lossna, vilket kanske inte är det roligaste man kan vara med om.
Det är i och för sig billigt men kanske inte alltid bäst.
 
En filmladdare funkar så att du köper råfilm på 30 meters rullar, som du sedan laddar i ett kolsvart rum (mörakre än mörkt!) det finns beskrivning i paketet hur du gör !, sen så laddar du helt enkelt film i dom tomma kassetterna i dagsljus om du så vill, det är en liten sluss som stängs när du trycker in filmveven som gör att det nästan är omöjligt att ljusskada filmen,sen så funkar det som vanligt det är bara att ladda så många rutor du vill ha med hjälp av räkneverket, dra ut veven och öppna laddaren klippa av filmen, och vips så har du en rulle film ! Enkelt och billigt !

MEN ! Sköter du inte om laddaren och kassetterna , så är det väldigt lätt att repa filmen , själv så har jag laddat fim i nått år nu ,men jag har väl inte varit riktigt försiktig eller så är den bara sliten perforeringen , för jag har märkt att jag får repor på filmen, så jag har gått över till att köpa vanlig film mer och mer!

Men priset tycker jag verkar väldigt högt, själv så köpte jag min för 400kr på photax !
 
Du förvarar råfilmen (spole på 30,5m) i filmladdaren. Sedan monterar du änden i en tom kasett och vevar på ca: 1.5 meter (36 exp).

Mao. får du ut ca 20x36 exponeringar för det priset. Men sen behöver du ju bara köpa film och lite tomkasetter då och då (bör inte återanvändas för många gånger).

Men det är inte för att spara några kronor som man laddar själv, det är ju för att man kan spola vilken längd som helst.

Ett 20-pack tri-x kostar 540:- dvs att du måste ladda 50 filmer innan det börjar löna sig. Därefter tjänar du runt 120:- /20 filmer.
 
Själv så har jag aldrig lyckas fått tejpen att lossna ! Det beror helt på hur försiktig man är, och vilken tejp man använder ! Bred frystejp är att rekommendera !
 
Kan man (för de som inte kan framkalla i färg eller har utrustningen) kan man skicka en egen rullad film till ett fotolab (postorder, för att vara riktigt billiga ;)) och få ett normal bra resultat, eller kliar de sig i huvet och vet inte vad de ska ta sig till?
 
Ett fel som jag gjorde när jag använde laddare var att försöka slöjda till "startsladden" så där fint avsmalnad som på köpfilmer.

För det första så visade det sig vara helt onödigt, åtminstone till min Nikon N70.

För det andra så blev det vid ett tillfälle "fnas" som lossnade och satte sig i slutarlamellerna. Jag hade en enorm tur i och med att det gick att få loss (himla försiktigt, utan att snudda någonting...) med en timmes andlöst jobb.

Tänk på att fixa tomkassetter med DX kod om din kamera kräver det.
 
Som en komentar till Åkes inlägg, vill jag påpeka att Canon EOS 100 har en IR lampa som mäter "sprockets" eller perforeringen väldigt exakt, denna sitter dock på den övre högra delen om slutarfönstret. Ett problem är om man ska aktivera special inställningen för att lämna ledremsan (leave leader out) dvs den lilla snyggt snidade filmbiten som vi använder för att få filmen att fästa i kameran.

Om am n laddar sina filmkasetter själv (vilket jag gör) och inte gör en snyggt snitsad filmremsa på början av filmen KAN det slumpa sig som så att special inställningen "leave Leader Out" inte fungerar. Jag har INTE testat detta så jag vet inte säkert att det är så, men jag skulle inte bli förvånad om det skitersig monumentalt. Men om du laddar film själv så kan du ju öppna kasetterna utan problem för att tömma dem.
Ville bara påpeka att man kan bli konfunderad.

Jag är inte säker på om EOS 100 har den specialfunktionenheller, menjag har för mig det.

Någon som vet mer om denna lilla "quirk" får gärna höra av sig till mig.

Chris
 
Jeppe skrev:
Mao. får du ut ca 20x36 exponeringar för det priset. Men sen behöver du ju bara köpa film och lite tomkasetter då och då (bör inte återanvändas för många gånger).

Men det är inte för att spara några kronor som man laddar själv, det är ju för att man kan spola vilken längd som helst.

Ett 20-pack tri-x kostar 540:- dvs att du måste ladda 50 filmer innan det börjar löna sig. Därefter tjänar du runt 120:- /20 filmer.

Använder du t.ex Ilfords återanvändningsbara metallkasetter så kan de användas väldigt många gånger. De är av mycket hög kvalitét och är lätta att försluta utan att deformera kasetten. Jag har själv använt den typen i mer än 20 år och de är fullt användbara än. Det finns dock andra kasetter som jag provat, både i metall och plast, som varit av sämre kvalitét och som repat negativen pga alltför tajt öppning.

Det går visst att spara många kronor med filmladdare. Laddarens pris kan du räkna bort. Jag har själv köpt en ny på Tradera för något år sedan för 25 kr. Det bjuds sådana ibland där, titta får du se. Tyvärr är det bara Tri-X, T-Max 400 och T-Max 100 som går att köpa billigare i Pro-pack (20 filmer för 540 kr när det gäller Tri-X). För de filmerna blir besparingen mindre med laddare men 120 kr är ändå några filmer, eller hur?

För övriga filmer på marknaden blir besparingen enorm med filmladdare. För Efkes KB25 och KB50 kan du ladda 20 filmer för samma pris som 10 t.ex. Du kan alltså köpa dubbelt så mycket film för samma pris om du laddar själv. För KB100 blir besparingen nästan lika stor. För en film som KB400 (samma som Ilford HP5 plus) vilken är jämförbar med Tri-X så blir besparingen 7.75/film med laddare. Jämför man KB400 med det Propackpris för Tri-X som Jesper relaterade till (540 kr för 20 filmer) så blir besparingen 205 kr, alltså över 10 kr/film, om du laddar själv. Köper du 400+ (som också är samma film som HP5 plus efter vad jag kunnat se av de negativ jag framkallat själv) kan du spara ytterligare några krononor på 20 filmer för den är billigare än KB400. Men nu kanske du är som jag, att du tvunget vill använda Tri-X, och då hjälper det ju inte att t.ex HP5 finns att köpa betydligt billigare. Då får du nöja dig med de 6 kr/film som du sparar med att ladda den själv. Men de 6 kronorna i besparing blir många kronor efter några år om du fotograferar mycket. Själv räknar jag med att jag sparar ca 500-800 kr varje år genom att ladda film själv. Jag har tre laddare liggandes i svalen permanent, en med Tri-X, en med KB25 och en med KB50.
 
Ilfords återladdningsbara metallkasetter går inte att köpa idag vad jag vet. Det är de kasetter som Ilford förut använde för all sin film. Jag har fått mina genom att jag sparat de kasetter från film jag köpte då. Dessutom fick jag ett stort lager kasetter från en tidningsredaktion när de lade ner sitt kontor på min hemort.
 
Är de bättre än plastkassetterna de säljer? Eller rättare sagt. Är de bra, så de inte repar filmen eller krånglar på annat sätt?
 
Danyael_X skrev:
Jag är inte säker på om EOS 100 har den specialfunktionenheller, menjag har för mig det.

Nej, just EOS 100 har inte någon inställning för att lämna en stump kvar utanför kassetten efter återspolning.

PD
 
Marcus Nordén skrev:
Är de bättre än plastkassetterna de säljer? Eller rättare sagt. Är de bra, så de inte repar filmen eller krånglar på annat sätt?

Jag köpte metallkasetter på Photax för över 10 år sedan och de var för tajta i öppningen så filmerna blev repade. Har även använt plastkasetter som inköptes på annat ställe och några av dessa var slarvigt tillverkade (släppte in ljus i kanten av öppningen eftersom borsten var för dåligt tilltagen).Några av dem var också tajta och repade filmerna. Jag vet dock inte hur det är med de kasetter Photax säljer idag?
 
Graal skrev:
Använder du t.ex Ilfords återanvändningsbara metallkasetter så kan de användas väldigt många gånger.................

jaja.. mitt svar är ju över 2 år gammalt... :D

Men du har naturligtvis rätt i ditt svar. Det finns en hel del besparingar att göra (mer nu, än för två år sedan kanske???)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.