Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på kamerahuset/objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Epapappa

Medlem
kan någon hjälpa mig hitta vad som är fel på min kamera/objektiv? det är så att när jag har autofokus på, vilket jag har mest hela tiden så fungerar det att ta en bild en gång av typ trettio försök. den bara fokuserar om hela tiden. i vanliga fall ska den ju typ pipa till när den har fokus men det fungerar inte längre.

ingen aning vad jag lyckats med om det är nån inställning eller om det objektivet är trasigt för när jag kör manuel fokus fungerar det klockrent.


har en nikon d80 och original objektivet.

skrev från telefonen så orkar inte städa upp inlägget just nu.

edit: har provat återställa kameran till fabriksinställningarna utan resultat.
om det är något fel jag inte kan lösa själv och försäkringen är slut, vad kan detta kosta att rätta till?
 
Det låter ju onekligen som att något är trasigt, men jag kan tänka mig en inställning du kan ha missat.

Om man ställer in autofokus till AF-C, kontinuerlig fokus, piper den inte när den har fokus utan fortsätter söka efter fokus eftersom det är avsett för rörliga motiv. Sedan finns det en inställning som kan heta något liknande AF-C prioritet, står den på "fokus" går det inte att ta en bild om motivet inte är exakt i fokus. Det är lite långsökt men du kan ju försöka med det innan du lämnar in grejerna.
 
Har dessvärre provat detta också utan några framgångar. Återstår som du säger att lämna in den, någon som vågar gissa en summa?
 
Nej, att gissa på en summa är rätt poänglöst. Felsökningsavgiften är ca 650 kr om jag inte minns fel, sedan kan det ju bli vad som helst upp till kamerans värde beroende på om det krävs dyra reservdelar och så. Om de bara behöver ta isär och justera eller rengöra något kan det landa på 800-1000 totalt kanske.

Du skulle ju kunna testa med ett annat objektiv på kameran för att se vilken av dem som är trasig, är det objektivet kostar ett nytt likadant inte många kronor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.