Annons

Festivalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

janbo

Ny medlem
Sweden rock festival verkar tyvärr förbjuda systemkameror öht från i år.

Tips om kompaktkameror som funkar bra för att fota live-musik tages tacksamt emot. Vill kunna zooma in typ som med mitt 200mm-objektiv till EOS90D.

Nån som vet vad grindvakterna brukar säga om bryggkameror som Sony RX10IV? Räknas det som kompakt eller proffs?
 
Det låter väl som att en Sony RX100 VII är rätt nära vad du söker, med ett objektiv som motvarse 24-200 i småbild.
 
RX10-serien är tekniskt sett kompaktkameror, men de ser ut lite som spegelreflexer så... Ingen aning vad resultatet blir, för det är inte vett och logik som styr den typen av regler.
 
Senast ändrad:
Lumix LF1 är den absolut minsta, zoomar till 200mm och har faktisk bra bildkvalité och RAW. Lumix TZ 100 zoomar till 250mm och är en aning större än Sony RX100 serien. Den har 1" sensor och better bildkvalité än LF1. Lumix TZ 90, 24-720mm.
 
En Lumix FZ300. Jag har använt en sådan såväl utomhus på speedway som inomhus vid diverse musikaliska evenemang av allt från symfoniorkester och stora körer till mindre grupper och soloframträdanden med skiftande kulörer i ljussättningen. Normalt använder jag dock den för rörligt naturfoto i gryningen där ljuset är skiftande och det krävs snabba fokuseringar.
 
Senast ändrad:
Fz 300 är en ganska gammal kamera men kanske står den sig än idag (har en själv som backup när jag inte vill bära ens ett kilogram), Men det vore synd och skam om det inte kommit någon under de senaste 3 åren som kan matcha zoomomfång och bildkvalité kontra prisklass (som inte på något sätt är dålig ens på längsta brännvidden)?!?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.