Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma med sony a37

Produkter
(logga in för att koppla)

gab_san

Medlem
Är helt ny på detta med att filma/fota

Jag ska filma massor med material till en epk. Har en sony SLT a37.
Problemet är nu att det jag hittills har filmat blir "randigt" vid rörelse. Om jag flyttat mig med kameran eller den i bild rört på sig för mkt så blir bilden flimrig/randig.
Vad beror detta på?
Vill kunna gå och filma samtidigt.

Hjälp mig nån!

Problemet är nu att det jag hittills har filmat blir "randigt" vid rörelse. Om jag flyttat mig med kameran eller den i bild rört på sig för mkt så blir bilden flimrig/randig.
Vad beror detta på?

Hjälp mig nån!

Och jag bör även tillägga att detta inte syns förrän jag kollar på materialet i datan.

Och jag bör även tillägga att detta inte syns förrän jag kollar på materialet i datan.
Det blir således INTE randigt när du spelar upp filmen på kamerans skärm, eller i dess sökare? Kolla båda sätten.

Nu vet jag i och för sig inte ifall det går att spela upp filmen i A37:ans sökare - har själv ingen A37 utan en (lånad) A77.

Hursomhelst, ifall problemet inte syns när du spelar upp filmen i kameran, så bör misstankarna falla mot någon inkompatibilitet med Mac:ens programvara. På den DVD du fick med kameran finns ett program för bildvisning. Prova med detta, ifall det nu finns i en version för Mac (vilket tyvärr långt ifrån alltid är fallet).

Finns det ingen Mac-version på DVD-skivan, så föreslår jag att du tar med skivan och filerna till någon bekant med Windowsdator. Ifall det funkar bra där så vet du att det inte är något fel på din kamera.

Det finns förstås ett antal olika inställningar du kan göra i kameran, och det kan hända att det är något där som behöver ändras.
.

Vad beror detta på?

Hjälp mig nån!

Vad kör du med för slutartid? Kan du lägga upp ett exempel på hur det ser ut, tex på youtube?

Det blir således INTE randigt när du spelar upp filmen på kamerans skärm, eller i dess sökare? Kolla båda sätten.

Nu vet jag i och för sig inte ifall det går att spela upp filmen i A37:ans sökare - har själv ingen A37 utan en (lånad) A77.

Hursomhelst, ifall problemet inte syns när du spelar upp filmen i kameran, så bör misstankarna falla mot någon inkompatibilitet med Mac:ens programvara. På den DVD du fick med kameran finns ett program för bildvisning. Prova med detta, ifall det nu finns i en version för Mac (vilket tyvärr långt ifrån alltid är fallet).

Finns det ingen Mac-version på DVD-skivan, så föreslår jag att du tar med skivan och filerna till någon bekant med Windowsdator. Ifall det funkar bra där så vet du att det inte är något fel på din kamera.

Det finns förstås ett antal olika inställningar du kan göra i kameran, och det kan hända att det är något där som behöver ändras.
.

Bilden ser bra ut på kamerans skärm. Det är först i datan det blir knas.

Bilden ser bra ut på kamerans skärm. Det är först i datan det blir knas.
OK, då lär det knappast vara knas på kameran eller de videofiler den lämnar. Om knaset uppkommer först när filerna kommer över till datorn, så är det där du bör leta efter knaset. Den huvudmisstänkte torde vara programmet iPhoto. Kanske du kan kolla med Apple support huruvida din programversion är kompatibel med A37, och om inte, ifall det finns en uppgradering till programmet som är.
.

Vad beror detta på?

Hjälp mig nån!

Testa att spela upp klippet i VLC istället för iPhoto, gissar att det kommer se bra ut då.

Interlaced kan givetvis bli sämre, men borde inte Apple-programmet klara detta?
.
Tveksam att programmen kan gissa sig till ngt som inte finns.
Har man samtidigt valt en alltför lång slutartid pga lite ljus så ökar avståndet än mer mellan filmrutorna. Men här är jag inte säker på hur en filmkamera gör.
Säg att du väljer 24fps men ljuset bara räcker till 1/10 s i slutartid för att exponeringen skall bli bra.
Hur reagerar kameran? sänks fps eller stryps ljusflödet?, jag vet inte.

Jag tycker att det räcker att man panorerar lite för att bilden börjar "luta". Då tvingar jag normalt slutartiden till 1/50s eller snabbare. Lägger j´man sedan på bildstabilisering ovanpå det...hmmm...

Lite googlande tyder på att man kan få det här resultatet om man kör AVCHD och 60p - iMovie gillar inte den inställningen. I Sverige är det väl 50p som gäller, och det kanske är samma sak med det läget.

Det borde dock som sagt fungera i VLC (fast inte att redigera förstås).

60/50/25/24fps är väl först begränsningar som uppträder när man skall ha ut det på en DVD till en TV och PAL respektive NTSC?
Är en dator också bunden till det?

Nja, datorn är nog inte bunden till det, men kamerorna som säljs i USA kör inte samma frekvenser som Europamodellerna.

Nja, datorn är nog inte bunden till det, men kamerorna som säljs i USA kör inte samma frekvenser som Europamodellerna.
Alltså min billiga Nikon D3100 kan nog köra både 24 & 30fps för att göra båda Atlantsidorna & Stilla-havssidorna glada.
Men det klart om man väljer 24 o sedan visar slutresultatet i 60 då blir det nog inte bra.

Så Gabriella vad har du för inställningar när du filmade? Det borde stå i ngn metadata.

Tveksam att programmen kan gissa sig till ngt som inte finns.
---
Mja, ifall det går att interpolera (som i det här fallet) brukar det gå rätt bra. Uppspelningsprogrammet får ju två delbilder "per frame", den ena med information från de udda raderna, och den andra från de jämna. Den har tekniken har som bekant använts i våra TV-apparater sedan "Hedenhös" utan att ge upphov till mycket klagande.

Handlar det däremot om att extrapolera (dvs att gisa information UTANFÖR intervallet av kända informationspunkter), så kan det förstås bli hur stora fel som helst.

Och här i Sverige skulle jag undvika att köra med 60 eller 30 fps, utan se till att använda 50 eller 25 fps. På många kameror går detta inte att välja, utan NTSC-versionen säljs i USA och PAL-versionen i Europa. Dagens TV-apparater brukar dock klara vilket som. Hur det är med datorerna ifall man kör med "fel" inställningar vet jag inte.
.

Svensksålda A37 går att köra enligt detta:

Capture.jpg

AVCHD är ett format som tydligen är lite krångligare att hantera (om man inte har "rätt" program), så det är säkert det som ställer till det i iMovie.

D3200 har betydligt fler format att välja på enligt Nikon, och den använder inte AVCHD - det hjälper ju dock inte TS som har en A37.

Bilden blev lite liten, men för er som ser dåligt står det att man i AVCHD-läget (som man måste använda för att få full HD) endast kan välja mellan 50i (i 17 eller 24 Mbit/s) eller 25p (i 24, 17 eller 12 Mbit/s).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar