Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felaktig byline i Expressen i dag, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Popcorn

Aktiv medlem
Jag deltar i dag i Expressens hallå!-bilaga i en artikel om bilder som tas för att ges bort som gåva (typ morgongåva). Min förtjusning av att se två av mina bilder publicerade kom dock av sig när jag såg att de på båda mina helsidesbilder har angett fel byline!

Självklart kommer jag att debitera utebliven byline med 100 % pålägg i enlighet med BLF:s rekommendationer. Jag skulle naturligtvis självklart hellre ha haft mitt namn korrekt angivet.

Frågan är dock om det jag skriver nedan har någon betydelse. Jag tycker inte det själv, men vad tycker ni?

Jag har haft ett flertal kontaker med ansvarig reporter under flera månader, så att hon vet mitt namn är det ingen osäkerhet om. Hon vet också att det är jag som har tagit bilderna.

Innan jag tog en av bilderna hade jag dock lånat ut kameran och därefter hade exifinformationen inte ändrats tillbaka. Därför måste ett annat namn ha angetts i exif-filen för en av bilderna som jag skickade till tidningen.

Jag tycker för egen del att detta inte har någon som helst betydelse. Om någon av er har några kloka tankar tar jag dock gärna emot dem inför diskussionerana med bildredaktören/ansvarig reporter på tidningen. Även andra infallsvinklar, tips och råd tas tacksamt emot.
 
Antar att det är bilderna på sida 28 och 29?

Att det inte står ditt namn i EXIFen borde inte spela någon roll. Knappast något dom kan skylla på. Det enda som går att göra är väl, som du sa, 100% påslag och att dom kanske skriver en rättelse i nästa nummer.

Tur i oturen iaf att du har ett rätt ovanligt efternamn och att dom fått det rätt. Sen kan ju Teno vara glad för lite gratisreklam...
 
Ja, det är de bilderna.

Ja, efternamnet är ju rätt som sagt, men det känns självklart ändå rätt surt!

Teno är för övrigt nästan ännu mer förbannad än jag, men det beror nog mest på personlighet :)...
 
Ett tips till er andra för att undvika fel byline. Oftast är det redigerare som sätter s.k "byline" på bilder.

Då kan man tagga bilderna med Photoshop (Description/Origin - under fileinfo) eller FotoStation - båda program är kompatibla då redigerare läser in info från bilder.

Lita inte på att en redigerare skall orka kolla annan info ex som "owners name" som man ibland kan lägga till i kameror (Canon), det har dom inte tid med.
 
Just i det här fallet är nog owners name det enda de har kunnat kolla, för det stod tydligen kvar på den ena bilden. Den andra bilden är helt utan sådan info så där kan redigeraren inte ha vetat utan helt enkelt klämt dit samma namn utan att ha info om det i bilden.

Surt, surt...
 
Jag fakturerar dubbla beloppet och ingen har nånsin gnällt.
Brukar skriva typ digitalfoto.... 660, fel angiven byline till ovanstående bild 660kr.
 
Tänkte bara skjuta in en kommentar, tycker väl iofs inte att det befriar expressen från det moraliska ansvaret att kolla med källorna vem som är upphovsman (men det är en personlig åsikt), här är iaf ett utdrag ur upphovsrättslagen:

7 § Såsom upphovsman anses, där ej annat visas, den vars namn eller ock allmänt kända pseudonym eller signatur på sedvanligt sätt utsättes på exemplar av verket eller angives då detta göres tillgängligt för allmänheten.

Exif information borde räknas till dessa fall va?
 
Som layoutare...

uppskattar jag när filen är döpt till: filnamn_fotograf.jpg/.tiff osv... Ibland så går det för fort på slutet *ler*

Ofta har man mallar man utgår från och i dessa brukar det ofta redan stå ett namn (ja det är korkat, jag vet) vilket man kan missa att ändra. Exif info kollar jag ALDRIG. Sånt hinner jag inte med utan litar på att de som skrivit texterna har koll på vem som tagit bilderna.

Detta är ju beklagliga missar och jag vet med mig att jag själv gjort liknande saker förut. Problemet är ju oftast att den som korrläser har ingen aning om vem som tagit bilden utan kollar bara stavning och språk, och redaktören/journalisten har oftast så fullt upp att de lätt missar saker som bylines när de kollar av layouten.

Men en liten rättelse kanske de kan kosta på sig om du vill ha rätt namn i tidningen ;)

/Henke
 
Det bästa vore väl att försöka få en deal om att de sätter in åtminstone en av bilderna en gg till med rätt namn i rättelsen istället för 100%+.
 
Tack för alla tankar.

Bildredaktören är tydligen på semenster hela veckan så jag får vänta lite med att få någon slags kommunikation med henne.

Jag vet att det var klantigt att inte ändra exif-filen men jag lär nog ha lärt mig det nu till nästa gång (om det blir någon :))!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.