Annons

Film på 400 ISO under dagtid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan S.

Medlem
Har en plastig Teica Action-cam som har en fast slutartid på 1/100 sekund. Kommer bilderna att bli alldeles för ljusa om man tar kort under dagtid med den? Har nämligen redan tagit ett par "dagsljusbilder" med den och vill inte sabba hela filmen om det nu skulle vara alldeles för ljusstarkt.
 
Med 1/100 som min tid och bländare 8 ska du ha c.a. 50 ASA film i solsken. Om det är molnigt kanske en 200 ASA är bra.
 
Som vädret är nu får du ju ungefär korrekt exponering. Dessutom betyder ju dagtid inte alltid solbelyst, och så fort du ställer dig i skuggan blir ju ljussituationen en annan. Och några stegs överexponering med neggfilm är knappast hela världen heller, det är ju inte direkt rymdforskning över resten av processen med en Teica :) Jag tycker 400 låter som en rätt lagom allroundfilm.

På kvällen blir det värre. Med f/8 och 1/100 blir ju ISO 400 för långsamt rätt fort. Och underexponering är inte fullt lika kul.
 
jimh skrev:
Som vädret är nu får du ju ungefär korrekt exponering. Dessutom betyder ju dagtid inte alltid solbelyst, och så fort du ställer dig i skuggan blir ju ljussituationen en annan. Och några stegs överexponering med neggfilm är knappast hela världen heller, det är ju inte direkt rymdforskning över resten av processen med en Teica :) Jag tycker 400 låter som en rätt lagom allroundfilm.

På kvällen blir det värre. Med f/8 och 1/100 blir ju ISO 400 för långsamt rätt fort. Och underexponering är inte fullt lika kul.

Då var det kanske ett bra val med 400 trots allt. Får väl bara försöka undvika bilder i allt för starkt ljus, ska bli kul att se hur bilderna blir. Har enorma förväntningar på denna kamera!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.