ANNONS
Annons

Fel på ETTL II eller bugg i 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Och så ser det ut om jag använder det högt rekommenderade av Canon support *FE-lås för högsta exponerings precision!

Inte nog med detta, vitbalans är fel när man använder blixt med 20D.
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    42.5 KB · Visningar: 520
Tycker mer att det ser ut som normala begränsningar när det gäller foto. Sakerna i skåpet kommer bli väldigt underexponerade om man inte vill bränna bort väggen totalt. Det är en rätt omöjlig bild att exponera rätt överallt så den väljer hellre att inte överexponera ( rätt val tycker jag) än att bränna bort 1/4 av bilden. Man kan oavsett teknik alltid hitta motiv och tester som det inte klarar av.

Kör manuellt en gång med olika inställningar och se om du kan få det bättre, troligtvis inte, eftersom problemet ligger i sensorns omfång och inte blixten i sig.

för att lösa liknande situationer så behöver du mer indirekt ljus, och kanske mer än en blixt.
 
Damocles skrev:
Du verkar ha rejäl otur. Jag har absolut inga problem med min 20D och 580EX. Som en klocka.
Undrar vart har du köpt ditt ex ngnstans?

Om du fotar med direkt blixt och indirekt eller med bouncer får du samma färgtemperatur (vitbalans)?
Här är det jag får både vitbalans och exponering:
övre delen bild tagen med hallogen lampor, nedre delen med blixt... Vad får du för resultat?
 

Bilagor

  • vitbalans.jpg
    vitbalans.jpg
    41.2 KB · Visningar: 431
Jag får samma resultat med min gamla Sony F-707 som med 20D.
Om du vill få korrekt vitbalansering i halogenljus får du göra en manuell vitbalansering eller använda RAW.

Bildjämförelse tagen med 20D:
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    47.2 KB · Visningar: 352
Wilhelm VP skrev:
Om du fotar med direkt blixt och indirekt eller med bouncer får du samma färgtemperatur (vitbalans)?
Här är det jag får både vitbalans och exponering:
övre delen bild tagen med hallogen lampor, nedre delen med blixt... Vad får du för resultat?

Bilderna ser helt normala ut, vad skulle vara konstigt?

Det finns ingen kamera med automatisk vitbalansering som ger helt perfekt resultat. Ibland misstänker jag att teknikerna medvetet valt att konstljus ska ge en viss gulaktig ton, den är inte alltid det känns naturligt att allt allt ljus blir helt vitt.

Vill man ha helt rena färger i konstljus är det manuell vitbalans eller RAW som gäller.

En del verkar tro att 580 anpassar färgtemperaturen på blixtljuset. Tyvärr är det inte så bra utan kameran anpassar sig efter blixtens små variationer i blixtens färgtemp. På dina bilder ser ju blixtbilden ren ut precis som den ska.
 
Wilhelm VP skrev:
Den bilden som du tog med blixten är inte alls lika blåaktig som min.

På min nogorlunda kalibrerade skärm ser din bild ren ut. Men när bilden är lite underexponerad är det lätt att bilden ser lite kall ut.
 
Utan färgkorrigering men uppljusad ser bilden helt ren ut på min skärm.

Vad har du för färgtemp på din skärm?
 

Bilagor

  • ljusare.jpg
    ljusare.jpg
    40.4 KB · Visningar: 316
Upplivning av tråden. Jag har fotat ett bröllop nyligen. Det blev en tydlig skillnad i blixtbilderna (20D, 550EX) om jag använde blixtlåset med förblixt jämfört med om jag tog samma bild utan förblixt. Utan förblixt tycker jag att motivet blir något underexponerat (ca ett steg), med förblixt blir det nära på perfekt. Jag förstår att detta kan hända om man omkomponerar bilden, men varför blir det skillnad när man inte omkomponerar bilden?
 
Det beror på att blixtlåset utnytjar utsnittsmätningen och bara mäter kring autofokuspunkten.
 
Ja, så har jag förstått det också. Men tänker jag helt fel när jag tycker att det då oftast borde bli tvärtom än vad jag får. I mitt fall var bakgrunden mörkare än det jag fokuslåst på. Borde då inte ett större utnyttjande av mätområdet (dvs inget blixtlås) ge överexponerade bilder och blixtlåset ge bra exponerade bilder av huvudmotivet? För mig blev det tvärtom, underexponerat huvudmotiv utan blixtlås och bra med blixtlås.
 
Hittade en infoguldgruva i http://photonotes.org/articles/eos-flash/index.html . Jag bör nog läsa in mig ordentligt innan jag ens förvånas över något blixtsystemet har för sig. Tydligen har systemet en massa olika strategier beroende på val av P, Av, Tv eller M och ljusnivå, och förmodligen passar åtminstone någon kombination in på vad jag upplever som underexponerade bilder utifrån histogrammet.
 
Bent C. skrev:
Hittade en infoguldgruva i http://photonotes.org/articles/eos-flash/index.html . Jag bör nog läsa in mig ordentligt innan jag ens förvånas över något blixtsystemet har för sig. Tydligen har systemet en massa olika strategier beroende på val av P, Av, Tv eller M och ljusnivå, och förmodligen passar åtminstone någon kombination in på vad jag upplever som underexponerade bilder utifrån histogrammet.

Jo jag har oxå en 20D och 580:ia ... tycker även jag att den underexponerar som fasen. Måste oftast ställa blixtkompensationen på +2 för att histogrammet skall hamna där jag vill att det ska hamna. Jag har även läst igenom sidorna man hittar via din länk här ovan.
När jag förstod hur den mätte ljust på de olika programlägena testade jag att skjuta med lite olika programlägen för att se om det vart nån skillnad. Måste säga att jag är grymt oimpad då det var ungefär samma resultat oavsett läge.

Ser inte så stor skillnad om jag använder FEL heller. Magnus Fröderberg kanske även kan förklara för mig vad det är för skillnad att göra bilxtkompensationen i kameran eller direkt i blixten.

På blixten kan jag ju ställa den upp till +3 steg i kameran bara +2 om jag minns rätt... men vad händer om jag ställer kameran i max plus kopensation och även ställer upp den max på blixten?

Jag blir inte riktigt kompis med den helt enkelt... när jag använder den inbyggda blixten har jag inte alls samma problem med underexponeringar även fast det är samma motiv jag plåtar.
 
ph0tech skrev:
Jo jag har oxå en 20D och 580:ia ... tycker även jag att den underexponerar som fasen. Måste oftast ställa blixtkompensationen på +2 för att histogrammet skall hamna där jag vill att det ska hamna. Jag har även läst igenom sidorna man hittar via din länk här ovan.
När jag förstod hur den mätte ljust på de olika programlägena testade jag att skjuta med lite olika programlägen för att se om det vart nån skillnad. Måste säga att jag är grymt oimpad då det var ungefär samma resultat oavsett läge.

Konstigt. Jag har inga som helst problem förutom då kraften inte räcker till (och då hjälper det givetivs inte heller att kompensera) Om du lägger upp en bild så kan jag antagligen ge mer råd.

Ser inte så stor skillnad om jag använder FEL heller.

På en jämn yta är det ingen skillnad. Men om motivet avtecknar sig mot en ljus bakgrund kan det bli tydlig skillnad eftersom FEL-funktionen inte mäter över hela bilden.

Magnus Fröderberg kanske även kan förklara för mig vad det är för skillnad att göra bilxtkompensationen i kameran eller direkt i blixten.

Det är ingen skillnad.

På blixten kan jag ju ställa den upp till +3 steg i kameran bara +2 om jag minns rätt... men vad händer om jag ställer kameran i max plus kopensation och även ställer upp den max på blixten?

Om kamerans kompensation används gäller den. Vill du använda blixtens kompensation så måste kameran stå på 0. Kamerans inställning har alltså företräde.

Jag blir inte riktigt kompis med den helt enkelt... när jag använder den inbyggda blixten har jag inte alls samma problem med underexponeringar även fast det är samma motiv jag plåtar.

Som sagt. Lägg upp bilder så vi kan se.
 
Jag har precis samma problem att få till blixtexponeringar som är bra jag också. Med direkt blixt blir det för mörkt men med omnibounce och studs blir det bättre. Brukar köra FEC +1 och sedan stretcha i raw konverteringen. Om jag stetchar utan att ha FEC vid exponeringen blir bilderna så mörka att synligt brus kommer fram.
Jag har en Sigma 500 super så det verkar inte bero på vilken blixt man valt.
Brukar köra 'M' 1/250 och valfri bländare på ISO 200 vid nära blixtbilder.
 
BugEyes skrev:
Jag har precis samma problem att få till blixtexponeringar som är bra jag också. Med direkt blixt blir det för mörkt men med omnibounce och studs blir det bättre.

Med direkt blixt så blir ljuset hårdare och exponeringen tar hänsyn till det ljusa och då blir hela intrycket att det blir mörkare. Omnibounce (rätt använd) eller blixt i taket ger ett mjukare ljus där allt ryms inom det dynamiska omfånget.
 
Jag hittade felet nu.

Jag hade slagit på C.Fn 3 att alltid synka på 1/250. När jag satte över den på Auto vart det som det ska. Nu hamnar histogramet där det bör.

Inte så lite pinsamt....
 
ph0tech skrev:
Jag hade slagit på C.Fn 3 att alltid synka på 1/250. När jag satte över den på Auto vart det som det ska. Nu hamnar histogramet där det bör.

Fast slutartiden har inget med blixtexponeringen att göra... Men det ger en underexponerad bakgrund vilket givetvis påverkar histogrammet.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar