Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma ett motionslopp...

Produkter
(logga in för att koppla)

366

Aktiv medlem
Jag är arrangör av ett motionslopp, första gången loppet arrangerades hade vi ingen rörlig film från loppet, vilket jag tyckte var tråkigt. Så jag försökte i år få några mediastudenter att filma loppet (självklart mot ersättning), tyvärr var det ingen som nappade. Därför bestämde jag mig för att göra en lite film själv från årets upplaga av Ångaloppet.

Jag hade aldrig gjort en film tidigare och kamerorna som jag lånade ihop var 3st GoPro Hero2 samt en Panasonic GF2 med kitobjektiv. En kompis fick köra hela loppet med en GoPro i bröstsele.

När loppet var över så var det bara att lära sig grunderna i Final Cut. Som ni märker när ni ser filmen så la jag motion och after effects åt sidan... :)

Licensrättigheter till musiken var också struligt. Men jag hittade till slut http://actionmediamusic.com som löste problemet.

Väldigt få känner till Ångaloppet, så mitt syfte var att visa hela loppet för intresserade och att de 100 lagen som kom till start skulle få en film för att minnas tävlingen.

Så här i efterhand är det flera saker jag hade velat göra annorlunda. Men med tanke på att jag inte har någon kompetens gällande rörlig film, minimala resurser och att jag var tävlingsledare samtidigt som jag agerade kameraman så tycker jag ändå filmen blev rätt kul. Det bästa av allt är att jag inte kommer vilja lägga ut detta på mediastudenter till nästa år. Jag kommer vilja göra filmen bättre, helt på egen hand! :).

Ni får gärna ge inputs på hur ni tycker att jag borde göra nästa år för att resultatet ska bli bättre. Tack!

http://www.youtube.com/watch?v=bRPlHjTLHZ0&feature=player_embedded

Dags för sängen men hann kolla lite grann (utan ljud). Några snabba kommentarer. Du använder Stabilization i Final Cut och det blir inget bra. Börja när loppet börjar och man ser det 1:29 in t.ex.
Antingen fixar du en steadycam eller sätter dig på en moppe alternativt vagn som någon kör/drar medan du filmar. Blir bättre om objektivet har IS.

Sedan är det mkt film från GoPro kamerorna och det blir snurrigt att se på.
Prova med att filma från stativ också.

I början vid starten så "målade" du med kameran dvs panorerade runt för att man skulle se allt. Om du ska panorera blir det oftast bäst med lugna panoreringar i en riktning.

Ska kolla mer i morgon.

Överlag så var det ett bra resultat med tanke på förutsättningarna.

Bra första försök. För deltagarna spelar kvaliten ofta mindre roll, men för övriga krävs det bättre kvalitet för att hålla intresset uppe. Youtubeklippet kanske inte helt ger filmen rättvisa.

Färre scener från deltagarens kamera eftersom den fladdrar och ofta har vattendroppar framför linsen. En pigg "fejkdeltagare" kunde gjort flera av scenerna på land med rengjord bättre(?) kamera. Intervjuavsnitten var bra med stadigare kamera.
Förberedelse kan vara att tänka ut vad man vill ha med på filmen innan det är dags. Om möjligt ha flera duktiga filmare, om man behöver ta scener på olika platser samtidigt, med kameror som helst ger samma fil(m)format, färgbalans etc. Filma mycket extra material att klippa från. En stor del av arbetet är klippningen, vilket tar en stund attt lära sig. Se till att få bra övergångar både ljud och bildmässigt.

Bra första försök. För deltagarna spelar kvaliten ofta mindre roll, men för övriga krävs det bättre kvalitet för att hålla intresset uppe. Youtubeklippet kanske inte helt ger filmen rättvisa.

Färre scener från deltagarens kamera eftersom den fladdrar och ofta har vattendroppar framför linsen. En pigg "fejkdeltagare" kunde gjort flera av scenerna på land med rengjord bättre(?) kamera. Intervjuavsnitten var bra med stadigare kamera.
Förberedelse kan vara att tänka ut vad man vill ha med på filmen innan det är dags. Om möjligt ha flera duktiga filmare, om man behöver ta scener på olika platser samtidigt, med kameror som helst ger samma fil(m)format, färgbalans etc. Filma mycket extra material att klippa från. En stor del av arbetet är klippningen, vilket tar en stund attt lära sig. Se till att få bra övergångar både ljud och bildmässigt.

Perfekt! Konstruktiv och bra feedback. Precis vad jag var ute efter, tack!

Om du verkligen vill få roliga bilder kan du köpa en AR Drone och koppla på en GoPro (för bättre kvalité. Dronen har en inbyggd 720p25).
Finns mycket roliga filmer om du kollar youtube eller vimeo på AR drone.

Dags för sängen men hann kolla lite grann (utan ljud). Några snabba kommentarer. Du använder Stabilization i Final Cut och det blir inget bra. Börja när loppet börjar och man ser det 1:29 in t.ex.
Antingen fixar du en steadycam eller sätter dig på en moppe alternativt vagn som någon kör/drar medan du filmar. Blir bättre om objektivet har IS.

Sedan är det mkt film från GoPro kamerorna och det blir snurrigt att se på.
Prova med att filma från stativ också.

I början vid starten så "målade" du med kameran dvs panorerade runt för att man skulle se allt. Om du ska panorera blir det oftast bäst med lugna panoreringar i en riktning.

Ska kolla mer i morgon.

Överlag så var det ett bra resultat med tanke på förutsättningarna.

Tack! Stämmer bra, har använt Stabilization på vissa av klippen och håller med dig om att resultatet går att diskutera... :). Steadycam skulle nog funka, tyvärr är det få delar av loppet som fungerar med en moppe/vagn pga att det mestadels är obanad terräng. Men självklart finns det vissa delar där det går, jag skulle bara behöva planera dessa lite mer noggrant.

Jo, nu är det nog 80/20 GoPro/Panasonic och jag önskar att jag hade haft ombytta roller.

Ett stativ som är gjort för film är nog en investering som jag behöver göra.

Överlag måste jag planera filmen mer nästa år.

Tack för att dig tog dig tiden att skriva ned dina tankar.

Tävlingsledare och filmregissör, det var inte dåligt, det...
Håller med om det mesta ovan. Kamera på den som springer är inte roligt mer än några sekunder då och då. Bättre att låta kameran stå still och folk röra sig, eller i andra hand låta kameran åka "fint" på något sätt.

Nytt år, nytt lopp...

För ett år sedan la jag upp denna tråd om hur jag hade filmat ett motionslopp som jag arrangerade. Jag bad er här på forumet om feedback för att göra årets film bättre. Här är en summering av er input från förra året

• Strunta i Final Cut stabilization
• För mkt skakiga GoPro bilder
• Ha lugna panoreringar
• Filma mycket extra material, enklare vid klippningen
• köpa en AR Drone för häftiga flygbilder

Denna feedback tog jag till mig och jag tycker verkligen att årets film är betydligt bättre. Den är självklart inte 100 utan jag har redan flera saker som jag vill förbättra till nästa års film. Bland annat nedan:

• Vattenbilder, någon som filmar från vattnet
• AR Drone eller liknande. Jag hade inte budget för det i år. Men bilder från luften skulle vara roligt
• Fler fasta kameror som gör det enklare att följa de bästa deltagarna i varje klass när de passerar en specifik plats
• Göra fler intervjuer innan/under och efter loppet.
• Inte bara intervjua topplagen.

Resurser:
I år var vi fyra (amatörer) som filmade istället för 1 person + en gopro på en av deltagarna som vid förra året. Jag hade även hyrt in lite utrustning i form av mick, jib, glidecam. Kamerorna som vi använde var 2* Canon 550D, en Nikon 600D och en Panasonic GH3. Lite blandade objektiv till kamerorna.

Istället för att enbart göra en film valde jag att göra en trailer på knappt 2 minuter och sedan en film på 15 minuter. Detta för att det nog inte är alla som har tid att se en film på 15 minuter...

Jag väntar med spänning på er feedback för att göra nästa års film bättre. Skulle någon av er vilja vara med och hjälpa till att filma under tävlingarna nästa år får ni gärna kontakta mig, det är en väldigt intensiv dag :)

Stort tack på förhand!

Ångaloppet trailer: http://youtu.be/yJd_tjtyzI4

Ångaloppet film: http://youtu.be/45wCXgPhQQs

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar