Jo, så kan det säkert vara (har ingen uppfattning om det är "sant", eller inte). Men lik förbaskat är det så, att jag inte har en blekaste aning om var man idag kan få tag på en LP-skiva, i den mån artisten ifråga ens ger ut en sådan. Och då bor jag ändå i Sveriges femte största stad -- där vi f.ö. har en (1st!) mer eller mindre renodlad skiv- och film-affär. Och om man skall vara ärlig: är inte skivan som sådan också "död" för allmänheten snart?
Ungefär så ser jag också framtiden för film 2014, 20 år efter de första "folk-DSLR:erna kom ut". Ungefär som LP:ns status idag, cirka 20 år efter CD:ns publika genombrott. Filn och kemi finns där, men bara de riktiga (äldre?) entusiasterna vet var man ens får tag på det...
Det intressanta med HiFi är att den digitala tekniken där var mycket tidigare än inom fotografin och måhända kan man spå framtiden för fotografin med hjälp av HiFi:ns utveckling. För några år sedan då LP-skivorna nästan var en utdöd företeelse började vissa inse digitalteknikens begränsningar, alltså att man med hjälp av ettor och nollor kanske ändå inte funnit den optimala vägen till den bästa musikupplevelsen. Den digitala skivan tillåter nämligen bara rena toner att strömma ut till högtalarna, medans den klassiska skivan ger plats åt en dimension till som bidrar till den totala upplevelsen, nämligen någon form av analogt "brus" (finner inget bättre ord) som för många ger en mer "äkta" upplevelse.
Hursomhelst har HiFi-branchen upplevt en kraftig nyrenässans vad gäller den analoga tekniken. Idag säljs högkvalitativa skivspelare och LP-plattor med bästa tryck på nytt i ganska stora upplagor
Det jag ovan beskriver är kanske mer ett mått på vad vad man kan och vill uppnå med olika tekniker och skulle jag översätta det mediets utveckling till fotografin så tror jag knappast att någon proffessionell fotograf som är beroende av ett snabbt och någorlunda enkelt flöde i sitt arbete någonsin går tillbaks till skålarna i mörkrummet.
Men dom mer hängivna amatörerna som har sin fotografering som största hobby (alltså ganska många av oss) kanske kommer att inse nöjet och framförallt möjligheterna som film kan kan ge.
Mej veterligen finns idag ingen digitalkamera (24x36) som kan återge
så mycket information inkl tonomfång som en bra film.
Om man vill kan man som jag tänker utöka min hobby, alltså framkalla, scanna, men skippa mörkrummet, så ger det ändå en kick då jag har sett exempel på vad man idag kan "få ut" av film då scannrarna har blivit så mycket bättre.
Och då har jag inte ens nämnt det viktigaste. Det är helt enkelt skitkul att ladda en T-max i min F2:a, naturligtvis med manuella gluggar och gå en promenad med 36 exponeringar till sitt förfogande.
Jag äger ett par filmhus, nästan helmekaniska och planerar att köpa en 6x7-utrustning.
Till sist kan jag nämna att jag inte alls har gjort mej av med mörkrumsutrustningen så även den kanske kommer till användning vad det lider.
/K