ANNONS
Annons

Film för mellanformat med 3200 ASA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag behöver snabb film till rock´n´roll-bilder,
har sett tex ILFORD DELTA 3200 120 film.
Vad finns det mera för alternativ?
Har f/4 som största bländare på kameran, funderar på att köpa någon (spegelreflex) med 2,8 eller 2,0. Kanske rollei?
Vad tror ni om detta? Jag är nybörjare på analogt, så hjälp mig lite tack.

Tror faktiskt att det inte finns någon annan högkänslig film för mellanformat. Såvitt jag vet tillverkas Neopan 1600 och TMax 3200 endast i småbildsformat, men jag kan ha fel. När det gäller färgfilm så tror jag ingen 120-film går över ISO800 (utan pressning), men här är jag ännu mer osäker.

Det finns egentligen inget alternativ. Det är bara Ilford som har en 3200 film i 120-format (den är väl egentligen iso 1000).
Du kan ju pressa tri-x, åtminstone till 1600, Ilford HP5 funkar väl också.
Det viktigaste är ändå framkallare, när man pressar så här mycket är det väl extol eller microdol-x man ska använda tror jag, men är långt ifrån säker, det står i filmernas datablad.

Pentax 645 är en bra mellanformatare, väldigt lik en vanlig spegelreflex, den finns även med autofokus. Contax 645, Mamiya 645 AF är ju också alternativ, Hasselblad H1 också, de har alla autofokus.

Men känslan i en klassisk Hasselblad är svårslagen, om man lär sig jobba med dess begränsningar (vilka iofs kan vara ganska många om man är van vid en dslr).

Jag tror alla mellanformatares normalobjektiv har en ljusstyrka på 2.8.

Ok, tack för era svar. Det är sv/v som gäller, och pressning är väl helt ok, särskilt med så stora neg.
Fick min första rulle legendarisk Tri-X idag, ska pressa den två steg få se.
Har en gammal bälgkamera än bara, men det är ett skarpt objektiv på den.
Har funderat på Pentax 645 om jag hittar någon till OK pris. Vad kan en välbegagnad med bra fungerande ligga i för prisklass?
AF är väl inte helt nödvändigt?

Dez skrev: