Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmförsäljningen ökar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det vore intressant att veta vad vi pratar för tidperspektiv, har försäljningen av film ökat det senaste kvartalet, det senaste året eller vad menar Kamera och bild. Framgår det av artikeln? Det som jag skulle tycka vore intressant är att se hur det ser ut om man backar 10 år....

Skulle tro de menar allra senaste året. Att filmförsäljningen sjunkit dramatiskt de senaste 10 åren är det nog ingen som betvivlar. Svartvitfilmen har minskat minst och är också den som ökar mest nu. Just svartvitt ser jag själv som mera intressant i analog tappning än färg. Vore jag färgfotograf skulle jag troligen köra digitalt.

Detta är en länk för info....

Läser i nr 12 av "Kamera & Bild" att KODAK meddelar en ökning av filmförsäljningen. Det är speciellt svartvit film som står för en stor ökning, men även färgfilm säljer mera. Man skriver också att en grupp filmköpare som märks är unga yrkesfotografer.

Domedagsprofetsiorna angående analogt foto verkar alltså ha slagit fel och själv är jag inte direkt förvånad. De specifika kvalitéer som analogt foto med film, och även mörkrumsarbete kan ge, är nog inte lätt att ta död på.

Hej alla!
Vill bara sända med denna länk till tidningen Kamera &Bild om den digiala världen.Lite mot bakgrund av det jag skrev i mitt tidigare svar:
http://www.kamerabild.se/artikel/canon_varslar_fler_an_1_100_anstallda_081215201843-943.html

Då har du nog missat att bland HiFi-intresserade används LP-skivorna inte enbart av nostalgiska skäl. Många anser att en LP i högkvalitetstryck som spelas på en riktigt fin spelare överträffar CD-spelarna vad gäller naturlig (önskad) återgivning av musiken.

Jag antar att det synsättet kan överföras till detta media.
Jo, så kan det säkert vara (har ingen uppfattning om det är "sant", eller inte). Men lik förbaskat är det så, att jag inte har en blekaste aning om var man idag kan få tag på en LP-skiva, i den mån artisten ifråga ens ger ut en sådan. Och då bor jag ändå i Sveriges femte största stad -- där vi f.ö. har en (1st!) mer eller mindre renodlad skiv- och film-affär. Och om man skall vara ärlig: är inte skivan som sådan också "död" för allmänheten snart?

Ungefär så ser jag också framtiden för film 2014, 20 år efter de första "folk-DSLR:erna kom ut". Ungefär som LP:ns status idag, cirka 20 år efter CD:ns publika genombrott. Filn och kemi finns där, men bara de riktiga (äldre?) entusiasterna vet var man ens får tag på det...

Vill bara klargöra att jag visst det är glad, om film användarna blir glada av denna nyhet. Har absolut inget emot film och kemi, då jag sysslat med det själv länge och som sagt tar en rulle då och då nu också. Samtidigt känns det lite trist att bli kallad "negativ", "förståsigpåare" och så vidare, bara för att man har en lite annorlunda åsikt -- bara för att man lyfter fram saker som egentligen är ganska självklara fakta i sammanhanget. Jodå, jag gläds med filmanvändarna om försäljningen ökar. Men låt oss vara realistiska: om något minskat med 95%(?) det senaste decenniet, och nu ökat med några få procent, har något egentligen förändrats i sak då?

Men, återigen: digitalt är kul! Analogt är kul! Foto är kul! :)

Jo, så kan det säkert vara (har ingen uppfattning om det är "sant", eller inte). Men lik förbaskat är det så, att jag inte har en blekaste aning om var man idag kan få tag på en LP-skiva, i den mån artisten ifråga ens ger ut en sådan. Och då bor jag ändå i Sveriges femte största stad -- där vi f.ö. har en (1st!) mer eller mindre renodlad skiv- och film-affär. Och om man skall vara ärlig: är inte skivan som sådan också "död" för allmänheten snart?

Ungefär så ser jag också framtiden för film 2014, 20 år efter de första "folk-DSLR:erna kom ut". Ungefär som LP:ns status idag, cirka 20 år efter CD:ns publika genombrott. Filn och kemi finns där, men bara de riktiga (äldre?) entusiasterna vet var man ens får tag på det...

Hej Jörgen!
Om vi för en stund återvänder till fotograferingen,och då den digital.Med handen på hjärtat är det inte så att vi alla är offer för marknadsföringen.Du liksom jag skulle mycket väl kunna fotografera med den analoga tekniken. Du och jag och alla andra är offer för den smarta marknadsföreningen. Och när de gäller fotograferingen så vill alla kalla det för utveckling och göra pengar av denna.Det blir lite som dom klassiska "bönemötena" som frikyrkorna genomförde på 60-talet alla strömade till dessa möten för att inte "stå utanför".Så har det varit med mycket annat.Att inte äga det senaste tv,den senaste bilen,den senaste ...ja lista kan göras lång.

......Film och kemi finns där, men bara de riktiga (äldre?) entusiasterna vet var man ens får tag på det...

Konstigt då att man skriver i artikeln att en grupp som utmärker sig med ökade filmköp är de UNGA yrkesfotograferna?

Helt naturligt att inköpsställena för film, papper, kemi minskar när det totalt sett minskat mycket. Men fortfarande (för något år sedan) sålde man film i både 135- och 120-format i Växjös samtliga fotoaffärer. I lilla Borgholm sålde de flera sorters film för två månader sedan i en fotoaffär och igår var jag i Nybro och handlade fotopapper, negativfickor och kemi hos Photax. De har i princip allt men kan behöva. I vår elektronihandel i lilla Lessebo (knappt 3000 invånare) sålde man film (t.om svartvit sådan) när jag var där senast. Fast det var kanske resterande lager? Annars är det näthandeln som tar över mer och mer. Försäljning av analoga fotoprodukter över disk är nog inte så vanligt längre.

Betvivlar inte ett ord av det du skriver, Nils -- du har mycket bättre koll på det än vad jag har -- men det du citerade från mig, var hur jag tror det kommer att se ut 2014.

Kan ju inte låta bli att kommentera ett sådant påstående. För 25-30 år sedan körde jag foto med skolelever minst två dagar i veckan och vi spolade ut litervis med framkallare, stoppbad och fix direkt i avloppet varje vecka. Händelsevis så känner jag personen som var chef på reningsverket då och några problem med reningen var det inte alls. Däremot vet jag att han var ymnigt förbannad när de miljövänliga tvättmedlen kom ut på marknaden. Då hade man stora problem i reningsverket.

Där ser man. Kemikalierna är nog inte särskilt nyttiga ändå.
Man kan ju också fundera lite på hur nyttig för miljön dessa fabriker som tillverkar minneskort och all annan elektronik.
Vissa steg i processen kräver säkert en hel del onyttigheter där med.

......om något minskat med 95%(?) det senaste decenniet, och nu ökat med några få procent, har något egentligen förändrats i sak då?......

Hur stor ökningen är framgår inte av artikeln. Men man benämner ökningen som stor vad gäller svartvit film. Och tydligen tillräckligt stor för att skriva om det i tidningen? Magnus Fröderberg kanske har siffrorna?

Kvalitetsmässigt så är analogt minst lika bra som digitalt utom möjligen på högre iso. Att jämföra det analogo med häst o vagn är patetiskt. Har du en imacon scanner hemma så vad skiljer? Framkallningen av dian o den fick jag framkallad o budad hem inom 3 timmar från prolabbet när jag körde analogt. Vissa av dom analoga jobben klippte jag o mappade diorna så tog reprot hand om bilderna idag får man göra jobbet själv i större utsträckning o får kanske större kontroll av slutresultatet.
Tiden bakom (bilderna) är betydligt större idag än förut sedan så finns det fördelar snabbheten att kunna få fram en proffsbild från tex min 7800 Epson skrivare. Låt dom som vill köra analogt o vad spelar det för roll att 99% kommer köra digitalt? Den största nackdelen med minskat använda av analogt är att framkallningslabben försvinner o när jag framkallade 120 film betalade jag 35 kr rullen idag tar det labbet 79 kr.

Nybliven Eos 3-ägare

Köpte nyligen en begagnad Canon Eos 3 och ska precis iväg och införskaffa lite olika filmer inför julen. För mig är film något ganska nytt och spännande trots att jag inte är pur-ung (32). Har haft digitalkamera sedan 1998-99 någon gång.

Film har ett annat tempo än digitalt. Därmed ändrar man tankesättet lite runt varje bild.

Tänkte för övrigt försöka utveckla en liten applikation till mobiltelefonen som kan hjälpa mig hålla reda på tid, plats och objektiv för varje filmrulle. Någon annan som kan tänkas vara intresserad av en sådan?

Betvivlar inte ett ord av det du skriver, Nils -- du har mycket bättre koll på det än vad jag har -- men det du citerade från mig, var hur jag tror det kommer att se ut 2014.

Ja det är ju bara 5 år dit och jag skulle inte bli förvånad om inköpsställena för analogt minskat ännu mer då? Om filmförsäljningen och försäljningen av övriga analoga produkter minskat mera till dess får vi se? Kanske har efterfrågan på film stabiliserats idag och en del unga (som växt upp med det digitala) börjat bli nyfikna på den traditionella tekniken?

Nu är jag realist och tror under inga omständigheter att majoritéten av den kommersiellt inriktade fotografyrkeskåren kommer att gå tillbaka till det analoga. Men kanske är det så att en och annan börjat fota med film (eller hållt sig kvar vid det) och även sökt sig tillbaka till mörkrummet för vissa arbeten, speciellt när det gäller svartvita påsiktsbilder, där man kanske ser vissa fördelar i resultatet? Modefotografen som bedömde bilder i första numret av Fotosidan Magazin visade ju t.ex enbart sina mörkrumsframställda bilder i tidningen? Och ser man till vad man får betala för en proffessionellt utskriven digitalbild i större format, på arkivbeständigt material, så är prisbilden till den analoga mörkrumsbildens fördel. Har jag en beställning på ett par svartvita modebilder på papper så kanske jag kan lägga en halv arbetsdag i mörkrummet istället för att sitta framför datorn och redigera? Säljer jag bilderna för några tusenlappar så går det säkert att få ekonomi i det också, för materialkostnaden är flerdubbelt mindre när du gör en stor bild själv i mörkrummet än den kostnad du får betala när ett proffslabb skriver ut din bild (tror även den blir lägre om man jämför kostnaden vid utskrift i egen skrivare). Men det är som jag själv spekulerar hur man kanske kan resonera som analogintresserad yrkesfotograf?

Hur ser prisutvecklingen ut? Tänker på papper och soppor, sist jag kollade så hade de ökat ganska rejält tyckte jag. Jag vet att jag för något år sedan kollade vad en ny lampa till min förstoringsapparat skulle kosta, vill minnas att prislappen var 675 kr då.

Det intressanta med HiFi är att den digitala tekniken där var mycket tidigare än inom fotografin och måhända kan man spå framtiden för fotografin med hjälp av HiFi:ns utveckling. För några år sedan då LP-skivorna nästan var en utdöd företeelse började vissa inse digitalteknikens begränsningar, alltså att man med hjälp av ettor och nollor kanske ändå inte funnit den optimala vägen till den bästa musikupplevelsen. Den digitala skivan tillåter nämligen bara rena toner att strömma ut till högtalarna, medans den klassiska skivan ger plats åt en dimension till som bidrar till den totala upplevelsen, nämligen någon form av analogt "brus" (finner inget bättre ord) som för många ger en mer "äkta" upplevelse.

Hursomhelst har HiFi-branchen upplevt en kraftig nyrenässans vad gäller den analoga tekniken. Idag säljs högkvalitativa skivspelare och LP-plattor med bästa tryck på nytt i ganska stora upplagor

Det jag ovan beskriver är kanske mer ett mått på vad vad man kan och vill uppnå med olika tekniker och skulle jag översätta det mediets utveckling till fotografin så tror jag knappast att någon proffessionell fotograf som är beroende av ett snabbt och någorlunda enkelt flöde i sitt arbete någonsin går tillbaks till skålarna i mörkrummet.
Men dom mer hängivna amatörerna som har sin fotografering som största hobby (alltså ganska många av oss) kanske kommer att inse nöjet och framförallt möjligheterna som film kan kan ge.
Mej veterligen finns idag ingen digitalkamera (24x36) som kan återge
så mycket information inkl tonomfång som en bra film.

Om man vill kan man som jag tänker utöka min hobby, alltså framkalla, scanna, men skippa mörkrummet, så ger det ändå en kick då jag har sett exempel på vad man idag kan "få ut" av film då scannrarna har blivit så mycket bättre.
Och då har jag inte ens nämnt det viktigaste. Det är helt enkelt skitkul att ladda en T-max i min F2:a, naturligtvis med manuella gluggar och gå en promenad med 36 exponeringar till sitt förfogande.

Jag äger ett par filmhus, nästan helmekaniska och planerar att köpa en 6x7-utrustning.

Till sist kan jag nämna att jag inte alls har gjort mej av med mörkrumsutrustningen så även den kanske kommer till användning vad det lider.

/K

Schindlers list

När Schindlers list, filmen om de tyska härjningarna med judar och andra oliktänkande, gjordes dubblade Kodak sin försäljning av svartvit film. Film för filmkamera alltså. Försäljningen var så liten att en ynka film gav enormt utslag.

Samma sak är det nog idag med film till foto, försäljningen är så enormt liten så att när någon nostalgiker plockar fram den gamla kameran och skaffar lite film så ger det utslag i försäljningen omgående.

Att det analoga är stendött bevisas nog av att man idag kan köpa kameror av ruggig kvalité för vad ett par brallor kostar. Sålde min Eos 1N+någon extra bokstav som jag glömt, med blixt och booster för 1500 i maj 2007.
Idag får man en skitsnygg F4 för kaffepengar, en F6 har jag sett för bara några tusenlappar och Canons Eos1:eek:r tar folk knappt emot längre med mindra än att man kastar dom i bakhuvudet på dom.

Jag tror att expansionen och kvalitétsutvecklingen på det digitala kommer att rusa fort framåt i många år, idag kan man göra allt själv hemma. En bra skrivare kostar inte mycket pengar och arkivbeständigheten är inte en lika viktig fråga för folk längre. Bilden finns ju i datorn så det är bara att skriva ut en ny om den gamla krackelerar och trillar ihop i en dammhög. Bilder har blivit en slags slit och slängvara, en aldrig sinande ström av bilder.

Såg en skämtteckning föreställande framtiden typ 2100 där ett par gubbar var på ett museum, de tittade på dokument/avbildningar genom tiderna; först grottmålningar och hällristningar, sedan runstenar och dödahavsrullar, oljemålningar och tryck av olika slag, fotografier och akvareller. När de kom fram till året 2010 var det tomt och det hängde en skyllt där det stog; Eftersom folk på den här tiden trodde att man kunde spara bilder på plast har vi inget att visa upp!

Det var ett tag sedan jag såg den, så jag kanske minns detaljerna fel, men innehållet är intressant. Hur länge kan jag spara mina bilder på DVD-skivor för framtiden?

När Schindlers list, filmen om de tyska härjningarna med judar och andra oliktänkande, gjordes dubblade Kodak sin försäljning av svartvit film. Film för filmkamera alltså. Försäljningen var så liten att en ynka film gav enormt utslag......

Konstigt att Kodak över huvud taget tillverkade svartvit kinofilm i så fall? Skulle väl inte vara lönsamt att tillverka alls om det vore så liten efterfrågan? Måste väl ha berott på att filmen inspirerade och gav upphov till en svartvit trend?

Vad gäller kinofilm i 135-format så är tillverkningen enorm. En överväldigande del av spelfilmen är filmad med vanlig 135-film (även om redigering/klippning idag sker med hjälp av datorer), och kopiorna är givetvis också på 135-film. Och Kodak säljer även bra vad gäller svartvit kinofilm. Man kan (i varje fall i USA) köpa ändbitar av kinofilm i 135.format till otroligt låga priser, som vida understiger priset för den film vi köper för stillbildskameror, och sedan ladda själv i kasetter. Och den film man gör biografkopiorna på har extremt hög upplösning men känslighet på endast 2-3 ISO.

2-3 iso?

Konstigt att Kodak över huvud taget tillverkade svartvit kinofilm i så fall? Skulle väl inte vara lönsamt att tillverka alls om det vore så liten efterfrågan? Måste väl ha berott på att filmen inspirerade och gav upphov till en svartvit trend?

Vad gäller kinofilm i 135-format så är tillverkningen enorm. En överväldigande del av spelfilmen är filmad med vanlig 135-film (även om redigering/klippning idag sker med hjälp av datorer), och kopiorna är givetvis också på 135-film. Och Kodak säljer även bra vad gäller svartvit kinofilm. Man kan (i varje fall i USA) köpa ändbitar av kinofilm i 135.format till otroligt låga priser, som vida understiger priset för den film vi köper för stillbildskameror, och sedan ladda själv i kasetter. Och den film man gör biografkopiorna på har extremt hög upplösning men känslighet på endast 2-3 ISO.

Lät intressant med film som har Iso 2-3! När jag fotade analogt hade jag en Mamiya 645N som jag var rejält nöjd med, och eftersom de flesta motiven var stillastående så hade det varit intressant att testa!

Om Schindlers list skapade en trend elller inte vet jag inget om, vet bara att försäljningen dubblades. Men även nom den startar en trend så är ökningen enorm. Inom vissa affärsområden är en flukturation på 10% enorm och kan vara fråga om liv eller död. Kodak har väl utrustningen och tillverkningsprocessen har varit likadan sedan Felini lät Ekberg tvaga sig i Fontana di Trevi så maskinerna är väl avskrivna sedan länge! Ett ogrundat antagande!

Likväl är det väl folket, den stora massan, pöbeln, allmogen eller undersåtarna som avgör hur länge filmförsäljningen kommer att fortsätta.
Någon nämnde LP-skivor tidigare i tråden och att det skulle vara Hi-Fi entusiaster som höll tillverkningen igång, men jag är övertygad om att lp-skivornas seglivade tillvaro berodde på en konservativ och framstegsfientlig publik av dansband som ihärdigt köpte trallvänlig musik från Skara-Berts presseri.
På liknande sätt är jag övertygad om att entusiasterna av fotofilm är i minoritet mot de icke digitaliserade som fortfarande har små kompakter hemma till familjealbumet.

Totalt grundlösa påståenden men det är min tro, fördelarna som entusiaster ser kommer inte att väga tungt ekonomiskt för tillverkarna och tyvärr är det så att det är mammon som styr.

Fridens Liljor/Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar