Annons

Fenomen med Portra 400B/W

Produkter
(logga in för att koppla)

honkan

Aktiv medlem
Hej fotovänner!.

Hoppas på lite hjälp igen =), jag har "upptäckt"
Kodak portra 400 B/W, en kanon film i mitt tycke med fina gråskalor och grymt fint korn för att vara en 400 iso film. Men jag har ett fenomen som jag inte blir klok på, jag scannar med min dual III och det blir väldigt bra, fixar bilden och skriver ut den och den får ett färgstick vanligen grönt!. Bilden är i gråskala och det spelar ingen roll på vilket sätt jag scannar, s/v neg, färg neg, dia färg, det blir samma resultat ändå, vet ngn varför? är det fel på min skrivare (Hp 940c). Scannar jag in tex Tri-x så blir det inte så här. HJÄLP!!!!!!!

//Mats.

Om bilden verkligen ÄR i gråskala kan det inte ha något med film eller skanning att göra, då är det senare i kedjan du har problem. Så, är det en gråskalebild? Med endast en färgkanal?

Ja, onekligen.

Kan det vara så att de bilder du lyckas få neutrala är i RGB? Använder du någon profil för skrivaren?

I princip varenda S/V-utskrift jag gör med min Epson 890 får färgstick, såvida jag inte skriver ut endast med svart bläck. Vad jag förstått är det sånt man får leva med, när skrivaren försöker skapa gråskalor utifrån färgbläck. Jag brukar tona mina utskrifter en aning, t.ex. i gult eller blått, för att på så sätt åtminstone styra vilken toning resultatet får. Att du inte får det med Tri-X-bilder låter lite konstigt dock...

Jag kör med Adobe RGB i både scanner, Photoshop, och skrivare, har inte tänkt på det förut men nu när jag skall skriva ut och har valt papper och kvallisort mm mm så är lilla rutan för färg eller s/v vald till färg, så då har jag klickat i s/v, kan det ha med det att göra tro?

Bilagor

• 10.jpg
    10.jpg
    8.1 KB · Visningar: 110
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar