Annons

Fel på ETTL II eller bugg i 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för svaret Magnus,
Jag hade trott att ETTL skulle magiskt göra det enkelt att ta bra blixtbilder. Har kommit en bit på väg och får väl öva vidare. Fattar ändå inte riktigt varför histogrammet ska sluta på halva vägen i dom lägena, högdagrarna kunde ju ligga till höger i histogrammet.
 
ph0tech skrev:
Jag hittade felet nu.

Jag hade slagit på C.Fn 3 att alltid synka på 1/250. När jag satte över den på Auto vart det som det ska. Nu hamnar histogramet där det bör.

Inte så lite pinsamt....
Gäller inte den parametern bara Av läget?
 
ph0tech skrev:
Möjligt men det är det läget jag använder mest... 95% av alla mina bilder är tagna i det läget.
Av är det läge jag använder mest också, men inte till normala blixtbilder om jag inte vill ha slow sýnk och få in det befintliga ljuset. För rena blixtbilder är det M läget med tiden 1/250 jag använder, men ibland Av för att med flit få med befintligt ljus.
 
Jag kör Tv när det är ljust. Tex vid upplättnadsblixt utomhus. Då vill jag oftast låsa exponeringen till tex 1/125 och det spelar inte så stor roll vilken bländaren blir.

Kör Av när det är mörkt och jag vill ha med det befintliga ljuset. Med Av kan jag ställa in största bländaren för att få så kort tid som möjligt. Ibland ställer jag in Tv på t ex 1/4s om jag är ute efter en viss rörelseoskärpa, tex på disco.

M kör jag vid arrangerade bilder där jag har full kontroll och gott om tid.
 
Tack för era svar... det är nog en del portion exprimenterande som behövs för att det skall blir bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.