Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felfokusering - reklamation?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galdr

Aktiv medlem
Tjenixen,

Canons kameror verkar gilla att felfokusera när jag köpt dem, så även den senaste i raden, en 400D.

Tyvärr har ju nu garantitiden gått ut, men den behöver ju repareras...
Känns inte helt lockande att betala tusenlappar för att fixa något som aldrig borde uppstått.

Jag undrar nu hur jag gör för att komma tillrätta med problemet. Är det läge att reklamera kameran via återförsäljaren, eller ska jag vända mig till Canon direkt?

Tycker inte den ska börja felfokusera efter 13 månaders användning, känns som ett dåligt försäljningstrix.
 
Har den börjat felfokusera nu menar du?
Kostar knappt 1.000 att få fixat.
 
Nej, den har nog egentligen gjort så ett tag, men jag har inte kommit mig för att testa under riktiga omständigheter.

Det konstiga är att vid t.ex närbilder (macro 90mm / porträtt 50mm) så fungerar det någorlunda tillfredsställande, men så fort man ska ha mer "luft" med så får jag fokus hitom eller bortom motivet, osäker på vilket det är.

Vart lämnar man in sin Canon isåfall, tro?
 
Galdr skrev:
Har pratat med dem nu på morgonkvisten, och de säger att två veckor är ungefärlig väntetid från inlämning.

Finns det några alternativ, tro?
Det finns det men inte i Stockholm, så då måste du skicka utrustningen, det går knappast snabbare (jag tyckte det kändes bättre att lämna in prylarna själv).

För ca 1 månad sedan hade jag mina objektiv och huset inne hos Intervision för justering utav autofokus då skulle det också ta ca 2v. Jag fick hämta utrustningen efter 4 dagar, så det kan gå snabbare också.
 
Det är inte kameran som felfokuserar, utan dina objektiv!


Du har ju Sigma 70-200 och 10-20, båda behöver justeras. Ta kontakt med Tura scandinavia eller med de som har sålt gluggarna till dig.

Om ditt 50/1.8 lägger fokus fel så kommer Canon att ordna det, förhoppningsvis har du garanti kvar på gluggen?

Om ditt Tamron makro fokuserar fel så ska du återigen ta kontakt med butiken där gluggen är köpt.

Canon kommer inte att befatta sig med piratgluggar och justera dessa till ditt kamerahus. Möjligtvis kan de göra det mot en kostnad, men inte en chans att de gör det på garantin.
 
marooned skrev:
Det är inte kameran som felfokuserar, utan dina objektiv!


Du har ju Sigma 70-200 och 10-20, båda behöver justeras. Ta kontakt med Tura scandinavia eller med de som har sålt gluggarna till dig.

Om ditt 50/1.8 lägger fokus fel så kommer Canon att ordna det, förhoppningsvis har du garanti kvar på gluggen?

Om ditt Tamron makro fokuserar fel så ska du återigen ta kontakt med butiken där gluggen är köpt.

Canon kommer inte att befatta sig med piratgluggar och justera dessa till ditt kamerahus. Möjligtvis kan de göra det mot en kostnad, men inte en chans att de gör det på garantin.

Hur kan man vara så säker på att det är så? Den felfokuserar nämligen även med 24-70 L /2.8 som i övrigt levererar toppklass, men inte på min kamera.

Kanske behöver optiken justeras, men på förra kameran så var fabriksinställningen att den SKULLE frontfokusera med ett visst antal dm/cm/km, ^_^
 
BoF_ skrev:
Det finns det men inte i Stockholm, så då måste du skicka utrustningen, det går knappast snabbare (jag tyckte det kändes bättre att lämna in prylarna själv).

För ca 1 månad sedan hade jag mina objektiv och huset inne hos Intervision för justering utav autofokus då skulle det också ta ca 2v. Jag fick hämta utrustningen efter 4 dagar, så det kan gå snabbare också.

Snabbt är ju givetvis bra... =)
Vet du av erfarenhet huruvida de befattar sig med tredjeparts gluggar, eller om de bara fixar Canon-gluggar?
 
Det är mer komplext att avgöra var felet ligger när det gäller s k felfokus.

Verkar som det i detta fall kan ligga hos såväl optik som kamerahus.

Har haft stora bekymmer med detta på mina 3 kamerahus och 7 optiker. Gjorde så att jag begärde "nolltoleransjustering" efter referensexemplar på ett kamerahus på RCC. Det var en 1DsMkII.

Därefter testades gluggarna. Visade sig då att 24-70/2.8L usm bakfokuserade rejält i vidvinkelläget, speciellt på längre avstånd. Felet avtog med ökande brännvidd. Var så illa att objektivet faktiskt byttes ut av Canon mot ett nytt.

Det nya var bättre men hade samma tendens och är nu inne för justering.

men eftersom jag nu ställt 1DsMkII på noll så fick jag nya resultat jämfört med min okalibrerade 40D som ställer till det för mig.

Det jäkligaste är att det är mina L-objektiv som krånglar mest och har gjort så från början. Men i och med kalibreringen så det mostavarar ett ref.ex av 1DsMkII har jag en indexpunkt att utgå ifrån.

Enl vad jag hört tillåts 3% avvikelse från noll för att hamn inom toleransen.
Om ett kamerahus då bakfokuserar 3% och ett objektiv framfokuserar 3% tar ju siffrorna ut varandra och det blir helt okej.

Å andra sidan om både kamera och objktiv bakfokuserar 3% blir det ju 6% bakfokus, trots att värdena ligger inom toleransen.

Har man då 3 kamerahus som fokuserar olika inom toleransen och skiftar optikerna som också fokuserar olika inom toleransen får man isynnerhet på zoomgluggar de mest förvirrande resultat.

Tack vare ett kalibrerat kamerahus kan jag nu diagnostisera hela problemet.

Tycker dock inte att så pass dyra gluggar och kamerahus ska levereras så slarvigt justerade. Inbyggd AF-justering hos nya pro-hus är ett steg på vägen, men den justeringen är ännu inte tillräckligt sofistikierad för att fixa alla fokusproblem.

Med fokusproblem menar jag: Single shot AF låst på ett strukturerat motiv med centrum AF-punktens korsformiga sensor ska inte lägga huvudmotivet ur fokus vid full bländaröppning. Använd helst stativ. Jämför med manuell fokusering utan AF-assist.

Lennart
 
Galdr skrev:
Snabbt är ju givetvis bra... =)
Vet du av erfarenhet huruvida de befattar sig med tredjeparts gluggar, eller om de bara fixar Canon-gluggar?
Nix vet ej, lämnade endast in Canon objektiv, använder inte mina tredjeparts objektiv längre (dom är kassa jämfört med mina Canon objektiv).
 
Photocon skrev:
Det är mer komplext att avgöra var felet ligger när det gäller s k felfokus.

Verkar som det i detta fall kan ligga hos såväl optik som kamerahus.

Har haft stora bekymmer med detta på mina 3 kamerahus och 7 optiker. Gjorde så att jag begärde "nolltoleransjustering" efter referensexemplar på ett kamerahus på RCC. Det var en 1DsMkII.

Därefter testades gluggarna. Visade sig då att 24-70/2.8L usm bakfokuserade rejält i vidvinkelläget, speciellt på längre avstånd. Felet avtog med ökande brännvidd. Var så illa att objektivet faktiskt byttes ut av Canon mot ett nytt.

Det nya var bättre men hade samma tendens och är nu inne för justering.

men eftersom jag nu ställt 1DsMkII på noll så fick jag nya resultat jämfört med min okalibrerade 40D som ställer till det för mig.

Det jäkligaste är att det är mina L-objektiv som krånglar mest och har gjort så från början. Men i och med kalibreringen så det mostavarar ett ref.ex av 1DsMkII har jag en indexpunkt att utgå ifrån.

Enl vad jag hört tillåts 3% avvikelse från noll för att hamn inom toleransen.
Om ett kamerahus då bakfokuserar 3% och ett objektiv framfokuserar 3% tar ju siffrorna ut varandra och det blir helt okej.

Å andra sidan om både kamera och objktiv bakfokuserar 3% blir det ju 6% bakfokus, trots att värdena ligger inom toleransen.

Har man då 3 kamerahus som fokuserar olika inom toleransen och skiftar optikerna som också fokuserar olika inom toleransen får man isynnerhet på zoomgluggar de mest förvirrande resultat.

Tack vare ett kalibrerat kamerahus kan jag nu diagnostisera hela problemet.

Tycker dock inte att så pass dyra gluggar och kamerahus ska levereras så slarvigt justerade. Inbyggd AF-justering hos nya pro-hus är ett steg på vägen, men den justeringen är ännu inte tillräckligt sofistikierad för att fixa alla fokusproblem.

Med fokusproblem menar jag: Single shot AF låst på ett strukturerat motiv med centrum AF-punktens korsformiga sensor ska inte lägga huvudmotivet ur fokus vid full bländaröppning. Använd helst stativ. Jämför med manuell fokusering utan AF-assist.

Lennart

Vad innebär RCC?

Ja, det var vad som gjordes med min 300D förut också, och resultatet lät ju inte vänta på sig, det blev ljusår bättre. Den bakfokuserade med en jäkla massa, men de på Canons serviceverkstad i Upplands Väsby (1 år sedan, cirka) sa att det aldrig går att ställa fokuseringen helt "på noll" utan att en liten felmarginal måste finnas åt något håll. Det låter jätteskumt, tycker jag, för då förtas ju hela poängen med att faktiskt kunna fokusera.

Ska testa lite i studion idag och se om ni kan påpeka och prick in något mha bilder... :)
 
Galdr skrev:
Vad innebär RCC?

Ja, det var vad som gjordes med min 300D förut också, och resultatet lät ju inte vänta på sig, det blev ljusår bättre. Den bakfokuserade med en jäkla massa, men de på Canons serviceverkstad i Upplands Väsby (1 år sedan, cirka) sa att det aldrig går att ställa fokuseringen helt "på noll" utan att en liten felmarginal måste finnas åt något håll. Det låter jätteskumt, tycker jag, för då förtas ju hela poängen med att faktiskt kunna fokusera.

Ska testa lite i studion idag och se om ni kan påpeka och prick in något mha bilder... :)

RCC= Svenska Canons största verkstad i landet. Ligger i Mölndal.

Definitionen "noll" är lika med de referensexemplar av varje kamera och optik som verkstaden förfogar över.

Det är därför som de ofta är noga med att ta in både optik och kamera och ställa dem efter varandra. Funkar ju så att man drar lite plus och lite minus i justeringarna.

Logiskt sett skulle ju alla kameror optiker vara på noll, men jag fick förklaringen att vissa "föredrar" lite framfokus (exv sportfotografer). Låter kufiskt.

En liten felmarginal får man givetvis räkna med.
Men inte så stor som 3% efter justering. Blev rekommenderad att testfotografera på 50x brännviddens längd. D v s vid 24mm avstånd 1,2 meter o s v.

Vilken verkstad man väljer av RCC eller InterVision spelar kvitta, sägs det. Men nu andra gången valde jag InterVision i Malmö.

Det lustiga var att när jag fick den nya 24-70/2.8 jämförde jag den med 24-105/4L is usm som enl Per på Canon ska vara "Mindre bra" än 24-70. Det var tvärtom vad gäller mittskärpa. Ställde 24-70 på bländare 4 för att kunna jämföra. 24-105 blåste fullständigt 24-70 av banan vid full öppning i vidvinkelläge. Dessutom fokuserar 24-105 mycket bra på mina tre kameror, trots att det finns en viss avvikelse mellan dem, men i alla fall med glimrande till bra resultat. Och isåfall borde ju 24-70 kunna ställas lika bra minst (eftersom Canonfolket säger att den ska vara bättre. Nu var den dessutom nedbländad medan 24-105 gick på full öppning.

Lennart


PS Mitt Sigma 18-50/2.8 EX DC är totalt knivskarpt jämfört med 24-70n. Även mitt Tamron 28-75/2.8. Har ett Sigma 15-30 också som lämnar nättre kantskärpa på en FF-kamera än Canons 16-35/2.8L usm. Kan givetvis bero på variation i exemplar, men jag tycker det är konstigt att just L-optikerna visar en sådan variation.

Tredjepartstillverkare är inte alls att förakta som alternativ. Isynnerhet inte på APS-C sensor som exv 400D/20D/30D och 40D. bara att kolla FOTO:s tester där man konsekvent använder Sigma 18-50/2.8 vid jämförande tester mellan Nikon och Canons kamerahus. DS
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.