Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmåterspolning

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med Lars Erik, det är inte värt att riskera repor, det är ändå så pass lätt att öppna kasetten så...

/Josef
 
jimh skrev:
På rak arm så tror jag annars att F90/F90x går att programmera om. F4 och F5 har trevlig vev-återspolning. Och frågan är om inte F100 och F5 har customfunktioner där man kan välja själv, men där får du ta mig med en extra stor nypa salt.

F80 går också att lämna in och få omprogrammerad.

Mer info...

/Svante
 
jimh skrev:
Men den risken är ju lika stor när man använder filmen i kameran. Två gånger måste den ju passera minst.
I en oöppnad filmburk finns inget damm, men risken ökar ju mer filmen hanteras utanför burken. Jag känner fotografer som släpper ner rullen direkt i kameraväskan eller stoppar den i fickan, utan burk! Men, var och en gör som den vill!
 
Hur funkar den rent praktiskt? kör man in den i filmöppningen o hakar fast den i filmen eller?
 
Den är delad i 2 styva plast/metallblad med hack som matchar hålen i filmkanten.

Du för in det 1:a bladet.
Vrider runt filmen tills det knäpper till.
för in det andra bladet
Drar ut filmfliken.

Funkar kanonbra men var rädd om bladen så att de inte får veck.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.