Annons

Kännetecken för digitala nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)
ThomasT skrev:
Jag har en digitalkamera som bara har en digital display och ingen sökare. Batterierna tar slut på fem minuter, YEY!

Jag har en Canon G2 och min son har en Minolta Dimage 7i. Tar fantastiskt bra bilder båda, men minoltan tar mycket mer ström, framföra allt om man använder displayen

Det här med hur mycket kameran suger batteri förbättras hela tiden som det kommer ut nya modeller.

Jag föreslår att du tittar in här. Här kan du göra jämförelser mellan olika kameror bl.a batteriåtgången.
http://www.dpreview.com/

Bengt-Arne skrev:
Jag har en Canon G2 och min son har en Minolta Dimage 7i. Tar fantastiskt bra bilder båda, men minoltan tar mycket mer ström, framföra allt om man använder displayen

Det här med hur mycket kameran suger batteri förbättras hela tiden som det kommer ut nya modeller.

Jag föreslår att du tittar in här. Här kan du göra jämförelser mellan olika kameror bl.a batteriåtgången.
http://www.dpreview.com/

Hehe, det är inte min Minolta jag syftar på utan min Ricoh RDC-300

http://computers.bizrate.com/Ricoh RDC 300,mpd__cat_id--402,prod_id--5127140,rf--wgg.html

;) Köpte den utomlands för 4 000 kr 97/98, inte ett bra köp.

Jag läste prestandan för din digitalkamera. Det har ju hänt en enorm utveckling sen den kameran släpptes.
Jag föreslår att du skaffar en bättre digital kamera med möjligheter till manuella in ställningar och blixt anslutning. Även en blixt som man kan rikta blixthuvudet åt alla håll.

Tar du nu ett porträtt har du möjligheter att ta många exponeringar och slå blixten lite olika.
Du kan direkt kolla resultatet.
De jag menar med detta att man lär sig mycket snabbare, för att man kan titta på resultatet med det samma.

Tro nu inte att jag är expert på porträttfoto, jag ville bara visa en fördel med digitalkameran.

Bengt-Arne skrev:
Jag läste prestandan för din digitalkamera. Det har ju hänt en enorm utveckling sen den kameran släpptes.
Jag föreslår att du skaffar en bättre digital kamera med möjligheter till manuella in ställningar och blixt anslutning. Även en blixt som man kan rikta blixthuvudet åt alla håll.

Tar du nu ett porträtt har du möjligheter att ta många exponeringar och slå blixten lite olika.
Du kan direkt kolla resultatet.
De jag menar med detta att man lär sig mycket snabbare, för att man kan titta på resultatet med det samma.

Tro nu inte att jag är expert på porträttfoto, jag ville bara visa en fördel med digitalkameran.

Gaaaah, men fatta jag har en hyffsad kamera! Jag har en DiMage 5 med fulla manuella möjligheter på slutartid och bländare! ;)

Ska väl inom ett halvår uppgradera mig.

ThomasT skrev:
Gaaaah, men fatta jag har en hyffsad kamera! Jag har en DiMage 5 med fulla manuella möjligheter på slutartid och bländare! ;)

Ska väl inom ett halvår uppgradera mig.

Ah!!! Har jag gjort bort mig nu. Jag kan inte Minoltas modeller, detta är alltså en digitalkamera. Hupp! Där trampa jag i klaveret totalt.
Jag menade väl med det i alla fall.

Bengt-Arne skrev:
Ah!!! Har jag gjort bort mig nu. Jag kan inte Minoltas modeller, detta är alltså en digitalkamera. Hupp! Där trampa jag i klaveret totalt.
Jag menade väl med det i alla fall.

Gör absolut inget, såg själv att jag missuppfattade dig till en början.

Min gamla kamera Nikon CoolPix 950 - som kom för ca.4 år sen - är konstruerad så att den är vridbar 270 grader. Mycket praktiskt vid olika fotosituationer. Men jag använder till 90-95% sökaren, det sitter i sedan innan, känns bäst så. Men vid macro så är displayen kanon, likaså när man vill ta gräsrotsbilder och så också när man kanske vill hålla kameran på sträckta armar ovanför huvudet. Sedan så är det ju mycket praktiskt om man skulle vilja ta sin egen fula nuna någongång :). Jag tycker att Nikons konstruktion på just CP-modellerna (ej alla) är bland det bästa bara man vänjer sig vid det.

Helt annat med Canons D60. Som de flesta av er säkert vet så funkar ju inte displayen på samma sätt. Liksom t.ex. Nikons D100 så har man den ju till inställningarna och snabb titt efter tagit foto. Detta är helt ok för mig eftersom så har jag vant mig från första början, dvs använda sökaren. Kan kanske kännas lite bakvänt för de som går från "vanlig" digital till dito systemkamera om man då vant sig vid att köra mest med displayen. Nåväl, mina erfarenheter så långt. //Ronney

Under min första tid med Dimage7i använde jag alltid LCD:n. Men ganska snart gick jag över till sökaren. Känns mer vant så eftersom jag tidigare fotat och fortfarande fotar med analog systemkamera.

Jag använder nu bara LCD för att grovt granska bilderna efter att de blivit tagna.

På dom digitala mindre kamrorna som jag antar att tråden avsåg kan man nog inte alltid vara säker på att sökaren ger en korrekt bild eftersom den på många kameror inte visar bilden som passerat objektivet - sökeren ger således paralaxfel.

Rolz skrev:
Min gamla kamera Nikon CoolPix 950 - som kom för ca.4 år sen - är konstruerad så att den är vridbar 270 grader. Mycket praktiskt vid olika fotosituationer. Men jag använder till 90-95% sökaren, det sitter i sedan innan, känns bäst så. Men vid macro så är displayen kanon, likaså när man vill ta gräsrotsbilder och så också när man kanske vill hålla kameran på sträckta armar ovanför huvudet. Sedan så är det ju mycket praktiskt om man skulle vilja ta sin egen fula nuna någongång :). Jag tycker att Nikons konstruktion på just CP-modellerna (ej alla) är bland det bästa bara man vänjer sig vid det.

Helt annat med Canons D60. Som de flesta av er säkert vet så funkar ju inte displayen på samma sätt. Liksom t.ex. Nikons D100 så har man den ju till inställningarna och snabb titt efter tagit foto. Detta är helt ok för mig eftersom så har jag vant mig från första början, dvs använda sökaren. Kan kanske kännas lite bakvänt för de som går från "vanlig" digital till dito systemkamera om man då vant sig vid att köra mest med displayen. Nåväl, mina erfarenheter så långt. //Ronney

Tydligen kan man inte använda displayen vid exponeringen utan bara för inställningar och efterkontroll av exponeringen på D 60.
Är sökaren är lika bra i en Canon D60 som i en motsvarande analog systemkamera?

Min son har en Dimage 7i, jag gillar inte sökaren riktigt på denna, gör han inte själv heller.
Sökaren är mycket bättre i min Canon G2, men paralaxfel kommer man inte ifrån. Macrobilder är det bara displayen som duger.

Egentligen skulle jag villa ha en D60 och då måste jag köpa en del objektiv också....Hiskelig massa pengar!

Schaktet på bladaren har alltid kännts bättre än småbildssökaren!!!! Även då bilden varit spegelvänd.

Helt klart Bengt-Arne, displayen går av förklarliga skäl inte att använda som sökare då spegeln sitter i vägen för bildsensorn.

Beträffande huruvida sökaren är lika bra som på en analog typ EOS så är mitt svar ja.

www.cyberphoto.se kan du läsa vad de anser om denna kamera bl.a. Ett väl värt besök tycker jag Bengt-Arne. //Ronney

Armlängds avstånd pga dåligt närseende.

En enkel förklaring: Har själv fotat i över 25 år och anser mig inte som nybörjare. Använder numera också en digital kamera. Håller denna på armlängds avstånd vid frihandstagning då jag inte längre ser så bra på nära håll. Displayen blir tydligare för mig då. Hälsningar, Nils.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar