Annons

Filmåterspolning

Produkter
(logga in för att koppla)

josefv

Aktiv medlem
Jag undrar vilket Nikon systemkamerahus som klarar av att INTE spola tillbaka hela filmen i kasetten, utan lämna en bit utanför.
Kom på att den finessen tillsammans med att man kan spola tillbaka filmen när som helst med hjälp av 2 knappar, gör att man kan byta film (t.ex. mellan svart-vitt o färg eller dia) och sedan ladda åter den halvfärdiga filmen, dvs man slipper ha flera kamerahus med sig om man vill kunna växla filmtyper.
Jag vet att jag läste att nåt av husen hade det men jag kommer inte på vilket (hoppades att man kunde göra det med min F75, men tyvärr inte)

mvh
/Josef
 
Det var en snubbe som bland radannonserna bjöd ut sina tjänster att omprogrammera diverse Nikonhus. Han borde veta vilka som kan programmeras om med vilka funktioner.

Tyvärr verkar inte annonsen finnas kvar men någon kanske minns vem han var?

På rak arm så tror jag annars att F90/F90x går att programmera om. F4 och F5 har trevlig vev-återspolning. Och frågan är om inte F100 och F5 har customfunktioner där man kan välja själv, men där får du ta mig med en extra stor nypa salt.
 
Jag har en F100 och kan välja om filmen ska dras in eller inte.

Min FM2:a kan man också få att lämna en flik ute. ;-)
 
Tack för svaren!

F100 är lite för dyr för min smak, speciellt nu när jag är ute efter en D70 :)
Så jag får lov att leva med en film i taget så länge...

/Josef
 
Min F4 lämnar fliken ute även med motor återspolning men det billigast alternativet måste ändå vara filmutdragare. jag har en Ilford som fungerar riktigt bra. En kompis hade en HAMA som var ganska kass både att hantera och det faktum att den var i metall och repade filmen.
 
jag använder mig av att när filmen spolas tebx så hör man ett lite släpp när filmen släpper och då helt enkelt öppnar du luckan på kameran och där har du filmen stoppad med en 3 4cm film ute! har iofs en canon eos 50. eller används filmutdragare!
 
Aha...är det DET man använder filmutdragare till?
Där ser man, man lär sig alltid nåt nytt. Men om det funkar och det är enkelt så är det ju ett bra alternativ. Är det nån av er som använder det till att kunna byta film under fotograferingen och sedan återladda filmen? Det är väl bara att svartexponera fram till rutan man var på så borde det fungera.

Då ska jag kolla efter en Ilford filmutdragare idag. Tack för tipset.

/Josef
 
Ja jag gör det. Framförallt förr när jag bara hade min 601.

Även om F5'an kan programmeras till att fliken skall vara ute så vill jag inte ha det så.

Förr eller senare så förväxlar man filmer som är delvis, helt och icke -exponerade. Då är det bättre att man tar ut filmen tillbakaspolad och skriver på rullen hur många bilder du har tagit.

Jag täcker objektivet, snabbaste tiden och minsta bländaren, skjuter av 2 bilder mer än jag antecknade på rullen.
 
Clas ohlsons filmutdragare fungerar faktiskt helt ok. Den kostar typ 90spänn.. Lite billigare än en Ilford
 
Förresten så skall man inte använda motorn i racerfart när man drar fram rutorna. Det kan skapa svarta prickar på filmen pga statisk elektricitet.

Sätt ner hastigheten eller ta en ruta i taget.
 
Hur svårt är det att använda en filmutdragare? Är det nåt man kan göra när man är ute och vill byta film fram o tillbaka eller ska man göra det hemma i lugn o ro?

/Josef
 
Det är jättelätt. Med en fabriksladdad film är det ett jobb på tio sekunder med Ilfords utdragare.
 
Erik Schalin skrev:
Förr eller senare så förväxlar man filmer som är delvis, helt och icke -exponerade.

Jag skriver alltid på filmen hur många rutor som är exponerade.

När rullen är helt exponerad tar jag och dubbelviker änden, då går det inte missa.

Jag har en F4 som lämnar änden kvar. Tror att den är omprogrammerad till det.
 
Senast ändrad:
apropå detta med filmutdragning: jag framkallar film själv och de första gångerna öppnade jag kasetten med flasköppnare, men sist glömde jag det och drog bara ut filmen direkt (lämnar alltid sista biten av filmen ute vid tillbakaspolning). spelar det någon roll hur man gör? det verkar ju onödigt att hålla på och bända upp kasetten när fliken ändå är ute... när jag lärde mig framkalla i skolan för några år sen har jag för mig att vi öppnade kasetten men jag kan inte minnas varför?!
 
Jag gör precis som du Elin. Jag ser inte heller något skäl att öppna spolen, inte ens med mina hemladdade rullar där man kan skruva av toppen.
 
Vänta tills ni har fått en lååång repa orsakad av ett litet dammkorn som har lagt sig i ljusslussen. Då inser ni vad man har en öppnare till!
 
Men den risken är ju lika stor när man använder filmen i kameran. Två gånger måste den ju passera minst.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.