Dez skrev:
Fick min första rulle legendarisk Tri-X idag, ska pressa den två steg få se.
Kan bara säga grattis. För motiv med stort kontrastomfång och upp till ett stegs pressning så är D-76 en utmärkt framkallare, det är helt otroligt vilket tonomfång man har att arbeta med vid kopieringen. Extol har jag inte erfarenhet av själv men har för mig att den är ganska populär och som sagt så tror jag den är lite bättre om du ska pressa filmen och få ett så fint resultat som möjligt. Vill du ha tydligare korn och hård kontrast så kan du pröva HC-110, jag gillar denna kombinationen i småbildsformatet, bilderna blir riktigt grova, svarta och skitiga i uttrycket.
Har funderat på Pentax 645 om jag hittar någon till OK pris. Vad kan en välbegagnad med bra fungerande ligga i för prisklass?
AF är väl inte helt nödvändigt?
Runt 3000-4000 med normalobjektiv, för den senaste modellen med autofokus kanske man får ge lite mer, det finns ju heller inte så många ute på begagnatmarknaden, de flesta ägarna väntar på en 645D från Pentax.
För en Contax 645 AF eller Mamiya 645 AF kanske 6000-10000. Tror jag.
Mamiya 645 Pro ligger kring samma pris som en non-af Pentax 645, men jag har en känsla av att Pentax 645 är en bättre kamera, såvida du inte absolut måste kunna ha utbytbara magasin (något som iofs är bra om man vill kunna växla mellan färg och svartvitt, olika rullar svartvitt, eller om man vill ha full koll på tonomfånget (zonsystemet)).
Nej, autofokus är verkligen inte helt nödvändigt. Jag tycker själv det är mer befriande att skita i zoomande och autofokus och kunna koncentrera sig på att fånga ögonblick. För om du lyckas fånga ögonblicket så är inte exakt "rätt" utsnitt eller att skärpan ligger till 100% rätt så skitviktigt, inte ur ett konstnärlgt perspektiv iallafall.
Om detta att ha ett långsamt men noggrant arbetsflöde är det som lockar så tror jag det kan vara värt att titta på en Hasselbladare också.