Bengf
Aktiv medlem
Nej, 50 är aldrig lika med 75.
Det förvirrar bara att blanda in ekvivalenta brännvidder för andra sensorstorlekar när den här diskussionen enbart handlar om sensorstorleken APS-C.
Nej det finns inget objektiv ännu i alla fall som ändrar texten eller gravyren tex 16-50 f/2,8 som står skrivet på objektivet om man nu skulle använda det till kameror med olika sensorstorlekar det är ju mycket riktigt helt sant. Att bildvinkeln förändras när samma objektiv används på kameror med olika sensorstorlek är ju också sant, i folkmun har det varit enklare att beskriva det som att man får en tele förlängning även om det teoretiskt händer andra saker.
Vi har ständigt lika mycket ekvivalens prat om bländaren också förstås mellan APS-C ( halvformat ordet som inte ännu sitter i folksjälen så där järnfast ) och småbilds formatet. Och sedan så beskärs väldigt många bilder vilket kan upplevas som en typ av Crop också. i min S20-telefon så upptäckte jag att kamera modulen dök upp när jag som brukligt brukar förstora vissa bilder med fingrarna, otusan nu kunde jag ta en bild till, jäklar när vissa bilder gick från helkropp till halvkropp på ett ögonblick.