Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på Leica M2?

Produkter
(logga in för att koppla)
Som sagt senaste rullen vände jag kameran åt andra hållet och då lyckades jag inte provocera fram problemet på hela rullen vilket är första gången på väldigt länge. Kanske håller jag kameran i lite annorlunda vinkel vilket påverkar det infallande ljuset?

Jag tappade iofs kameran i golvet också innan rullen men det brukar sällan ha en förbättrande effekt.

Skall fortsätta exprimentet med att vända kameran åt "fel" håll, dvs med sökaren uppåt i porträttläge och se om lyckan håller i sig.

Teknikern på Schönherr satte också sina slantar på objektivet. Det förekommer ju dessutom uteslutande på bländare 4 eller större.
 
Okej, lite uppföljning.

Mejlade samma exempel till Leica i Tyskland och de svarade direkt att det såg ut som att slutarridåerna drog ojämt. Verkar rimligt. Syns ganska tydligt på t ex 1/1000. Min egen teori om något ljusfenomen känns ju långsökt i jämförelse. Stor bländare betyder ju oftast att jag fotat med lång slutartid och ju längre slutartid dessto större skillnad på negativet om ridåerna drar ojämt antar jag?

Retur till Schönherr på garantin antar jag.
 
Hade liknande problem med en M7 för några år sedan, fick hjälp av:
KR Kameraservice i Täby, ägaren heter Karl-Rainer Zuleger, Rospiggsvägen 9,
183 63 Täby.

Vet ej om han fortfarande är aktiv, men kolla här kanske?

[email protected]

Har ej hans tel.nr.
 
Återkommer om det felet jag hade på en M7, plåtade i neg färg och då såg bilden ut så här, ljusskada på vänster sida. Texten var bara att det gällde en svart M7 med en 21 mm vid fototillfället.
 

Bilagor

  • leica_neg_110328215.jpg
    leica_neg_110328215.jpg
    26.9 KB · Visningar: 57
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.