ANNONS
Annons

Film för mellanformat med 3200 ASA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag behöver snabb film till rock´n´roll-bilder,
har sett tex ILFORD DELTA 3200 120 film.
Vad finns det mera för alternativ?
Har f/4 som största bländare på kameran, funderar på att köpa någon (spegelreflex) med 2,8 eller 2,0. Kanske rollei?
Vad tror ni om detta? Jag är nybörjare på analogt, så hjälp mig lite tack.

Tror faktiskt att det inte finns någon annan högkänslig film för mellanformat. Såvitt jag vet tillverkas Neopan 1600 och TMax 3200 endast i småbildsformat, men jag kan ha fel. När det gäller färgfilm så tror jag ingen 120-film går över ISO800 (utan pressning), men här är jag ännu mer osäker.

Det finns egentligen inget alternativ. Det är bara Ilford som har en 3200 film i 120-format (den är väl egentligen iso 1000).
Du kan ju pressa tri-x, åtminstone till 1600, Ilford HP5 funkar väl också.
Det viktigaste är ändå framkallare, när man pressar så här mycket är det väl extol eller microdol-x man ska använda tror jag, men är långt ifrån säker, det står i filmernas datablad.

Pentax 645 är en bra mellanformatare, väldigt lik en vanlig spegelreflex, den finns även med autofokus. Contax 645, Mamiya 645 AF är ju också alternativ, Hasselblad H1 också, de har alla autofokus.

Men känslan i en klassisk Hasselblad är svårslagen, om man lär sig jobba med dess begränsningar (vilka iofs kan vara ganska många om man är van vid en dslr).

Jag tror alla mellanformatares normalobjektiv har en ljusstyrka på 2.8.

Ok, tack för era svar. Det är sv/v som gäller, och pressning är väl helt ok, särskilt med så stora neg.
Fick min första rulle legendarisk Tri-X idag, ska pressa den två steg få se.
Har en gammal bälgkamera än bara, men det är ett skarpt objektiv på den.
Har funderat på Pentax 645 om jag hittar någon till OK pris. Vad kan en välbegagnad med bra fungerande ligga i för prisklass?
AF är väl inte helt nödvändigt?

Dez skrev:
Fick min första rulle legendarisk Tri-X idag, ska pressa den två steg få se.

Kan bara säga grattis. För motiv med stort kontrastomfång och upp till ett stegs pressning så är D-76 en utmärkt framkallare, det är helt otroligt vilket tonomfång man har att arbeta med vid kopieringen. Extol har jag inte erfarenhet av själv men har för mig att den är ganska populär och som sagt så tror jag den är lite bättre om du ska pressa filmen och få ett så fint resultat som möjligt. Vill du ha tydligare korn och hård kontrast så kan du pröva HC-110, jag gillar denna kombinationen i småbildsformatet, bilderna blir riktigt grova, svarta och skitiga i uttrycket.

Har funderat på Pentax 645 om jag hittar någon till OK pris. Vad kan en välbegagnad med bra fungerande ligga i för prisklass?
AF är väl inte helt nödvändigt?

Runt 3000-4000 med normalobjektiv, för den senaste modellen med autofokus kanske man får ge lite mer, det finns ju heller inte så många ute på begagnatmarknaden, de flesta ägarna väntar på en 645D från Pentax.

För en Contax 645 AF eller Mamiya 645 AF kanske 6000-10000. Tror jag.
Mamiya 645 Pro ligger kring samma pris som en non-af Pentax 645, men jag har en känsla av att Pentax 645 är en bättre kamera, såvida du inte absolut måste kunna ha utbytbara magasin (något som iofs är bra om man vill kunna växla mellan färg och svartvitt, olika rullar svartvitt, eller om man vill ha full koll på tonomfånget (zonsystemet)).

Nej, autofokus är verkligen inte helt nödvändigt. Jag tycker själv det är mer befriande att skita i zoomande och autofokus och kunna koncentrera sig på att fånga ögonblick. För om du lyckas fånga ögonblicket så är inte exakt "rätt" utsnitt eller att skärpan ligger till 100% rätt så skitviktigt, inte ur ett konstnärlgt perspektiv iallafall.

Om detta att ha ett långsamt men noggrant arbetsflöde är det som lockar så tror jag det kan vara värt att titta på en Hasselbladare också.

Varför inte en mätsökare? Typ Fuji som har flera modeller smidiga 6x4,5 - 6x9. Några med AF också och med olika optik att välja på. Borde passa med smidig mätsökare till Rock-bilder.

Graal skrev:
Varför inte en mätsökare? Typ Fuji som har flera modeller smidiga 6x4,5 - 6x9. Några med AF också och med olika optik att välja på. Borde passa med smidig mätsökare till Rock-bilder.

Tänkte också på det, även Mamiya 6 och Mamiya 7.

Nils, vad har du att säga om film och filmframkallare. Vilka är dina favoriter?

Jag har kört TX400 på 6400, och framkallat i Rodinal 1+100 20° 120 minuter. Agitering första 30 sek, därefter på 30, 60 och 90 minuter. Helt OK resultat. Jag skall slå ett par kopior och lägga upp för påseende.

-- MW

När det gäller rocknrollbilder är det bra med en film med låg kontrast. Tri-X kan funka men jag skulle nog påstå att den är suboptimal, i alla fall ur teknisk synpunkt. Men man kan ju självklart gilla looken man får av pressad tri-x och stenhårt konsertljus. Men Delta 3200 är ett bra val i detta fallet, då det är en högkänslig film med låg kontrast.

Jag tror både Mamiya och Contax har f/2 optik till sina 645-kameror.

Nackdelen med Fujis och Mamiyas mätsökarkameror i mellanformat är väl att optiken inte är särskilt ljusstark. Mamiya 645:s 80/1,9 är nog ganska skapligt i jämförelse med det. Måste vara en fördel vid fotande av rock-konserter.

Jag har haft Mamiyas 80/1,9 till en 1000s.
Underbar optik och passar väldigt bra till porträtt eftersom den är ngt mjuk i täckningen.

Mjukheten är nog ingen fördel i kosertfoto.

Numer används en Pentax 645 AF. Kanon och skärpan missas inte, vare sig det är barn eller hästar i rörelse. Exponeringen är bra.

Drömmen är de båda Fuji 6x9, i alla fall GSW, men folk vill ofta ha över 7000 för dem, det är för mycket. Och utomlands är de ännu dyrare.

Du tjänar på att försöka köpa hela utrustningen av samma säljare.

Det här är ett väldigt bra paket, macrot är kanon:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=65620

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar