Advertisement

Annons

Felexponerade bilder med K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

BobDylan

Aktiv medlem
Nästan alla bilder jag tar med K10D blir felexponerade när jag använder flersegmentmätningen. Första kortet blir nästan aldrig bra och jag får kompensera med exponeringskompensationen. Visst den är ju där för det, men man ska inte ALLTID behöva använda den? Använder jag spotmätning och låser ljuset på en mörkare del i bilden jag tänkt ta blir det bra men det är ju inte alls smidigt. Är detta nåt K10D är sämre på eller ha jag missat något?
 
Svårt att svara på, vad använder du för objektiv?
Kan även vara en fråga om tycke och smak samt hur din skärm är kalibrerad.

Min K10D exponerar fullständigt tillförlitligt i de flesta situationer (med mina Pentax objektiv, exponeringen blir något ljusare med mitt Sigma 24), det är bara i högkontrastsituationer som den kan exponera på ett annat sätt än jag personligen hade valt. I motljussituationer tycker jag den exponerar som andra kameramärken och inte på det sätt som mina tidigare Pentax kameror gjorde, dvs drar ner exponeringen när mina tidigare Pentax drog upp exponeringen i flerfältsmätningen. Nu är det ju skillnad med att köra diafilm och digitalt, K10D är inställd på att bevara högdagrar.

Summa summarum är jag dock väldigt nöjd med exponeringen från min K10D. När jag tog vinterbilder för några veckor sedan så blev jag förvånad över hur bra exponerade de blev med tanke på att det var så mycket vit snö i dem. Vit snö i solljus kan ju lätt lura en exponeringsmätare till att dra ner exponeringen, men ej i detta fall. Den vita snön blev vit och dessutom med textur och detaljer. Imponerande! Min *ist DS i den situationen hade dragit ner exponeringen något.

Du kan prova med att koppla på att låsa AE mätningen till vald fokuspunkt. Detta fungerar bäst med manuellt val av fokuspunkt, och du - använd den fokuspunkt som ligger där du vill ha skärpa i motivet. Dvs, kör inte gamla stilen med att mäta i mitten och sedan omkomponera, dels får du skärpefel (eftersom du ändrar avståndet mellan kameran och fokusområdet) och dels får du mätfel eftersom du flyttar punkten när du omkomponerar bilden. Så komponera först och sedan välj den AF punkt som är närmast det du vill ha skarpt, med så liten omkomponering som möjligt. Det ger bästa förutsättningen för ett bra resultat.

Men tillse verkligen att du har en korrekt kalibrerad skärm med dämpad, jämn belysning runtom och inga reflexer i skärmen. Och kolla histogrammet!

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
Använder 16-45/4,0 objektivet..

Mjo men jag tycker man måste kompensera varenda bild, hela tiden. Men ska testa att låsa den till AF, tack för svaret :)
 
Jag behöver inte kompensera mätningen på min K10D (förutom när jag kör med mitt Sigma AF 24 f/2.8 som överexponerar 1/2 EV).

Du kan prova med att ställa om kameran till 1/3 EV och se om det gör någon skillnad, då ger du ju kameran större möjlighet att träffa rätt. Om den ligger på gränsen mellan två värden så kan det ju tippa över till det som ger störst fel om du har otur. Även små variationer i exponering syns tydligare digitalt än med film...

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.