ANNONS
Annons

Fel vid utskrift, färginställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiddan

Aktiv medlem
Tjäna

Jo mitt problem är att bilderna inte ser lika dana ut när jag skriver ut dem som de ser ut på skärmen och det är stora avvikelser.

Jag använder mig utav Adobe lightroom 1.4 och en hp skrivare 8180.
Jag har ställt in så att skrivaren och lightroom använder samma färg inställningar prophoto RGB.

Bilderna blir alldeles för mörka nästan som att skriva ut en hel svart bild i princip.

Jag har ställt in så att innan den skriver ut så skall den visa hur bilden kommer att bli och den bilden är mkt bättre men inte helt lik den bilden som jag egentligen vill skriva ut. Det blir ett mellanting i det skedet.

Då jag har lagt ut 3500:- på en skrivare och inte blir riktigt nöjd eller kan skriva ut några bilder blir jag lite ledsen och önskar att någon vänlig själ kan hjälpa mig, blir er evigt tacksamma

/ Fredrik Andersson

vad händer om du låter skrivaren sköta sina inställningar automatiskt? SJälvklart så blir det inte optimalt då men om allt annat stämmer så ska det åtminstone bli ett acceptabelt resultat..

/Micke

Vart exakt gör jag den inställningen? Control Panel\Printers > högerklickar >
Color management > då får jag fram 3 flikar med icc bla..

Nu när jag pillrade lite mer så såg jag i rullgardinerna att jag hade fler val och att jag hade ställt in färg inställningar för skärmen och inte skrivaren,
Raderade alla de icc profilerna och tog prophoto rgb och skall testa skriva ut exakt nu..

Men Nu visar det sig att jag inte kan skriva ut alls..
Skrivar ikonen dyker upp nere i högra hörnet öppnar den och det stor error.
När jag går in på propeties så finns det färg inställningar där emn där kan man inte ens välja prophoto bara ´ColorSmart/sRGB och Adobe rgb 1998

Suck försökt skriva ut 10 tal gr nu

Dom inställningarna borde du göra från Lightroom. Dels väljer du ingen profil i LR istället "Profile: Managed by printer" när du gjort det så går du in i inställningarna för skrivaren ("egenskaper" i rutan som kommer upp efter att du tryckt "print"). Där väljer du vilket typ av papper du vill använda, utskriftskvalitet samt att du vill att att skrivaren skall sköta färginställningarna automatiskt. Vet inte exakt hur varje val ser ut på HP eftersom jag har Canon själv men i princip skall det vara samma.

Vad gäller färgrymden så skall det nog egentligen inte spela någon större roll. Man kanske kan se en aning skillnad på utksriften men eftersom väldigt få skrivare klarar så stora färgrymder så spelar det ingen roll om du väljer sRGB eller AdobeRGB bara för att testa. Själv använder jag bara AdobeRGB rakt igenom eftersom det fungerar i de flesta fall, även i LR.

Att ta bort färgprofilerna var nog inte så smart. Även om de profiler som följer med till skrivaren inte är de allra bästa så har du knappast något bättre om du inte beställt från någon som gör. Var och hur menar du att du "tog ProphotoRGB"?

Om jag vore du skulle jag installera om skrivaren från "scratch", efter det inte göra en enda inställning utan bara testa att skriva ut med allt på standardinställning. Då borde iaf något komma ut som även om det inte är perfekt åtminstone ser OK ut.

Lycka till!1

/Micke

Jag skall följa dina råd, Bara det att först när jag testade skriva ut så var ju skrivaren "orörd" och LR.
Det fungerade inte som jag ville det blev mörkt pillade lite och och satte allt på ProPhoto sRGB då blev det lite bättre.

Funderar lite på om det kan vara så här att skärmen är litee lite fel kalibrerad och färg rymderna jag har på mina kort är lite för "mäktiga" för skrivaren, skrivaren skall endå vara ganska bra så den borde klara det tycker jag.

Så här ser inställningarna ut nu och skall göra ett försök till innan jag ominstallerar allt.

micke80 tack som tusan att du försöker hjälpa mig!

Bilagor

• skrivare.jpg
    skrivare.jpg
    23.5 KB · Visningar: 339
Det fungerade inte som jag ville det blev mörkt pillade lite och och satte allt på ProPhoto sRGB då blev det lite bättre.
Men allt ska inte stå på Prophoto RGB. Du ska välja din skrivarprofil för utskriften, alltså den profil som beskriver din skrivare- och papperskombination.

Stefan

Tyvärr blev nog bilden för liten för att det skulle gå att se något.. skicka den på [email protected] istället så kan jag kika direkt, går ju snabbare att ta det hela direkt via mailen också...

Att färgerna inte blir som dom ska med autoinställningar är inget konstigt, dels kan det bero på att din skärm inte är rätt kalibrerad (har du kalibrerat den med kalibreringsutrustning?) men sen är inte dom profilerna som följer med oftast någon direkt höjdare tyvärr. Däremot ska det inte t.ex. alldeles på tok för mörkt eller nästan svart som det lät lite i början av tråden.

/Micke

Ah, nu kom Stefan i i tråden, hann inte se det innan jag skrev. Han har ju stenkoll på sånt här, men du får gärna skicka bilden ändå...

Men allt ska inte stå på Prophoto RGB. Du ska välja din skrivarprofil för utskriften, alltså den profil som beskriver din skrivare- och papperskombination.

Stefan

Okey Stefan!
Men vart hittar jag skrivar profilen och vart skall den vara angiven? Antar att det är på skrivar inställningarna..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar