Billigare att fota digitalt, säger en del!
Men, en D-SLR kostar ju betydligt mera än en A-SLR?
Skall inte den kostnaden, räknas med i en jämförelse?
17Mp upplösning på en avancerad D-SLR från t.ex. Canon, som kostar "skjortan", men ändå har långt kvar till den upplösning som film, ISO 160, med sina motsvarande 24MP i upplösning ger (uppgifter från Kodak), verkar alltså tveksamt att redan nu hoppa över till en D-SLR!
Jag har använt, nu något år, en digital kamera med 5Mp, bilderna ger mig ett platt intryck, det analoga har ett helt annat djup och nyanser.
Dia-filmen, mycket finkornig, med relativt lågt ISO värde, har en upplösning, fortfarande i en klass för sig!
Jag har flera A-SLR, sedan många år tillbaka, endast film behöver därför köpas, det går många filmer, i pris, på en avancerad D-SLR!
Om, det ens finns, idag, någon D-SLR med motsvarande prestanda, som en A-SLR med finkornig film?
Mitt val är enkelt, analogt har fungerat hittills utmärkt, varför inte fortsätta, filmkostnaden är inte speciellt hög, framkallning av färg går på en timme, framkallning av sv/v gör jag själv på några minuter.
Redigera digitalt vid datorn är kul, visserligen, det tar längre tid än vad man tror, lika bra att komponera bilden från början, på filmen, istället!