Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmförsäljningen ökar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan bara tillägga att det är ju själve den att, inte ens under julhelgen så kan ni medlemmar föra en sansad diskussion. Låt för h-ete de som håller på med film göra det. Det är ju kul att försäljningen av film ökar, det kanske kan leda till att priserna inte ökar mer (kanske t.o.m. minskar). Alla ni som gått över helt till digitalt och bara gnäller i denna tråd kan ju gå och lukta på glöggen (eller nåt) istället. Två vägar, att nå samma mål. Att sedan hävda att den ena är den andra överlägsen har absolut ingenting med ursprungsinlägget att göra.

/Jeppe - 100% digital, men gnäller inte på film för det.

Den här är väl inte så farlig? Förra året då hade vi rena kriget på fotosidan på julafton och då var ämnet Pentax med mabo i spetsen,

Jag förstår inte uppståndelsen riktigt, iaf inte vad gäller det jag skrivit i tråden.
Jag har inte sagt ett ont ord om analogt i denna tråd, bara konstaterat att digitaltekniken är tekniskt överlägsen vad gäller bildkvalitét.

Men jag skrev oxå att upplösningen på analog film är mer än tillfredställande och att småbildsfilm ger bättre upplösning än 20D på lägre ISO och att jag trots det är nöjd med 20D:s upplösning.

Som jag ser det är det bara fakta att digitaltekniken är vassare på att återge verkligheten i detaljer och inget som i sig avgör vad som ger bra bilder.

Senast ändrad:
Är väl kanske så att man under julledigheterna har lite mera tid att sitta framför datorn än just före densamma? Kanske också så att man även förfriskar sig lite mera med julmust och andra drycker som får naturliga spärrar att sättas ur funktion?

Kan bara tillägga att det är ju själve den att, inte ens under julhelgen så kan ni medlemmar föra en sansad diskussion.
...
Hehe, när blev julen lugn och sansad? Det är väl tillsammans med semestern den tid då folk bråkar mest och såna stolta traditioner måste förstås följas. :)

Den här är väl inte så farlig? Förra året då hade vi rena kriget på fotosidan på julafton och då var ämnet Pentax med mabo i spetsen,
Haha, håller med. Det var väl egentligen inte så farligt innan Frank äntrade tråden med direkta personangrepp, nedlåtande trams och diverse osammanhängande tirader? Dumt av mig att svara på hans idiotiska inlägg, men fram tills dess tyckte jag att Nils och jag utväxlade 4-5 poster där vi förvisso inte höll med varandra fullt ut, men väl ändå höll en hyfsad ton?

Förra Julen, däremot...
Det var grejor det! :)

Jag har dock tagit till mig lärdomen, att analog fotografi må helst icke beröras eller diskuteras på Fotosidan, om man inte utövar det själv, eller till större delen hyser liknande åsikter som de utövande. Avvikande åsikter från utomstående accepteras icke särskilt väl, utan verkar av en del per default tas som "trollande", på ett sätt som aldrig sker i andra trådar.

Men, att inte längre delta i "analoga trådar" är helt ärligt OK med mig. Ingen större förlust för min del. Jag citerar en känd forumvärd, och "låter för h-ete de som håller på med film göra det". :) :) :)

Jag kom in lite sent i tråden och vill egentligen först tacka Nils att du kom med den positiva informationen. Sen går det inte att lägga sitt strå i debatten då inläggen snabbt bytte riktning.

Det konstiga med dessa oändligt många vs-trådar är att man hela tiden jämför vilket media (analogt/digitalt) som ger de bästa bilderna.

Men vad är en bra bild? Är det den skarpaste bilden med flest korn/pixlar? Eller är det en bild som återger motivet som det är i verkligheten, eller som fotografen vill återge det?

Jag kör enbart analogt, men inte för att jag anser bilderna bli skarpare eller så. Jag använder enbart storformat, men inte för det mindre korn vid förstoring utan det bromsar upp själva fotograferingen mycket.
Sen älskar jag att stå och framkalla mina bilder flera veckor efter fotograferingen och få en massa 'ja, just det ja'-tankar när jag håller upp negativen mot ljuset (man glömmer lätt bort vad man fotograferade). Men det kan jag självklart göra med digitala bilder med. Jag kan faktiskt "framkalla" mina digitala bilder efterhand också, så min anledning att jag kör analogt kan jag köra digitalt.

Då frågar man kanske varför jag anser analogt vara mycket bättre än digitalt (eftersom jag inte kör digitalt).

Jo, eftersom jag inte kan se på plats att jag har mätt ljuset bra. Jag kan inte se om modellen blinkar. Jag har bara råd att ta 20 bilder per session.

Allt detta gör att spänningen vid en session lever kvar mycket längre och jag (och det kan tyckas töntigt) kan känna att jag är inte värd att få en bra bild om jag inte lyckades (tex förstörde bilderna vid framkallning etc).

För mig är det inte bara att få en bild, utan hela vägen fram som är viktig.

/ Marcus

Det är förstås helt OK om det inte är så bråttom.
Olika verktyg för olika jobb, tycke och smak.

...
För mig är det inte bara att få en bild, utan hela vägen fram som är viktig.
...
För mig är det nog början och slutet roligast - att försöka fånga en bra bild, och att se den användas till någonting. Jobbet däremellan - att ta hand om bilderna och redigera - är oftast lite mindre kul.

Men vad är en bra bild? Är det den skarpaste bilden med flest korn/pixlar? Eller är det en bild som återger motivet som det är i verkligheten, eller som fotografen vill återge det?

Äntligen! Jag har läst igenom tråden och blir lite mörkrädd när man diskuterar vad som är "bäst". Det är en subjektiv uppfattning vad som är bra i en bild! Vi kanske skulle börja bedöma målad konst efter diagram över hur finkornig färg konstnären använt? Jösses.

Själv använder både digitalt och analogt efter humör och behov, ser ingen anledning att begränsa mig åt något håll.

Smak kan man aldrig diskutera i termerna bäst eller sämst på något rimligt sätt, det är ju som sagt subjektivt.
Men vad som är tekniskt bäst efter givna kriterier är både enkelt och objektivt att fastställa. Fakta talar för sig själv.

Vad man sen eventuellet föredrar för egenskaper är en annan fråga.

Hm.. jag ökade också mina filminköp igen 2008, åh tack gode gud för det.. vilken kvalle, vilken färgåtergivning.. aaahhh Mmmm!

Hade inte läst hela alla inlägg innan.. Hehe..

Well kan ju säga att jag tycker digitalt är fantastiskt.. men hur någon kan jämföra dessa två förstår jag inte.

Jag gillar hur bilder från skannad film ser ut i 100% på skärmen och på papper -naturligt. Jag gillar inte hur digitala filer ser ut i 100% på skärmen eller på papper -plastigt och onaturligt.

Alla får gilla vad de vill. Jag vet vad jag gillar bäst.

Ska precis beställa 30st 120-rullar Fuji Reala.

Sovseligottsi!

drabbas emellanåt av ett sug att skaffa en analog kamera som komplement till den digitala. Vissa bilder skulle kunna vara värda besväret om nu film är såpass mycket säkrare ur arkiveringssynpunkt som jag föreställer mig. Bilderna från digitalkameran har en tråkig tendens att stanna i datorn...

Hade inte läst hela alla inlägg innan.. Hehe..

Well kan ju säga att jag tycker digitalt är fantastiskt.. men hur någon kan jämföra dessa två förstår jag inte.

Jag gillar hur bilder från skannad film ser ut i 100% på skärmen och på papper -naturligt. Jag gillar inte hur digitala filer ser ut i 100% på skärmen eller på papper -plastigt och onaturligt.

Alla får gilla vad de vill. Jag vet vad jag gillar bäst.

Ska precis beställa 30st 120-rullar Fuji Reala.

Sovseligottsi!

Men varför kikar du på bilderna i 100%?
Det var aldrig kameratillverkarens avsikt att man ska använda dom så. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar