Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

felfokusering och eos 10D mfl?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Ingen bra skärpa...

abbebus skrev:
Jag känner igen mig!

Jag har också en 10D och 24-70 2,8 och tycker att det fattas skärpa i bilderna. Har länge trott att jag inbillar mig, men det MÅSTE vara något som felar.

Hur har det gått för dig? Har du fått ordning på dina kamera/objektiv? Hur lång tid tog Canon på sig att fixa det i så fall?

Hej Mikael!

Jag vill precis som du "inbilla" mig att den dåliga skärpan beror på andra skäl, så jag har inte skickat in kameran till Canon. Har du funderat på att göra det, eller?
 
Hej!

Jag var inne hos Canon IT-center förra veckan (18/8). Tänkte lämna in min 10d så dom kunde fixa focus felen.
Efter en stunds pratande fick jag veta att Japanerna var där och utbildade dom hur justerinarna skulle göras med 10D (Fokus felen).

Jag lämnade aldrig in min kamera för väntetiden var ca 3veckor.

/Steven
 
Re: Re: Re: Ingen bra skärpa...

Jessica_ skrev:
Jag vill precis som du "inbilla" mig att den dåliga skärpan beror på andra skäl, så jag har inte skickat in kameran till Canon. Har du funderat på att göra det, eller?
Ja, det får nog bli så. Det är nog enda sättet att bli av med det här "spöket". Problemet är bara att jag behöver kameran, har svårt att avvara den i en månad, men det får väl gå i så fall...
 
EF-S 18-55

Kan det nya objektivet EF-S ha kommit till för att lösa detta problem med 300D ?

Bara en undran ......
 
Bara om folk skulle fota endast med det.
Det nya EF-S är helt enkelt ett billigt och relativt bra normalzoom för en instegskamera.

Närmaste canon zoomen som kommer ner i 28 på en 10D eller 300D kostar ju nästan 10K, vad är då vitsen med en kamera för 10 liksom.

Tror helt enkelt dom ville få fram ett mots. 28-90 som inte kostar skjortan. Många som köper en 300D kommer använda detta primärt iaf. så att be att alla dom köper en flera objektiv det första dom gör för att täcka 28-90 besegrar ju syftet med att ha en billig DSLR som instegsmodell.
 
Re: Re: Re: Re: Ingen bra skärpa...

abbebus skrev:
Ja, det får nog bli så. Det är nog enda sättet att bli av med det här "spöket". Problemet är bara att jag behöver kameran, har svårt att avvara den i en månad, men det får väl gå i så fall...

10D är en prioriterad produkt hos Canon IT Service. Jag har haft min inne i tre vändor hos dem tills jag fick en ny. Samtliga gånger har jag varit utan kameran drygt 48 timmar.
Ni kan ju inte bara acceptera vad de säger, man måste sätta hårt mot hårt också. ;)

Nästa gång så ringer ni Anders Stenbäck, chefen på Canon IT Service (08-744 85 94) och spyr galla så ska ni se att det ordnar sig snabbt. ;)

Lycka till!
 
Läste tråden med intresse och vad ju tvungen att prova själv.
Tästade med alla mina objektiv och!!!
Allt blev skarpt...Skönt.

Tästade med Canon D-60, Canon EF20-35, Sigam 70-300 & Soligor 100 macro.
 
Tack för länken.
Jag får följande resultat:

Tamron SP 90 lägger skärpan vid ca -60 vid 2 meter och -20 vid 1 meter


Sigma 70-200 (@200) är skarpt vid -25 vid 3 meter


Finns det någon utsikt att få detta korrigerat genom någon form av garanti? Jag antar att det blir trassel iom att det är 3:e parts tillverkare? :(
 
Låter som om kameran kan behöva en kalibrering också, se om du kan låna några canon objektiv att testa med.

Jag bara antar att du har gjort det viktigaste, ett högkontrast mål som sticker ut så det ligger i samma plan som filmplanet, samt sett till att fokusstrippen är innanför alla kanter(den är ju typ 3 gånger större än punkten du ser i sökaren).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.