Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Filmkänslighet"

Produkter
(logga in för att koppla)

peland

Medlem
Jag har beställt en Olympus C2100UZ. (Hoppas de inte är slut.) Sitter nu och försöker lära mig hur jag ska använda den på bästa sätt.
Jag förstår sambandet mellan slutare bländare och ISO, det jag inte förstår är vid vilka tillfällen jag bör välja ljuskänslighet (ISO) manuellt.
Får CCD lägre upplösning liksom en film är mer grovkornig om jag väljer högre ISO?
Jag har jämfört bilder tagna på natten med ISO 200 och 8 sek slutartid respektive ISO 400 och 6 sek och jag tycker det ser ungefär lika bedrövligt ut hur man än gör.

Huumm.. Jag som trodde det var typ ISO 200 8 sek = ISO 400 4 sek...Jag tror på låg filmkänslighet och längre tider..istället för högkänslighet och kortare.

Problemet med lång tid och digitalkamera är bruset. Vid långa tider ökar bruset katastrofalt och det ser inte kul ut.

Ställer du högre isoinställning tror jag resultatet blir mer brus.

Då är det ju en fråga om vilket brus man vill ha..:rolleyes:
Katastrofalt eller mer brus..:p

Pest eller kolera??

Kontentan: Skaffa en analog för nattbilder och slipp brus.. :D

hmm, mitt inlägg var inte menat så...
Jag menade att digitalkameror generellt sett är dåliga vid långa tider/dåligt ljus.

Jeppe skrev:
Huumm.. Jag som trodde det var typ ISO 200 8 sek = ISO 400 4 sek...

Jo nog är det väl så men eftersom jag inte har någon kamera än så är jag hänvisad till de bilder jag hittar på nätet och steves-digicams har valt att visa samma motiv i ISO 200 8s och ISO 400 6s. Den senare bilden är mycket riktigt något ljusare men bruset är jämförbart.
http://www.steves-digicams.com/c2100_samples.html

Rätta mig gärna om jag har fel, jag är nybörjare på det här, men är det inte så att skillnaden gentemot en traditionell kamera bla ligger i att här kan jag sätta ljuskänsligheten på auto och kameran har således två parametrar att kompensera med om jag väljer att fota med fast bländare; tid och ljuskänslighet?

Det jag efterlyser är, tror jag, någon form av tumregel angående när det kan vara läge att ställa in ISO manuellt, och då menar jag inte utomhus om natten för det tycks ju bara vara att glömma med den kameran.

Visst kan du använda ISO för att exponera upp eller ner, men resultatet blir inte fint eftersom det blir kornigt/brusigt/fläckigt.

Du efterfrågar en tumregel och det generella jag kan säga då är att inte pilla med det. Ställ in det på det som CCDn klarar bäst, förmodligen 100, men 200 borde funka också.

Glöm inte att du nattetid utomhus nog får brus oavsett.

Problemet med brus i nattbilder kommer av att CCDceller reagerar väldigt dåligt för blåfärgat ljus och därför förstärker man den elektriska signalen ergo brus i den blå kanalen.

När det är lite ljus, nattbild, finns det av naturliga skäl ännu mindre ljus för cellerna att reagera på och då ökar bruset helt naturligt.
När man höjer ljuskänsligheten höjer man den elektriska förstärkningen vilket ger mer brus.

Ett bra sätt att testa kvaliten på skanner/digitalkamera är att i Photoshop ta en titt på den blå kanalen. Ser man mycket mer brus än i de andra kanalerna är det ett tecken på lägra kvalitet på utrustningen.
Nu menar jag inte nattbilder utan skanna in några normala bilder, gärna med en neutralfärgad grå yta.

CCD'n (eller CMOS'en) får inte lägre upplösning, utan fungerar precis som film. Du får en högre brusnivå i bilden som resultat. Det varierar något mellan de olika modellerna och tillverkarna. Ska du plåta för dagstidning går det fint me 1600ISO, då rastertätheten i tidningar vanligtvis inte går över 100ppi (vanligast e nog 30-70ppi) Men om du siktar på att göra utskrifter hemma så ser man bruset tydligt vid 1600 ISO...

Standardrastertäthet i nästan hela världen är 85 lpi för dagspress. Vissa bilagor (som Sydsvenskans Dygnet Runt) kör med 100 lpi.

Det betyder att de förväntar sig en upplösning på 160 ppi när du lämnar digitala filer i 100 % storlek.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar